Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Piektdiena, 8. novembris
Agra, Aleksandra

Es jūtos kā cālis, es jūtos kā Anna

Modē ir atgriezušies astoņdesmitie, deviņdesmitie gadi. Jaunāko tendenču ķērāji un citi interesenti tiek laipni gaidīti Rīgas Porcelāna muzejā, kurā ir atklāta izstāde Paralēlās plūsmas.

20. gadsimta 80.-90. gadu porcelāna māksla un dizains Latvijā. Tajā ir fiksēts, kādi procesi risinājušies porcelāna mākslā un ražošanā pēdējā Padomju Savienības eksistences fāzē un kāda ir bijusi šīs jomas attīstība pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas.

"Šis laiks ir ļoti interesants no mākslas vēstures viedokļa un maz pētīts dizaina jomā," sarunā ar laikrakstu Diena atzīmē Rīgas Porcelāna muzeja izstāžu kuratore Ieva Nagliņa. "Tas ir pārmaiņu laiks ar dažādiem ierobežojumiem un jaunām iespējām māksliniekiem, kuri ietekmējās no pasaulē valdošajām tendencēm, kuras viņi mēģināja integrēt vietējā porcelānā, kas izstādē tiek skatīts caur Rīgas Porcelāna fabrikas prizmu," piebilst kuratore.

"Viena no tēmām ir rūpnīcā sagatavotā produkcija, kas tā arī nenonāca līdz patērētājam politisku, ekonomisku vai citu iemeslu dēļ," atklāj Rīgas Porcelāna muzeja galvenā krājuma glabātāja Iliana Veinberga.

To vidū ir deviņdesmito gadu sākumā izstrādātais Antoņinas Paškēvičas trauku ansamblis Anna, kas bija paredzēts sabiedriskās ēdināšanas iestādēm. Ražošanā nonāca tikai atsevišķa tējas krūzīte ar Daces Blūmas dekoru.

Izstādē Paralēlās plūsmas ir pārstāvēti vairāki mākslinieki, kuri savus darbus ir veidojuši ārpus Latvijas robežām. Tajā ir redzama Ilonas Rumules servīze I Feel Like a Chicken Today, kuras forma ir izgatavota 1992. gadā simpozijā Kanādā.

"Tā bija pirmā reize, kad viņa, knapi zinot angļu valodu, nonāca šajā kontinentā," atklāj galvenā krājuma glabātāja. Savukārt šo trauku apgleznojums ir tapis pāris gadu vēlāk Latvijā (1994).

Iliana Veinberga vērš uzmanību uz Helgas Ingeborgas Melnbārdes apgleznoto dekoratīvo šķīvi ar sievietes attēlojumu Gabriela Mistrāla, kas ir latviešu mākslinieces veltījums pazīstamajai čīliešu dzejniecei un diplomātei. "Tas ir ļoti raksturīgs astoņdesmito gadu estētikas paraugs," par 1989. gadā radīto darbu stāsta galvenā krājuma glabātāja un raksturo tā autori: "Viņa ir atslēgas figūra Latvijas porcelāna mākslas ainā."

Rīgas Porcelāna muzeja kuratore Ieva Nagliņa cer, ka Paralēlās plūsmas. 20. gadsimta 80.-90. gadu porcelāna māksla un dizains Latvijā varētu kļūt par labu pamudinājumu turpmākajiem pētījumiem par šo tēmu - no porcelāna ražošanas procesa apsīkumam līdz individuālo un māksliniecisko aktivitāšu nokļūšanai priekšplānā.

Vairāk informācijas par izstādi - interneta vietnē www.porcelanamuzejs.riga.lv.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Shēmas atceļot

Kāda būtu mana dzīve, ja es tajā nekad neuzdotu jautājumus un nemeklētu atbildes savā radošajā darbā? Es tajā brīdī iedomājos kaut ko mazliet atsvešinātu, tēlojošu, bet tomēr svarīgu. Es droši v...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja