Pirmajos mēnešos pēc pārejas uz eiro vietējie tirgotāji varētu piedzīvot tirdzniecības apjomu sarukšanu, kas būs skaidrojams ar virkni faktoru.
Pirmkārt, pārveidojot cenas uz eiro, to skaitliskā izteiksme palielinās. Piemēram, pudele vīna, kas maksā 4,70 latu, jaunajā valūtā maksās 6,69 eiro, kā rezultātā ierastās cenas vietā pircējs redzēs par trešdaļu lielāku ciparu. Vismaz sākotnējā periodā tas padarīs pircēju apdomīgāku, tērējot savu naudu. Turklāt, kā liecina Igaunijas pieredze, uzreiz pēc pārejas uz eiro katrs trešais iedzīvotājs atzina, ka saskāries ar grūtībām, pārvēršot jauno cenu vecajā valūtā, lai vispār saprastu preces vērtību. Protams, ar laiku jaunās cenas iedzīvotājiem kļūs ierastākas, tomēr tirgotājiem šis emocionālais faktors noteikti jāņem vērā, plānojot ieņēmumus nākamā gada sākumā.
Otrkārt, pārdošanas apjomus ietekmēs arī potenciālais cenu pieaugums. Šobrīd tiek lēsts, cik lielas varētu būt Latvijas uzņēmēju tehniskās izmaksas, pielāgojot savus procesus jaunās valūtas apgrozībai, taču ir acīmredzami, ka papildu izmaksas nenovēršami radīsies un uzņēmumiem tās būs jāsedz. Piemēram, Igaunijā eiro ieviešana tirgotājiem vidēji izmaksājusi no 0,2% līdz 1%no gada apgrozījuma. Lai rastu šos papildu līdzekļus, ir divas iespējas: jāpanāk lielāki pārdošanas apjomi vai jāpaceļ cenas. Izvērtējot abus variantus, pieļauju, ka lielākā daļa uzņēmumu izvēlēsies vidusceļu. Rezultātā cenu pieaugums būs loģiskās sekas tam, ka tirgotājam jākompensē izmaksas, kas ieguldītas, lai tehniski sagatavotos pārejai uz jaunu valūtu. Cits jautājums, cik godīgi rīkosies katrs tirgotājs, aprēķinot šo cenu pieaugumu un piemērojot to savām precēm un pakalpojumiem.
Šajā sakarā pozitīvi ir vērtējama Latvijas Tirgotāju asociācijas iniciatīva par Godīgas eiro ieviešanas tirdzniecībā kodeksu. Esot asociācijas biedri, arī mēs atbalstām šo ideju. Kodeksa principi paredz, ka tirgotāji apņemas rūpīgi un taupīgi īstenot visas aktivitātes, kas saistītas ar pāreju no lata uz eiro, tajā skaitā pircēju informēšanu un izglītošanu par preces cenu latos un eiro naudas maiņas periodā, kā arī atklāt informāciju par cenu pārrēķinu.
Vērtējot eiro ieviešanas ietekmi uz vietējo tirdzniecību ilgtermiņā, uzskatu, ka pāreja uz vienotu valūtu pavērs tirgotājiem virkni iespēju. Piemēram, ārvalstu tūristiem iepirkšanās Latvijas veikalos kļūs daudz saprotamāka, jo sarežģīta cenu pārvēršana vairs nebūs nepieciešama. Pozitīvi tas ietekmēs arī tos tirgotājus, kuru veikali darbojās mūsu Baltijas kaimiņvalstīs. Vienotā valūta atvieglos uzņēmumu pārvaldes procesu, piemēram, grāmatvedības atskaišu sagatavošanu, ietaupot laiku, kā arī finanšu un cilvēku resursus.
*Uzņēmuma Latvijas balzams veikalu tīkla vadītājs