Kaut arī tūristu skaits, kas vēlas izmantot SIA Kanāla motorlaivu kompānija (KMK) un SIA Riga Tourism Agency (RTA) kanāla kuģīšus, abām kompānijām ir pietiekams, normatīvo aktu trūkums novedis pie asas savstarpējas retorikas un dažādu institūciju iesaistes konkurentu apkarošanā.
To, ka klientu netrūkst un tūristu pārvadāšana pa Rīgas pilsētas kanālu ir pelnošs pasākums, apstiprina gan KMK īpašnieks Ainis Čaunāns, gan RTA īpašnieks Kaspars Laurovs. Tikmēr Rīgas domes Satiksmes departamentam maija beigās uzdots sadarbībā ar Mājokļu un vides departamentu izstrādāt saistošos noteikumus par pasažieru pārvadāšanu iekšējos ūdeņos.
Uzņēmēji nav īpaši izvēlīgi cits cita darbības raksturošanā. «Konkurenti iet nelegālo ceļu,» saka A. Čaunāns. Laivas netiek reģistrētas Latvijas Jūras administrācijā, netiek veikta legāla komercdarbība, vienkārši tiek ņemti pasažieri un braukts. Tāpat konkurentu laivas neesot apdrošinātas, kapteiņi neesot kvalificēti, laivas piestāj nepiemērotās vietās kanāla malā, tiek izbradāta zālīte, tā viņš.
Viņa neapmierinātība ir saistīta ar to, ka šajā pavasarī KMK Rīgas domes (RD) Mājokļu un vides departamenta izsolē ieguva tiesības izmantot iepriekš publiski pieejamo piestātni Bastejkalnā. Par to uzņēmums pilsētai maksā 16 000 latus bez PVN. Par šādu naudu kompānija būtu vēlējusies pretī saņemt domes aktīvāku rīcību nelegālas uzņēmējdarbības ierobežošanā.
A. Čaunāns RD Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejā norādījis, ka Pašvaldības policija atrunājas ar normatīvo aktu trūkumu un pārkāpējus nesoda. Savukārt, lai konkurenti turpmāk neizmantotu dārgi iznomāto piestāni, nesen nolīgta apsardzes firma. DB jau rakstīja (13.10.2008.), ka Kanāla motorlaivu kompānija bija pirmais uzņēmums, kas izteica vēlēšanos rīkot komercreisus Rīgas kanālā.
Tikmēr Riga Tourism Agency ar saviem trīs kuģīšiem turpina izmantot citas joprojām publiski pieejamās piestātnes, uzņemot pasažierus Kronvalda parkā. «Konkurenti jau vienmēr sūdzas, kaut arī darbojamies ar tādiem pašiem reģistrētiem kuģiem un kompānijām kā citi,» pārmetumus noraida K. Laurovs. Vienīgā atšķirība, ka no vairākām publiskām piestātnēm KMK vienu ir iznomājuši un ar to ir pasludinājuši, ka ir legāli, ironizē RTA vadītājs. Viņš saredz konkurentu politisko lobiju tajā, ka par izsoli informācijas bijis maz, bet konkurentu piedāvātā summa bijusi vien nedaudz augstāka. Savukārt tagad politiskā aizmugure vēloties šajā biznesā konkurentus nelaist.
Tāpat neesot nekādas atsaucības no domes par iespēju pašam uzņēmumam izveidot pagaidu piestātni. «Katru gadu esam pievienojuši savai flotei kaut ko jaunu, tai pašā laikā nemitīgi nodarbojamies ar konkurences kariem, dienā vairākas stundas pavadām diskusijās ar pašvaldības policistiem, apsardzes kompānijām,» sašutis ir RTA vadītājs.