Šoreiz domāju, nevis kā prezentēt sevi kā koncertmākslinieci, bet gan kā parādīt to, ko šīs ērģeles var vislabāk, – saka Rēzeknē dzimusī, Berlīnē dzīvojošā un pasaulē aktīvi koncertējošā ērģelniece, Latvijas Lielās mūzikas balvas un divkārtējā Vācijas ECHO Klassik balvas laureāte Iveta Apkalna. Viņas neatlaidība un degsme kopā ar valsts un uzņēmēju atbalstu ir vainagojusies ar to, ka uz skatuves Rēzeknes koncertzālē Gors tagad ir pašiem savas digitālās ērģeles. Nīderlandē būvētā Johannus Ecclesia instrumenta atklāšanas koncertā 15. aprīlī Iveta Apkalna muzicēja gan solo, gan kopā ar orķestri Sinfonietta Rīga un diriģentu Normundu Šnē. Latvijā viņa šogad vēl atgriezīsies vairākos Rīgas 2014 – Eiropas kultūras galvaspilsētas gada – un citos notikumos.
Stāsta, ka pati arī sameklēji sponsorus jauno ērģeļu būvei.
Es priecājos, ka, kopš atklāta jaunā koncertzāle, Rēzeknes un Latgales vārds medijos izskan arvien biežāk. Ērģeles ir loģisks papildinājums un turpinājums sevi jau lieliski pierādījušās koncertzāles attīstībai. Latvijā pirmās jaunās koncertzāles atklāšanas sakarā es gribēju savai dzimtajai Latgalei kaut ko dāvināt. Neesmu Lembergs vai Šlesers un nevaru uzdāvināt strūklaku vai tiltu. Varu uzdāvināt mūziku, taču tā uz kaut kā ir jāspēlē. Tieši brīdī, kad uz aizdota digitālā instrumenta kopā ar Liepājas simfonisko orķestri spēlēju koncertzāles atklāšanas koncertā, ērģeles vienkārši nobruka: trešais manuālis pēkšņi neskanēja! Mēģināju vēlreiz – nav! Iestājās liela pauze. Domādama, ka vainīgs varētu būt kāda vada kontakts, cēlos un sāku tos visus grozīt. Beidzot ērģeles nonesa no skatuves, un, kamēr Vestards Šimkus "ielēca" manā vietā ar savu priekšnesumu, aiz skatuves mēģinājām ērģeles reanimēt. Jau izlēmu iztikt bez trešā manuāļa un biju ļoti pārsteigta, kad uz skatuves tas pēkšņi atsāka skanēt. Varbūt labi, ka tāds negadījums notika, jo tas bija spēcīgs impulss rīkoties, lai koncertzālē būtu savas ērģeles.
Ineses Lūsiņas interviju ar ērģelnieci Ivetu Apkalnu lasi 16.aprīļa KDi!