Taču Covid-19 karantīnas ierobežojumi neļāva notikt, kā plānots. Pagājušajā nedēļā pianiste tomēr ierakstīja stundu garu Lūcijas Garūtas, Pētera Vaska, Jāņa Lūsēna un Imanta Zemzara programmu. Šī uzstāšanās būs pieejama 28.V plkst. 20 LSM.lv, Replay.lv, VEF mājaslapā, FB, YouTube un Radio 3 Klasika.
Dziļi personiski
"Kad krīze nojauca plānus, vienu laiku nezinājām, koncerts būs vai nebūs. Mani ļoti iepriecināja VEF Kultūras pils mākslinieciskās vadītājas Sandras Zandbergas zvans, ka būs, tikai citā formātā. Tā ir iespēja šajos apstākļos koncertam tomēr notikt," stāsta Dz. Erliha. Tas ir ne tikai vienkārši koncerts, bet veltījums Lūcijas Garūtas fonda vadītājai, komponistes mūzikas nenogurstošajai popularizētājai Dainai Pormalei. Viņa izveidoja arī komponistes dzīvokli muzeju, kur notika muzikāli piemiņas vakari. "Es tajos spēlēju uz Lūcijas Garūtas vecajām Steinway klavierēm. Atmosfēra bija ļoti intīma, sirsnīga." Tikai mēnesi pirms Dainas Pormales aiziešanas mūžībā pianistei ar viņu bijusi saruna tieši par šo koncertu, un visu šo laiku pianistei bijusi misijas apziņa, ka koncertam ir jānotiek.
Ar Dainu Pormali pianiste sadarbojās vismaz piecpadsmit gadu. Kopīgajā sadarbībā rīkoti vairāki koncerti, izveidoti divi Lūcijas Garūtas mūzikas albumi: 2008. gadā nāca klajā Dzintras Erlihas solo albums Zvaigznes skatiens un pēc tam, 2010. gadā, – CD Kvēlot, liesmot, sadegt, kurā iekļauta Lūcijas Garūtas vokālā un instrumentālā kamermūzika. Pianiste jau daudzus gadus ir Lūcijas Garūtas fonda biedre, vienu laiku darbojusies arī fonda valdē. "Kad izstrādāju disertāciju par Lūciju Garūtu, kuru aizstāvēju 2013. gadā, arī tas notika ciešā sadarbībā ar Dainu Pormali, jo viņai bija visas vēstules, rokraksti, notis, unikāli materiāli. Viņa komentēja, laboja, papildināja to, ko rakstīju. Tāpēc viņas zaudējums man bija ļoti personisks," pianiste atklāj.
Zīmīgi, ka nule notikušais koncerta ieraksts VEF Kultūras pilī "ļoti labi gāja uz priekšu, it kā no augšas kāds stāvētu klāt. Viss vedās, gāja no rokas: bija iedvesma, bija sirsnīga gaisotne un viss tika ierakstīts ar pirmo reizi, bez kļūdām un labojumiem". Tiesa, Dz. Erliha ir trenēta un spēj koncentrēties un mobilizēties, lai visu ierakstītu uzreiz, pirmajā paņēmienā. "Mazāk jāmaksā par studijā pavadīto laiku," viņa smejas. Pērn viņai bijuši atbildīgi solokoncerti Ņujorkā, pēdējo no tiem vienlaikus ierakstot video. Viņa atzīst: "Tas ir ļoti labs treniņš mūziķim – ierakstīt un pēc tam dzirdēt pašam savu koncertsniegumu tuvplānā."
Drīz jāsākas Dz. Erlihas darbam ierakstu studijā, trio sastāvā kopā ar flautisti Ilonu Meiju un čellistu Ivaru Bezprozvanovu ieskaņojot latviešu kamermūziku. Šis albums dienas gaismu ieraudzīs nākamā gada pavasarī Latvijas Mūzikas informācijas centra ierakstu kompānijā Skani. Tajā būs iekļauti Tālivalža Ķeniņa, Imanta Ramiņa un Pētera Vaska opusi, kā arī Jāņa Lūsēna un Daces Aperānes jaundarbu pirmatskaņojumi. "Daces Aperānes skaņdarbs vēl tikai top. Īpaša odziņa būs man veltītais Losandželosā dzīvojošās Lolitas Ritmanes solo skaņdarbs," piebilst Dz. Erliha, priecādamās, ka, neraugoties uz krīzi, tomēr ir iespēja aktīvi darboties. Ierakstu sesijai jānotiek augustā. Plānoti arī vairāki ar šo albumu saistīti koncerti. Tiem vajadzējis notikt jau aprīlī, bet nu tie tiks organizēti pie pirmās iespējas.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena otrdienas, 26. maija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!