Kopš jaunā gada sākuma Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ģimenēm ar pirmsskolas vecuma bērniem tiek piedāvāta īpaša Ģimenes soma ar dažādiem uzdevumiem. Atšķirībā no citiem muzeja rīkotajiem pasākumiem tā nav piesaistīta konkrētam datumam un laikam, līdz ar to apmeklētāji var būt mobili savā muzeja apmeklējuma plānošanā, uzsver Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izglītības darba vadītāja Baiba Grīnberga.
Viņa piebilst, ka cilvēki ir ļoti naski dalījušies ar šo jaunumu par somu internetā. "Šī reakcija sociālajā tīklā Facebook.com liecina par to, ka mēs esam uztrāpījuši lietai, kuru viņi jau sen bija gaidījuši," uzskata Baiba Grīnberga un atzīmē, ka ģimenes aktīvi apmeklējušas muzeju arī līdz šim. "Kopš muzeja atvēršanas pagājušā gada 5. maijā pārdotas vairāk nekā septiņi tūkstoši ģimenes biļešu," pamato muzeja izglītības darba vadītāja.
Ierosinājumu lapa
Ģimenes somā ielikti seši uzdevumi, kas tematiski saistīti ar muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā redzamajiem mākslas darbiem (vecāki saņem ierosinājumu lapu, kas palīdz viņiem izskaidrot tos bērniem). Viens no uzdevumiem saistīts ar Eduarda Kalniņa gleznu Jaunās buras. "Tie ir zvejnieki, kas jūras krastā šuj jaunas buras. Palīdzi viņiem ātrāk pabeigt darbu: šūšanas kustībā izver auklu cauri caurumiņiem," rakstīts ierosinājumu lapā.
Savukārt uzdevums ar nosaukumu Ainavas ir interesants ne tikai bērniem, bet arī viņu vecākiem, jo piedāvā iespēju aptaustīt īpaši nodrukātas Vilhelma Purvīša gleznu reprodukcijas un sajust visas gludās un reljefainās vietas. Ģimenes somā var atrast arī puzli ar cilvēku pozām, tēlniecības materiālu atpazīšanas un Niklāva Strunkes darba Cilvēks, kas ieiet istabā salikšanas uzdevumus.
Kopīgais laiks
"Lielākais ieguvums bija kvalitatīvi pavadīts laiks kopā ar bērniem skaistā, estētiskā vidē," sarunā ar laikrakstu Diena atzīst Laura Geistarde-Šube, kura muzeju apmeklējusi kopā ar dēliem Henriku (5) un Markusu (11). Vienam tikusi Ģimenes soma, bet otram – Detektīvkarte (izzinoša spēle skolas vecuma bērniem). "Mazais dēls uzreiz no somas izņēma blociņu ar attēliem un saprata, kas jādara – jāmeklē gleznu fragmenti," viņa piebilst. Muzejā viņi pavadījuši aptuveni divas stundas. "Kad devāmies mājās, Henriks uzreiz negribēja atdot somu atpakaļ, jo sākumā bija sapratis, ka tā tagad būs viņa, bet, iemainot to pret muzeja uzlīmēm, "darījums notika", tas būtu noticis veiksmīgāk, ja maiņā būtu dabūta konfekte," zina stāstīt piecgadīgā zēna mamma. Viņa arī iesaka, ka būtu jauki, ja informācija par Ģimenes somu tiktu sniegta jau pie kases, jo ne visi var zināt par šādu piedāvājumu.
Radošs piedzīvojums
"Es pat gribu, lai man kāds aizdod savus bērnus – gribu uz muzeju pa radošo!" sociālajā tīklā www.facebook.com raksta Madara Emīlija Cimmermane. Muzeja izglītības darba vadītāja piekrīt, ka šobrīd Latvijas Nacionālajā muzejā pietrūkst pastāvīga rakstura piedāvājuma vidusskolēniem un pieaugušajiem. "Tās ir nākamās mērķauditorijas, kurām mēs vēlamies radīt jaunus piedāvājumus," muzeja nākotnes ieceres atklāj Baiba Grīnberga.
Muzeja izglītības darba vadītāja piebilst, ka lielu atsaucību guvis pasākumu cikls Vienas gleznas stāsts, kad darba dienās Latvijas Nacionālais mākslas muzejs aicināja visus interesentus uz piecpadsmit minūšu gariem bezmaksas stāstījumiem par kādu no Jaņa Rozentāla gleznām ievērojamā latviešu klasiķa 150 gadu jubilejai veltītajā izstādē. Papildu informāciju par aktuālajiem piedāvājumiem (dažādiem vecumiem) var lasīt vietnē www.lnmm.lv.