Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Piektdiena, 29. marts
Agija, Aldonis

Uzņēmums kā ģimenes modelis

Covid-19 pandēmijas laiks piešķīris jaunu aktualitāti vārdam "mājsaimniecība" un izgaismojis visdažādākos mājsaimniecību modeļus, to vidū – divi vecāki ar bērniem, vientuļie vecāki ar bērniem, pieaugušie bez bērniem, studenti, kas dala īres maksu, cilvēki, kuri dzīvo vieni, cilvēki, kam ir četrkājaini mīluļi, un vēl dažādus citus modeļus.

Pandēmijas apstākļos, daudziem gan strādājot, gan mācoties no mājām, nereti saplūst robežas, kur beidzas darbs un sākas laiks privātajai dzīvei. Tas vedina apzināties vērtības, kas ir kopīgas gan profesionālajā, gan privātajā dzīvē.

Lai draudzība saglabātos ilgi, draugu lokā ir jābūt kopīgām interesēm un vērtībām, un tas pats sakāms gan par ģimeni, gan darba komandu. Tāpēc uzņēmumos, kam svarīga ilgtermiņa izaugsme, ir vērts ieplūdināt paradumus, kas raksturo ģimenes vidi, – mudināt citam citu mācīties un attīstīties, atklāti, bet cieņpilni pateikt, kas strādā, kas nestrādā, spēt apvienot īstermiņa un ilgtermiņa plānošanu un veidot piederības sajūtu

Man spilgti iespiedies atmiņā kādā konferencē dzirdētais, ka "grūti ir dot to, kā tev nav". Ja uzņēmums paziņo, ka tam ir svarīga cieņpilna klientu apkalpošanas kultūra, bet savstarpējās attiecībās uzņēmuma iekšienē tādas kultūras nav, klients pēc pirmā apmeklējuma, visticamāk, vairs neatgriezīsies, jo iespēja, ka piedzīvos attieksmi, kas rādīta reklāmās, būs maza. Ja uzņēmums vēlas projicēt publiskajā telpā noteiktas vērtības, tām ir jābūt dabiskai ikdienas sastāvdaļai uzņēmuma iekšienē. 

Protams, ģimenes modeļa pārnesei uz profesionālo vidi ir arī savi riski. Ne velti daudzi uzņēmumi, kas dibināti kā ģimenes firmas, pāriet uz publiskajiem akciju tirgiem, un viens no galvenajiem iemesliem šādam solim ir nepieciešamība piesaistīt profesionālus vadītājus un darbiniekus ar objektīvu skatu "no malas", kuri pieņem lēmumus bez liekām emocijām. Savukārt ģimeņu uzņēmumi, kur lielākā daļa akciju pieder konkrētai ģimenei, izvēlas savu ceļu, lai saglabātu neatkarību lēmumu pieņemšanā. Interesants piemērs ir Walmart, viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem pasaulē, – kopš tā dibināšanas 1962. gadā vēl aizvien lielākais akcionārs ir Valtonu ģimene. Šis ir spilgts piemērs, ka arī ģimenes uzņēmums, kas balstās ģimenei svarīgās vērtībās, spēj būt ārkārtīgi veiksmīgs, ja atrod pareizo līdzsvaru ar profesionalitāti, tiekšanos uz izaugsmi un inovācijām

Kur tad sākas uzņēmuma vērtību sistēma – ar darbiniekiem vai vadību? Īstās uzņēmuma vērtības rodas tur, kur saplūst šie divi sektori un pievienojas vēl trešais – klienti. Nākotnes stratēģiskā vīzija ir svarīga, vadībai ir jādefinē vērtības, uz kurām balstīties, pieņemot lēmumus, bet vienlīdz svarīgas ir arī klientu gaidas un tās vērtības, ko viņi sagaida no uzņēmuma, kā arī darbinieku viedoklis un tas, vai darbinieki šīs vērtības diendienā uzņēmumā patiešām redz. Tikai tur, kur vadības vīzija, darbinieku sajūtas un klientu vēlmes pārklājas, veidojas pamats, uz kura būvēt veiksmīga uzņēmuma nākotni

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses