Cilvēki valsts un pašvaldību iestādēm neraksta tāpat vien, viņi vēlas saņemt precīzas atbildes vai atrisināt konkrētas problēmas. Secinājums, kas radies, telefoniski aptaujājot 100 dažādas pašvaldības, valsts un pašvaldības iestādes, rāda, ka iespēja saņemt patiešām kvalificētu skaidrojumu nav īpaši liela. Vienkārši tāpēc, ka milzīgās informācijas plūsmas sašķirošana ir ļoti dārga, un, ja iestādei trūkst naudas, tad saprātīgai atbildei nebūs spēka, pat ja būs vēlēšanās to izdarīt. Aptaujas iemesls - SIA Ēriks Matulis un partneri klients elektroniski uzrunāja simts konkrēti izvēlētus kontaktus no pašvaldības, pašvaldības un valsts iestāžu sektora, no kuriem atbildēja tikai divu institūciju pārstāvji. Ņemot vērā Latvijas e-vidē valdošos tikumus, tas ir pat labs radītājs. Tikai ir viens BET - viens atbildētājs ir personīgi pazīstams ar sūtītāju, otrs atrakstīja lakonisku «paldies».
Ko darīt? Palielināt finansējumu un ieviest štata e-pastu atbildētāja amatu? Tas, protams, ir risinājums, kuru veiksmīgi izmanto turīgi uzņēmumi vai lielas organizācijas. Galu galā, varētu dubultot vai pat trīskāršot valsts iestāžu darbinieku skaitu, tā vairojot darba vietas, padarītā apjomu un... birokrātiju.
Šajā brīdī var smagi nopūsties. Domāju, neesmu vienīgais, kuru sadusmo nelietderīgi iztērētais laiks milzīgā papīrīšu kalna stumdīšanai, formālai ķeksīšu likšanai un nepareizi ieliktu komatu labošanai. Tieši tur slēpjas nelietderīgi iztērēti resursi, kas ne tik vien «rij» nodokļu maksātāju naudu, bet arī traucē izveidot caurspīdīgu, taisnīgu un prognozējamu biznesa vidi. Mēs tā vietā, lai būvētu savu un valsts labklājību, līdz izmisumam diskutējam ar ierēdņiem par to, kuram ir taisnība par komatu, rakstām elektroniskas vēstules iestāžu vadītājiem, jo neceram saņemt atbildi no ierindas speciālista, bet vakaros apsveram iespēju pārcelt biznesu uz kaimiņvalsti, jo nosūtītajā e-pastā neesam lūguši atbildi, norādot uz likuma punkta konkrēto daļu, bet atbildi pēc būtības, taču neviens pat neplāno mums atbildēt. No uzņēmēja viedokļa raugoties, valsts pret uzņēmēju izturas kā vergturis, kas vēl ir pubertātes vecumā.
Beigšu savu viedokli ar Latvijas Republikas augstākā likuma Satversmes 104. pantu «Ikvienam ir tiesības likumā paredzētajā veidā vērsties valsts un pašvaldību iestādēs ar iesniegumiem un saņemt atbildi pēc būtības». Kamēr šis pants nav atcelts vai pārrakstīts, man ir tiesības un sabiedriskā sektora pārstāvjiem ir pienākums sniegt atbildi pēc būtības un man saprotamā formā.
*Mazais uzņēmējs, komunikācijas un biznesa konsultants