Kad visi bija sapulcējušies ap acīmredzami sakaitināto gidu, grupa devās pretim Luija XIV sapnim un galvenajai mīļākajai – Versaļas pils kompleksam. Vēl pēc minūtēm četrdesmit grupa, izstāvējusi garās rindas, ātri soļoja cauri oficiālo telpu anfilādei, šķērsojot kabinetu, ēdamzāles, galerijas un spoguļu zāli. Daži paguva uz citu tūristu fona ieraudzīt gabaliņu no valdnieka parādes gultas vai kabineta grāmatplaukta. Pārējais – galvas, kameras un austiņas – savu piecus gadus tapušo pētījumu kulturologs Deniss Hanovs iesāk ar kārtējo tūristu pūlīti, kas izbirst no papagailiski koša autobusa pie Versaļas pils.
"Ko mēs zinām par Eiropas aristokrātijas kultūru? Vai vēl spējam ielūkoties tās dzīves telpā, nebūdami tūristi?" – ievadā retoriski vaicā pētnieks. "Profesora Denisa Hanova grāmata ir ne tikai aizraujoša lasāmviela jebkuras nozares un ievirzes intelektuāļiem, bet arī pirmais un vienīgais darbs latviešu valodā, kas lasītājam atklāj XVII–XIX gadsimta centrālā mūzikas žanra – operas – daudzslāņainās attiecības ar varu, galmu, monarhiju," – grāmatu vērtē muzikologs Mārtiņš Boiko.
Pētījums uzrakstīts ievelkošā intonācijā, kas spēj uzrunāt ne tikai rūdītus intelektuāļus. Piemēram, vai zinājāt, ka kastrāts Farinelli, kurš popularitātē kādreiz līdzinājās mūsdienu Madonnai, bija pieprasījis līgumu, kurā rakstīts, ka jebkuras operas pirmajā cēlienā viņš dziedās, sēžot baltā zirgā, un ka Luijs XIV kopā ar saviem sekretāriem pats izstrādājis ceļvedi Versaļas apskatei. "Ja nemaldos, viņš sarakstīja pat veselas četras versijas, kā viesiem pareizi jāstāv – pie kuras kolonnas, kā jāpagriežas, kā jādodas, lai pareizi ieraudzītu šo sakārtoto un pakļauto dabu franču parka formā," stāsta D. Hanovs.
Undīnes Adamaites sarunu ar kulturologu Denisu Hanovu lasi 17. oktobra KDi!