Galvenā balva, uz kuru pretendēja 13 kinodarbu, kā allaž tika izlozēta Arsenāla noslēguma ceremonijā kinoteātrī Rīga: no festivāla mundiera nogriezta poga tika iemesta vienā no 13 tomātu sulas glāzēm. Savā glāzē pogu atrada ukraiņu filmas producente. Mamma nomira sestdien virtuvē… ir jaunā režisora Maksima Vasjanoviča (1983) diplomdarbs – ironiski smeldzīgais veltījums viņa tēvam, kurš sapņoja kļūt par simfoniskā orķestra diriģentu.
Par šo filmu pērn Ukrainas nozīmīgākajā kinofestivālā Molodist M.Vasjanovičs tika pasludināts par labāko režisoru, savukārt šogad Kijevā notikušajā dokumentālā kino forumā Docudays filma saņēma galveno balvu. Nākamais režisora darbs, kura izveidē tiks ieguldīta Arsenālā iegūtā naudas summa, būs veltīts Ukrainas sieviešu gaitām Itālijā. Taču tas nebūs stāsts par seksa verdzenēm. «Tas būs jautrs kino ar absurda elementiem,» Dienai sacīja N. Dovga.
Baltijas kinematogrāfistu konkurencē pārliecinošu uzvaru guva igauņi. Trīs balvas piešķirtas režisora Veiko Eunpū mūsdienu melnbaltajam eposam Svētā Tonija kārdināšana, kas atzīts par labāko spēlfilmu Baltijas konkursa skatē (Baltijas filmas vērtēja ārzemju eksperti), kā arī saņēmis starptautiskās organizācijas INTERFILM ekumeniskās žūrijas un starptautiskās kinokritiķu federācijas FIPRESCI balvas. Baltijas labākā dokumentālā filma – igauņu režisores Monikas Sīmetsas Igauņu stāsti. Pasaules čempions par 83 gadu vecā atlēta gatavošanos Pasaules čempionātam senioriem.
Latviešu režisora Roberta Rubīna dokumentālā filma Kā klājas, Rūdolf Ming? par 13 gadu veco Rūdolfu, kurš apsēsts ar zīmētu filmu veidošanu, sumināta ar ekumeniskās žūrijas un skatītāju simpātiju balvu. Jurģa Krāsona dzēlīgi ironiskais šaržs Norīt krupi palika bez godalgām šā gada Kannu festivālā, taču Arsenālā apbalvots Baltijas labākās animācijas filmas kategorijā. «Vēlos pateikties visas Latvijas tautai par bezgalīgu spēju iedvesmot,» saņemot balvu, ar vieglu sarkasmu teica filmas scenārija autors Ivo Briedis. Trim Baltijas konkursa laureātiem (spēlfilma, dokumentālā un animācijas filma) pasniegtas prēmijas 2 000 ASV dolāru apmērā.
Kino foruma Arsenāls skates desmit dienās apmeklējuši aptuveni 15 000 skatītāju. 74 seansos kinoteātra Rīga divās zālēs un K. Sunī izrādītas ap 100 filmām (no tām – 60 pilnmetrāžas darbu). «Mūsu skatītājs ir ļoti gudrs. Viņš pats jau iepriekš zina, kādas filmas ir jāredz,» sarunā ar Dienu norādīja Arsenāla direktore Sonora Broka. «Mūsu skatītājs pats seko līdzi kino procesiem. Pārliecinājāmies, ka filmas, kuras mēs piedāvājam, nav kaut kas nepiemērots Latvijas skatītāja interesēm.»
Kinozāles šogad bija pilnas, pat seansos, kuros tika demonstrētas Baltijas dokumentālās filmas. «Demokrātiska cenu politika attaisno sevi. Šogad bija ļoti pieprasīti abonementi, tas liecina, ka cilvēki labprāt noskatās nevis tikai vienu, bet vairākas filmas» sacīja S. Broka. Abonementu cenas bija Ls 10 (piecām filmām) un 20 (desmit filmām). Savukārt biļete uz vienu seansu maksāja Ls 2,50–3,50.
«Mūs priecē, ka skatītāji kļūst aktīvāki, nebaidās uzdot jautājumus režisoriem un silti viņus sagaida,» piebilda Arsenāla direktore. «Franču režisors Ežēns Grīns, kurš šoreiz Rīgā viesojās ar savu filmu Portugāļu mūķene, teica, ka mūsu publika ir atsaucīgāka nekā Francijā. Patīkami, ka mēs kļūstam atvērtāki!»
Turpmāk Arsenāls notiks nevis reizi divos gados, bet katru gadu. Nākamgad – no 16. līdz 25. septembrim. Abonementu pārdošana sāksies jau tuvākajās dienās.
(papildināts viss teksts un pievienots foto)