Sliežu ceļa demontāža varētu būt liegusi klientiem iespēju izmantot citu dzelzceļa uzņēmumu pakalpojumus kravas pārvadājumiem starp Lietuvu un Latviju. Lai gan procedūras sākšana nozīmē, ka šī lieta tiks izskatīta prioritārā kārtā, tomēr iepriekš netiek pieņemts, ka pārkāpums tiešām noticis, informē EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa.
LG 2008. gada septembrī pārtrauca izmantot sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu un Latviju. Mēnesi vēlāk LG šo sliežu ceļu demontēja, un kopš tā laika tas nav atjaunots. Līdz ar to ir samazinājies dzelzceļa savienojumu skaits starp Lietuvu un Latviju starptautiskajiem kravu pārvadājumiem. Šāda rīcība varētu ierobežot konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un jo īpaši liegt klientiem iespēju nosūtīt dzelzceļa kravas uz Latviju, izmantojot citu dzelzceļa uzņēmumu pakalpojumus.
Pamatojoties uz sūdzību, EK 2011. gadā veica pārbaudi LG telpās. EK izmeklēšana tagad vērsta uz to, lai izskatītu sliežu ceļa demontāžu un LG vēlāko rīcību.
Ir aizliegts ļaunprātīgi izmantot dominējošu stāvokli, ja tādējādi tiek ietekmēta tirdzniecība vai tiek ierobežota konkurence. Pretmonopola regula paredz, ka pēc tam, kad EK sāk izmeklēšanu, vietējās konkurences iestādes attiecīgajā lietā vairs nevar pašas piemērot ES konkurences noteikumus. Turklāt valstu tiesas nedrīkst pieņemt nolēmumus, kas būtu pretrunā ar EK plānoto lēmumu konkrētajā procedūrā.
Tiesību aktos nav noteikts termiņš, kurā jāpabeidz pretmonopola lietas izmeklēšana. Izmeklēšanas ilgums atkarīgs no vairākiem faktoriem, tajā skaitā lietas sarežģītības, uzņēmuma pretimnākšanas EK izmeklēšanā un aizstāvības tiesību izmantošanas. EK ir informējusi LG, kā arī Lietuvas un Latvijas konkurences iestādes par procedūras sākšanu šajā lietā.
Jāatceras, ka Latvija vairākkārt lūgusi Lietuvas pusi atjaunot dzelzceļa satiksmi posmā Mažeiķi-Reņģe un Liepāja-Vaiņode-Mažeiķi. Naftas kompānijas Orlen Lietuva un Lietuvas dzelzceļa kompānijas konflikta dēļ šis 19,5 kilometrus garais posms negaidīti tika slēgts 2008. gadā, atsaucoties uz sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību. Orlen Lietuva īpašniecei - Polijas kompānijai PKN Orlen - līdz ar to nācies izmantot garāku un dārgāku maršrutu uz Rīgas ostu. LETA