Dzejnieka Jāņa Baltvilka dzimšanas dienā, 24. jūlijā, tiks pasniegta ikgadējā viņa vārdā nosauktā balva bērnu literatūrā un grāmatu mākslā. Uz skulptūriņu ar vilciņu laivā un zemeni mastā pretendē arī māksliniece Māra Viška par ilustrācijām piedzīvojumiem bagātajai bilžu grāmatai Baltais lācis. Pasaku pavārgrāmata bērniem (izdevniecība Liels un mazs, 2017).
Šīs bilžu grāmatas teksta autors ir Uldis Daugaviņš, ar kuru Māra Viška ir strādājusi kopā reklāmas aģentūrā un plāno sadarboties arī nākotnē. Tas ir stāsts par leduslāci, kuram ir sešas ķepas. Lai arī citi bērni nespēlē ar viņu hokeju ("jo tas neesot godīgi"), tieši tas viņam palīdz kļūt par izcilu pavāru, tādējādi savu citādību padarot par priekšrocību.
"Arī mazu bērnu mammas ir kā sešķepu lāči," smejoties saka Māra Viška, kura savas topošās grāmatas koncepciju ir prezentējusi Latvijas Nacionālās bibliotēkas organizētajā pirmajā Rīgas bilžu grāmatu kvadriennālē Attēlu stāsts (2014), kad viņas bērniem ir bijuši pieci un divi gadi. "Tu iemācies ar vienu roku turēt puiku, ar otru pārsist olu."
Acis uz kātiņiem
Šīs bilžu grāmatas uzmanības centrā ir ēšana. "Bērnus vairāk aizrauj neveselīgi našķi nekā veselīgs ēdiens, par kuru tev ir jāmēģina viņos radīt interesi," stāsta Māra Viška, kura ir sākusi ar kartupeļu biezputrās zīmētām sejiņām un nonākusi līdz pašas ilustrētai grāmatai, pēc kuras visi kopā var pagatavot dažādus ēdienus – no Puišeļciema vakariņām līdz Acīm uz kātiņiem.
Ulda Daugaviņa stāsti ir papildināti ar pazīstamā latviešu šefpavāra Mārtiņa Sirmā 16 receptēm, kuru sastāvdaļas māksliniece ir iekļāvusi arī savās ilustrācijās, kad burkānu salātiem nepieciešamās magoņu sēkliņas nolīst pār mazo oranžīšu zemes kalnu virsotnēm vai svaigi cepta franču bagete kļūst par galvenā varoņa laivu viņa ceļojumā.
No pasaku pavārgrāmatā iekļautajām receptēm viņa pati ir izmēģinājusi Prātojamo putru un Burkānkalnu, bet grāmatas prezentācijā Vācijā visi ir baudījuši jogurtu ar apelsīnu sulu un medu, kura neatņemama sastāvdaļa ir glāze, kurā ieliet dzērienu. Tai "ir jābūt ar platu augšpusi, lai dzerot izveidotos ūsas".
Baltā lāča prototips
"Man ļoti patīk, kā viņš gatavo. Viņam ir trakas idejas, kurās viņš savieno nesavienojamas lietas," Mārtiņu Sirmo raksturo Māra Viška, kuras radītajā Baltajā lācī var saskatīt vizuālu līdzību ar pazīstamo latviešu šefpavāru. "Es viņu papildināju ar melnām, izteiksmīgām uzacīm, kādu lāčiem parasti nav," uz grāmatas vāku norāda māksliniece.
No sākuma savu ilustrāciju skices Māra Viška ir uzzīmējusi uz papīra. "Ar zīmuli es jūtos vislabāk," atzīst māksliniece. Savukārt uz dažādas faktūras loksnēm viņa ir uzkrāsojusi ūdenskrāsas, kā rezultātā ir radīti dažādu toņu un rakstu laukumi. Tas viss ir ticis ieskenēts datorā, kurā slāni pa slānim ir izveidoti attēli.
Māra Viška vērš uzmanību uz pašu pirmo ilustrāciju, kurā pie leduslāčiem no pretējā pola ir atceļojuši pingvīni – viens nolaižas ar izpletni, otrs zog slidas. "Šie divi atsaucas uz Titāniku," teic māksliniece, kuras pingvīni gluži kā Keitas Vinsletas un Leonardo di Kaprio spēlētie varoņi Džeks un Roza ir nostājušies kuģa (ledusgabala) priekšgalā.
Eksperimenta prieks
Šī nav pirmā Māras Viškas pieredze grāmatu mākslā. Viņa ir ilustrējusi dzejnieces Māras Misiņas dzejoli Buršanās (izdevniecība Liels un mazs, 2014) sērijā Bikibuks, kas stilistiski atšķiras no pasaku pavārgrāmatas. "Man patīk eksperimentēt," uzsver māksliniece, kurai grāmatu ilustrēšana ir bijis sen lolots sapnis.
Māra Viška ir ieguvusi maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Audiovizuālās mediju mākslas nodaļas Vizuālās komunikācijas apakšnozarē. Māksliniece ir strādājusi vairākās reklāmas aģentūrās par grafisko dizaineri. Savukārt šobrīd viņa audzina bērnus un veido apģērbu līniju Lucky Me ar savu un citu mākslinieku darbu uzdrukām.
"Esmu izmantojusi Rūtas Briedes kvadrātainos putniņus," atklāj Māra Viška, kuras idejas pirmsākumi ir meklējama trīs gadus senā pagātnē, kad fonds Mākslai vajag telpu izveidoja laikmetīgās mākslas iedvesmotu T kreklu sēriju. Uz viena no tiem bija redzama Māras Viškas glezna Lucky Me (2006), kas piedzīvoja lielu ievērību un turpinājumu.