Jau desmito gadu koncertcikla apmeklētājiem ir iespējams iepazīties ar akadēmiskās mūzikas hitiem un to autoriem – pasaulslaveniem komponistiem. Pie diriģenta pults šoreiz redzēsim Kasparu Ādamsonu.
Multimediālais koncerts Simfoniskais hits ar Goran Gora. Brāmss un Ungāru dejas apmeklētājus iepriecinās ne tikai ar Johannesa Brāmsa mūzikas atskaņojumiem Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra izpildījumā, bet arī ar koncertcikla vadītāja Goran Gora jeb Jāņa Holšteina-Upmaņa stāstiem par komponista personību un dzīvesgājumu, kas papildināti ar mākslinieka Kriša Salmaņa radītajām aizraujošajām animācijām.
"Manuprāt, Johanness Brāmss savās Ungāru dejās spilgti un emocionāli atklāj ungāru tautas vēsturisko dejas mīlestību. Galanta, trauksmaina, poētiski plaša vai ugunīga – ikkatra deja pārņem tās klausītāju savā varā nu jau vairāk nekā 150 gadu. Savulaik Emīla Dārziņa mūzikas skolā apguvu vijoli, acīmredzot Ungāru deju radītais iespaids toreiz bija tik liels, ka centos un mācījos nospēlēt uz vijoles kādu no dejām. Pārlikumu un konkrēto deju gan vairs neatceros, bet vairāk atmiņā palicis apguves process, nevis rezultāts, taču dejas spēks aizrāva jau toreiz," stāsta diriģents Kaspars Ādamsons.
Kaspars Ādamsons ir Latvijas Nacionālās operas un baleta diriģents un kormeistars, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs. Vairākkārt sadarbojies ar LNSO, Liepājas Simfonisko orķestri, orķestri Rīga un Vidzemes kamerorķestri. Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra priekšā Ādamsons debitēja 2014. gada festivālā Latvijas Jaunās mūzikas dienas, atskaņojot Georga Pelēča, Indras Rišes un Pētera Butāna jaundarbus.
Atšķirībā no citiem komponistiem Johannesa Brāmsa rokraksts 19. gadsimta daudzšķautņainajā romantisma mūzikas ainā atklāj meistarīgu un pat spītīgu vēsturiskā mūzikas mantojuma atspoguļojumu, no katra laikmeta paņemot zīmīgāko un būtiskāko. Apvienojumā ar komponista individuālo stilu, Brāmss radījis kā garu spirdzinošas, tā dziļu pārdomu raisošas skaņugleznas, kuru nozīme saglabājusies līdz pat mūsdienām.
Ungāru dejas ir viens no vācu komponista zināmākajiem darbiem, kas sastāv no 21 miniatūras, kuras galvenokārt balstītas ungāru tradicionālo deju motīvos. Sākotnēji darbs paredzēts klavierēm četrrocīgi, bet vēlāk aranžēts klavierēm solo. Savukārt orķestra pārlikumus Brāmss radīja tikai pirmajai, trešajai un desmitajai dejai, taču pārējās instrumentējuši citi komponisti, kuru skaitā arī slavenais čehs Antonīns Dvoržāks. Koncertā 23. martā dzirdēsim 1., 2., 3., 5., 6., 11., 14., 19., 20. un 21. deju.
Arī 1873. gadā komponētās Variācijas par Haidna tēmu oriģināli radītas klavierēm četrrocīgi, ko Brāmss pirmo reizi atskaņoja kādā privātā pasākumā kopā ar Klāru Vīku-Šūmani. Tā paša gada novembrī atskaņojumu piedzīvoja arī opusa versija simfoniskajam orķestrim ar Vīnes filharmonijas orķestra dalību un komponistu pie diriģenta pults. Variācijās atspoguļojas komponista dziļā cieņa pret mūzikas vēsturisko mantojumu, šajā gadījumā – Vīnes klasiķa Jozefa Haidna tradīcijām.
Arī šajā sezonā Simfoniskā hita radošā komanda ir nemainīga – stāstnieks Goran Gora, režisors Roberts Rubīns, dramaturgs Jānis Joņevs, mākslinieks Krišs Salmanis, animators Pauls Poikāns, un muzikologs Orests Silabriedis.
Biļetes iespējams iegādāties Biļešu paradīzes kasēs un www.bilesuparadize.lv