No 24. marta Latvijas kinoteātros būs skatāma pašmāju režisora Staņislava Tokalova pilnmetrāžas spēlfilma Tas, ko viņi neredz, kas tiek pieteikta kā psiholoģiska drāma ar zinātniskās fantastikas elementiem. Tā vēsta par savdabīgu attiecību trijstūri starp medmāsu Elzu, komā esošo zinātnieku Nikolā un viņa izgudroto mākslīgo intelektu Annu, kura šajā spēlē ieņem aktīvu pozīciju.
Sarunā ar KDi Staņislavs Tokalovs atklāj, ka filmas pamatā ir viņa interese par cilvēka sadzīvošanu ar informācijas lavu, kas plūst viņam pāri un ietekmē viņa dzīvi. Režisors ir daudz lasījis par mākslīgo intelektu un piemin slaveno amerikāņu datorzinātnieku un izgudrotāju Reju Kurcveilu, kurš ir izteicis prognozi, ka tuvākajā nākotnē sāksies cilvēka un datora simbioze.
"Šī ir interesanta doma, kas izklausās futūristiski, taču man ir sajūta, ka mēs uz to virzāmies, ja paskatās, kas notiek apkārt – feisbuks atgādina sagatavošanās posmu pirms kaut kā lielāka," uzskata Staņislavs Tokalovs. Filmas veidošanā viņš ir konsultējies ar Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta vadošo pētnieku Gunti Bārzdiņu.
Meklējumi un pētījumi
Režisors ir pievērsies arī filmas medicīniskās tēmas izpētei. "Vairākas dienas pavadīju rehabilitācijas centrā Vaivari, kur vēroju ārstu un pacientu ikdienu," stāsta Staņislavs Tokalovs. Iegūto informāciju viņš ir izmantojis kinodarba personāžu raksturos, uzvedībā un saskarsmē ar citiem cilvēkiem. Tieši šeit ir izkristalizējies medmāsas Elzas tēls.
Šo apjomīgo lomu režisors ir uzticējis krievu aktrisei Katerīnai Špicai. Staņislavs Tokalovs stāsta, ka galvenās lomas atveidotāju filmas autori ir meklējuši Latvijā, Polijā un Īrijā, līdz nonākuši līdz Krievijai, kur ir piedzīvojuši milzīgu atsaucību, jo vietējā kino industrija piedāvā maz interesantu lomu. "Ja ir labs scenārijs, tu vari savervēt pat Bredu Pitu," uzskata režisors.
Tu pati nesaproti, kur esi iepinusies, – filmas reklāmas rullītī Katerīnas Špicas spēlētajai medicīnas māsai saka Andra Keiša atveidotais ārsts. Staņislavs Tokalovs atzīst, ka ar Jaunā Rīgas teātra aktieri viņš vēlētos sadarboties arī nākamajos projektos. Pārējās lomās var redzēt Jevgeņiju Tkačuku, Arni Līcīti, Elīnu Dzelmi, Ievu Puķi, Juriju Djakonovu un citus māksliniekus.
Godīguma mērītājs
Lielākā daļa filmas ir uzņemta pagājušā gada rudenī Kukšu muižā Tukuma novadā un Rīgā. "Tā ir grezna un īpatnēja ēka, kas filmā spēlē nozīmīgu lomu," XVIII gadsimtā celto, nesen atjaunoto muižu raksturo režisors. Filmēšana ilgusi aptuveni divdesmit dienu, tas uzņemšanas grupai ir licis darboties koncentrēti un ātri.
Lai īstenotu šo projektu, studija Ego Media ir saņēmusi finansiālu atbalstu no Nacionālā kino centra, Valsts kultūrkapitāla fonda un privātajiem investoriem. Savukārt filmas pēcapstrādei nepieciešamos līdzekļus – 4750 eiro –, lai spertu izšķirošo soli pretī ekrāniem, ir izdevies savākt kolektīvajā ieguldījumu platformā Projektu banka.
"Pūļa finansējuma piesaiste ir sava veida godīguma mērītājs – cik daudz jūs esat domājuši par abpusēju izdevīgumu," saka režisors, kurš izglītību ir ieguvis Lielbritānijā. Viņa iepriekšējo darbu sarakstā ir pilnmetrāžas dokumentālā filma Laiks, kura nav. Mihails Tāls (2016) un spēles īsfilma Mazliet ilgāk (2014), kura ir ieguvusi Nacionālā filmu festivāla Lielais Kristaps balvu.
Bergmana persona
Staņislavs Tokalovs ir ne tikai aizrautīgs kino veidotājs, bet arī skatītājs. Par vienu no saviem tuvākajiem režisoriem viņš nosauc zviedru ģēniju Ingmaru Bergmanu. "Mani saista jautājumi, kurus viņš uzdod savos darbos," atklāj Staņislavs Tokalovs, kura filmā var saskatīt netiešu atsauci uz Bergmana drāmu Persona (1996) ar Bibi Andersoni un Līvu Ulmani.
Ja laiks atļauj, režisors cenšas noskatīties pa vienai filmai dienā. "Katru reizi tu vari trāpīt uz kādu lielu atklājumu," uzsver Staņislavs Tokalovs. Par viņa jaunāko kaislību ir kļuvis Āzijas kino, jo Ķīnā un Japānā veidotās filmas piedāvā pilnīgi citādu skatījumu uz pasauli un laika izjūtu nekā Eiropā, kur cilvēki ir attālinājušies no dabas cikliskuma.
"Pie mums viss notiek pēc principa "šeit un tagad" jeb lineāri," piebilst Staņislavs Tokalovs. Būdams kino veidotājs, viņš labi zina laika un naudas attiecību likumsakarības un nosauc vienu piemēru, lai ilustrētu kultūras atšķirības: "Eiropā uz e-pasta vēstulēm atbild uzreiz, turpretim Āzijā ar to nesteidzas, jo pēc trijām dienām es būšu gudrāks nekā šodien."