Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 14. novembris
Fricis, Vikentijs

Zīmola mistērija

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja svaigā seja un vispārējā pārzīmološana uzvedināja uz domām par Latviju un stāstiem, kas veido zīmolu.

Produktu pārsātinātajā vidē tieši stāsts ir tas, kas izšķir mūsu izvēli par labu vienam vai otram produktam. Kad pērkam vistu olas, nepietiek ar izmēru, ir patīkamāk pannā čurkstināt omleti, domājot, ka cepas puslīdz laimīgu vistu kūtī dētās olas – pretstatā nedaudz lētākajām to vistu olām, kuras savu īso mūžu pavada, nekustīgi ieslēgtas sprostos daudzu stāvu augstumā.

Tieši stāsti par iegādātā produkta īpašo atšķirību no citiem izstrādājumiem ir tas, kas silda gan īpašnieku, gan saviesīgo vakaru viesus pie vīna glāzes: ir skaists stāsts par automašīnu ādas sēdekļiem no lopiņiem, kas ganījušies nelielās Ziemeļjūras salās bez dzeloņstiepļu žogiem, uz kura tie savu vērtīgo ādu varētu saskrambāt vai gūt nobrāzumus. Turklāt Ziemeļjūras saliņas šī zīmola sēdekļiem ir labākas arī tāpēc, ka tur atšķirībā no citām vietām lopus nesakož knišļi un to atstātās rētas nebojā pasažieriem omu, kad viņi vēro savus roku balstus.

Skaidrs, ka zīmols nav tikai kompānija, bet arī valsts. Īstam šņabim jābūt ražotam Krievijā, labam pulkstenim – Šveicē. Es nespēju iedomāties pircējus izciliem laikrāžiem no Polijas vai Spānijas. Pat Vācijā ražots rokaspulkstenis šķiet tāds neīsts, lai gan daļa no Šveices pulksteņu ražotnēm atrodas vāciski runājošo apgabalos. Tomēr zīmols Made in Germany ir viens no vērtīgākajiem pasaulē, un jebkurš priekšmets – vai tas būtu nazis vai šķēres – šķiet asāks tikai tāpēc, ka uz tā uzdrukāti šie vārdi. Jāpiebilst, ka smaržas ar šādu zīmolu es nevēlētos iegādāties, lai gan prasīgai matemātikas skolotājai šāda Ziemassvētku dāvana noteikti piestāvētu.

Kāds ir Latvijas zīmols, kas ir tas atšķirīgais, unikālais, ar ko mēs atšķiramies no pārējām valstīm? Kāds ir īpašību kopums (Vācijas gadījumā – precizitāte, Francijas – jutekliska gaume), kas varētu raksturot mazo, sīksto tautiņu pie Dzintara jūras?

Es domāju, ka nav ko liekuļot un jāsauc lietas īstajos vārdos – mūsu galvenais trumpis ir ņemšanās ar dabas zālītēm, buršanās, maģiski rituāli un dziedāšana, vēlams – ar šīm zālītēm uz galvas. Vairāki mūsu iemīļotākie eksporta zīmoli – Melnais balzams, Madara Cosmetics un Stenders – ir tieši saistīti ar zālīšu spēka izvilkšanu.

Tāpēc es nopriecājos, uzzinot, ka Mākslas muzeja pārzīmološana ir veikta nevis aukstasinīgi aprēķinātā manierē kādā dienasgaismas lampu izdedzinātā ofisā, bet gan "zīmola radību mistērijā", ko ir veikusi "uzkūlēja" no "radītāju cilts" ar zināšanām, kas iegūtas no sapņu šamaņa un Peru džungļu iedzimtajiem – medicīnas vīriem. Gribētos ticēt, ka jaunajā zīmolā iekodētais spēks būs tikpat veiksmīgs kā ar latvju spēka simboliem apdrukātās bobsleja kamanas, kas pērnajās olimpiskajās spēlēs ieguva sudraba medaļu. Mēs šo spēku jūtam, un tā nav sagadīšanās, ka novembra latviešu ierakstu Top 10 ir gan Skyforger ar Senprūsija Live DVD, gan Raxtu raxti ar Es atradu tautasdziesmu, gan postfolkloras grupa Zāle ar albumu Viņa.

Novēlu nākamgad mums visiem pārpārēm šī pirmatnējā burvju spēka, kas dažus jau ir aizvilcis līdz olimpiskajām medaļām, savukārt citiem dod spēku radīt jaunus, tikai pie mums iespējamus zīmolus! 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja