Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -3 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Gustavo koncertu sērijas recenzija. Vai tā tam ir jābūt?

Pagājušonedēļ koncertzālē Palladium Rīga notika Arstarulsmirus, līdz šim pazīstama kā Gustavo, koncertu sērija, kurā mūziķis atvadījās no savas hiphopa daiļrades. Interneta komentētāji jau izteikuši asas piezīmes par to, ka šie koncerti noteikti nebūs pēdējie un, tāpat kā grupai Jauns Mēness, tādi laiku pa laikam tiks pasviesti vēl, ik reizi uzsverot, ka šoreiz jau nu gan tas būs beidzamāks par beidzamo.

Nav pienākums

Protams, pietiekami daudz kritikas izpelnījusies arī vārda maiņa. Vai šādi gājieni ir kas jauns? Ne vella! Mūzikas vēsturē ir pa pilnam gadījumu, kad mūziķi vai grupas arī pēc daudziem gadiem atgriežas uz skatuves ar veco repertuāru. Arī nosaukumu vai vārdu maiņa ir sastopama - pasaulslavenais skatuves spīdeklis Prinss ilgu laiku «parakstījās» kā "mākslinieks, kurš agrāk bija pazīstams kā Prinss". Dziedātājs Terenss Trenss Dārbijs pārtapa par Sanandu Maitreiju, apgalvojot, ka savu jauno vārdu nosapņojis: Terenss esot miris, lai "caur sāpēm dotu dzīvību Sanandam, kuram ir jauna būtība, nākotnes ieceres un identitāte". Stop! Šeit uzskaitījumu varam pārtraukt, jo pēdējais gadījums visvairāk līdzinās tam, kas noticis ar Arstarulsmiru jeb Gustavo. Smagas personiskās krīzes, kā mūziķis apgalvoja nesenajā intervijā žurnālā Sestdiena (24.01.14.), ir bijušas, un tādos gadījumos ķeršanās pie salmiņa kāda vēl neiepazīta domāšanas, pasaules uztveršanas un sevis pasniegšanas veidā ir dabiska. Māksliniekam nav pienākuma kalpot sabiedrībai līdz šim ierastā veidā, ja viņš tajā jūtas sevi izsmēlis un uzskata, ka prot darīt to citādi.

Lūguši nedarīt

Koncertā skanēja lielākoties Gustavo pēdējo gadu materiāls, pieskaroties arī albumiem Beidzot un Pa pāris pantiem/Viesības viesnīcā. Ar daiļvokāliem koncertu labskanīgāku darīja trio Limonāde, bet kādreizējais koncerta galvenā varoņa grupas Fact biedrs, kurš tagad arī vairs nav Čižiks, bet Jurgstulajstus, pievienojās ar savu jau par klasiku kļuvušo frāzi "nesaki hop, pirms neesi pateicis hip", kas asprātīgi vērpj tālāk Prāta vētras frāzi "ja neesi pārlēcis, nesaki hop". Par koncerta kulminācijām kļuva divas no labākajām pēdējo gadu latviešu popmūzikas dziesmām - Plus mīnus ("Stabs, stabs, koks, koks") un Manai pilsētai, kas beigās pat tika atkārtota.

Pirms koncertā dziedāt vienu no savām jaunajām dziesmām, kas ne tuvu nav reps, Arstarulsmirus uz skatuves atceras, ka repošanas pirmsākumos arī to viņam ieteikuši nedarīt. Un tagad lūdzas, lai viņš to nepārtrauc. Jaunās daiļrades mērķis esot panākt klausītājos līdzi dziedāšanas efektu, bet pagaidām tas nez vai izdosies - Arstarulsmirus dziedājums vēl ir gana nedrošs kā pirmie kucēni. Tas itin labi saskan ar koncerta varoņa "pareizo" frizūru un glīto uzvalku, bet iemaņu ziņā kontrastē ar izcilo stīgu, pūšamo, sitamo un skrečojamo instrumentu orķestra pavadījumu, kas tiek spēlēts pēc nošu partitūrām. Asociācija ar Sida Višesa My Way izpildījumu greznā koncertzālē? Arī nav slikti! Pašironija, pēc Arstarulsmirus vārdiem, nav tik slikta kā ironija, kas vērsta pret citiem. Visā koncerta laikā no Arstarulsmirus puses patiešām nejūt ne kripatiņu augstprātības un pārākuma apziņas, kas lielā šovbiznesa pasaulē esot varens trumpis fanu pielūgsmes iegūšanai.

Iedarbības kulminācija

Koncertā šķiet, ka pārlieku piepūstā pozitīvisma balons tūliņ plīsīs un turpmāk ilgi gribēsies klausīties tikai black metal, taču nākamajā dienā tajā iegūtā lādiņa iedarbība sasniedz kulmināciju - pasaule šķiet kļuvusi labāka un... pat gaisa temperatūra ir krietni paaugstinājusies. Sajūta kā pēc zālēm, kas jāievada ar sāpīgu šļirces dūrienu vai rūgtu tablešu garšu mutē, bet pēc kāda laika liek justies labi. Ja Arstarulsmirus netieši paustais vēstījums spējis ķert neskaitāmu koncertu iedarbību pieredzējušu ciniķi (lasi - šo rindu autoru), kas notiks ar jaunām, nenobriedušām dvēselēm, ja koncerta iespaidā tās masveidā sāks meklēt atbildes uz visiem jautājumiem Arstarulsmirus un domubiedru popularizētajā iissiidioloģijā, priekšlaikus izslēdzot no savas dzīves tās negācijas un citas nebūšanas, kam cauri gājis un izglītojošu rūdījumu guvis pats Gustavs Butelis? Koncerts atgādina rituālu, kurā augstvērtīgs muzikālais priekšnesums ir tikai instruments (tāpat kā pats Arstarulsmirus), lai kaisītu iissiidioloģijas sēklu - tā esot nevis reliģija vai biznesa projekts, bet zinātne. Un neviens neko nevienam neuzspiež. Vai par to kādreiz kādam ir bijušas šaubas? "Te ir mums no Gustavo jautājums. (Vai tam tā ir jābūt?) Derētu par to padomāt visiem jums. (Vai tam visam tā ir jābūt, ko?)"

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja