Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Laukos nav vispār nekādu darba vietu

Pēkšņas, negaidītas pārmaiņas, ko izraisa emocionāli valdības un politiķu lēmumi, biznesam nekad nenāk par labu, uzskata Cido grupas valdes loceklis un reģionālais vadītājs Baltijā lietuvietis Marijus Kirstuks, kurš Latvijā strādā trīs gadus. To laikā viņš secinājis, ka Baltijas valstu pircēju iepirkšanās paradumi un gaume atšķiras, bet nopietnākā problēma ir iedzīvotāju skaita samazināšanās, kas draud ar neizbēgamu pieprasījuma kritumu vietējā tirgū, tāpēc jānostiprina produkcijas eksports tuvākajās kaimiņvalstīs, to vidū Igaunijā un Krievijā.

Latvijā šobrīd aktuāls ir reemigrācijas plāns, lai mudinātu ārvalstīs strādājošos latviešus atgriezties mājās, bet jūtamu rezultātu nav. Lietuvu emigrācija skārusi vēl smagāk, tai ir augstākais emigrācijas rādītājs Eiropas Savienībā. Kāds ir Lietuvas plāns reemigrācijai?

Ne tikai Latvijā, arī Lietuvā tiek daudz runāts par to, ka būtu labi, ja izdotos panākt, ka emigrācija ne tikai apstājas, bet arī pavēršas pretējā virzienā un cilvēki sāk atgriezties no ārvalstīm mājās. Bet viss paliek runu līmenī. Iemesls tam, ka no Lietuvas aizbraukuši vairāk cilvēku nekā no Latvijas, meklējams lietuviešu mentalitātē, kam raksturīga spēcīga kopā turēšanās. Lietuvietis aizbrauc uz ārzemēm strādāt, tur veiksmīgi iekārtojas un aicina pie sevis gan ģimeni, gan radus, gan draugus, un šie ataicinātie cilvēki atrod labu darbu un arī sauc pie sevis tuviniekus un draugus. No Lietuvas vēl vairāk nekā no Latvijas uz ārzemēm strādāt aizbrauc jauni cilvēki, jo draugi viens otram pastāsta par ārvalstu darba tirgus iespējām, kā arī palīdz darbu atrast. Domāju, ka no Igaunijas - salīdzinot ar Lietuvu un Latviju - aizbrauc mazāk cilvēku gan tāpēc, ka tur ir augstāks dzīves līmenis, gan arī tāpēc, ka mentalitāte cita.

Igauņi brauc strādāt uz kaimiņvalsti Somiju - nevis uz Lielbritāniju vai Īriju - un brīvdienas pavada Igaunijā. Bet kāds reemigrācijas plāns varētu aizbraukušos mudināt atgriezties?

Vajag piedāvāt cilvēkiem racionālu iespēju savā valstī uzlabot dzīves apstākļus. Diemžēl, konkrētu, racionālu valsts mēroga piedāvājumu nav ne Latvijai, ne Lietuvai.

Vairāki Latvijas uzņēmēji pauduši viedokli, ka reemigrācija sāksies brīdī, kad radikāli pieaugs algas.

Nedomāju, ka zemais algu līmenis ir galvenais aizbraukšanas iemesls, daudz lielāka problēma ir bezdarbs. Cilvēki, kuriem ir darbs un kuriem ik mēnesi maksā algu, uz ārzemēm neraujas.

Bezdarba līmenis Lietuvā šī gada trešajā ceturksnī bija 12,3%, Latvijā - nedaudz mazāks. Lietuvas lielākajās pilsētās un populārākajos kūrortos bezdarbs bija stipri zem 10%. Bet darba devēji sūdzas, ka darbinieku trūkst.

Pilsētās jau situācija nav dramatiska, darba vietas tiešām ir, bet Lietuvā globāla, ilglaicīga problēma ir tā, ka cilvēkiem lauku reģionos vispār nav kur strādāt. Vienkārši nav darba vietu, nemaz nerunājot par darba specifiku vai atalgojuma apmēru. Zinu, ka arī Latvijas laukos ir līdzīgi - vispār nav darba vietu. Tāpēc daudz svarīgāka par algu paaugstināšanos ir bezdarba radikāla samazināšana lauku reģionos.

Jā, Lietuvā no gandrīz 54 tūkstošiem cilvēku, kas emigrēja 2011. gadā, vairāk nekā 80% pirms aizbraukšanas bija bez darba gadu vai ilgāk. Vai jūsu vadītais uzņēmums varētu izveidot ražotni Baltijas laukos un dot cilvēkiem darbu?

Lai veidotu jaunu ražotni, vajadzīgas milzīgas investīcijas. Ja mēs vēlētos attīstīt ražošanu, tad varētu to darīt Rīgā uz jau esošās ražotnes bāzes. Savukārt tas, vai palielināsim ražošanu, vai varēsim radīt jaunas darba vietas, atkarīgs no tā, cik daudz mūsu produkcijas varēsim pārdot. Jo vairāk pārdosim, jo vairāk cilvēku pie mums strādās. Prognozēju, ka pašreizējo ražošanas līmeni bez radikālas paplašināšanas saglabāsim tuvākos trīs četrus gadus nevis tāpēc, ka mēs negribētu palīdzēt bezdarba mazināšanā, bet tāpēc, ka nevaram cerēt uz radikālu noieta kāpumu. Un tas tiešā veidā saistīts ar to, ka emigrācijas dēļ gan Latvijā, gan Lietuvā sarucis iedzīvotāju skaits.

Turklāt visas Baltijas problēma ir arī tā, ka pēc ekonomiskās krīzes tirgus neatdzimst. Cilvēki veikalos pērk mazāk preču, mazāk naudas tērē pārtikai arī tāpēc, ka ir spiesti aizvien lielāku ienākumu daļu izdot par mājokli, gāzi, elektrību, apkuri. Igaunijas un Krievijas tirgū cenšamies nostiprināties tieši tāpēc, ka ir svarīgi palielināt pircēju skaitu.

Kā atšķiras pircēju gaume Latvijā, Lietuvā un Igaunijā?

Algas cilvēkiem Baltijas valstīs ir atšķirīgas, līdz ar to pirktspēja dažāda. Igaunijā algas ir visaugstākās, Latvija ir pa vidu. Lietuvā algas ir viszemākās. Naudas daudzums ietekmē iepirkšanās paradumus, lai gan, protams, nav vienīgais faktors.

Mūsu produkciju - sulas un nektārus - Igaunijā pērk divas reizes vairāk nekā Latvijā un Lietuvā. Igaunijā ļoti populāras ir dažādu ogu sulas, kas Lietuvā nepavisam nav iecienītas, bet Latvijā tā vidēji. Kopumā Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju gaume ir līdzīga, bet pamatīgi atšķiras no Igaunijas pircēju gaumes, kas savukārt līdzinās Skandināvijas iemītnieku gaumei. Kā minējāt, igauņi brauc strādāt uz Ziemeļvalstīm. Tātad pārņem tur vietējās tradīcijas pārtikas izvēlē.

Vēl jāņem vērā tas, ka pircēju gaume ļoti atšķiras saistībā ar dzīvesvietu - vai tā ir lielpilsēta, mazpilsēta, lauki. Jūtam to, ka Rīga dominē ne tikai visas Latvijas mērogā, jo Rīgā mīt vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju, bet arī visas Baltijas mērogā, daudz vairāk nekā Lietuvas un Igaunijas galvaspilsētas.

Rīgā cilvēki brīvāk tērē naudu nekā Viļņā un Tallinā?

Rīgu apmeklē lielāks tūristu skaits nekā Viļņu un Tallinu. Rīgai palīdz tas, ka ir attīstīta lidosta, arī Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic, neraugoties uz dažādām grūtībām, tomēr nodrošina tūristu pieplūdumu. Gan jāatzīst, Tallina arī rūpīgi piestrādā, lai pieaugtu tūristu skaits, bet tur ierodas ļoti daudz ceļotāju no Ziemeļvalstīm, it īpaši Somijas, kas arī ietekmē preču izvēli veikalos. Tūristi Tallinā pērk, piemēram, jau pieminētās sulas.

Par Lietuvas saimnieciskās dzīves simbolu kļuvuši zemo cenu lielveikalu tīkli, kas izplatījušies visā Baltijā. Kāpēc šādus lielveikalu tīklus izdevās izveidot lietuviešiem, nevis Latvijas tirgotājiem?

Lietuviešu zemo cenu lielveikalu tīklu veidotāji pareizajā brīdī aizņēma brīvu nišu. Latvijas uzņēmējiem arī bija iespēja šādus veikalu tīklus veidot un brīvo nišu aizņemt, bet viņi to nepaveica, un lietuvieši tikmēr iekaroja tirgu. Lauku reģionos lielveikali kļuvuši par ekonomiskās dzīves centriem. Pircējiem patīk preču klāsta daudzveidība. Savukārt ražotājiem ir vieglāk sadarboties ar lielveikalu tīklu nekā 50 maziem veikaliņiem, kas pieder 50 dažādiem īpašniekiem, jo zinām, kāda stratēģija ir vienam vai otram lielveikalu tīklam, kā tie izturēsies dažādās situācijās. Jāsaka gan, Lietuvā spēcīgo lielveikalu tīklu dēļ krasi samazinājies mazo veikalu skaits. Latvijā mazi veikaliņi vēl saglabājušies, Lietuvā tādu vairs tikpat kā nav.

Kā vērtējat, Baltijas tirgū konkurence pārtikas preču segmentā ir asa?

Katrā valstī ir savi vietējie ražotāji, kas cenšas noturēties. Lietuvas tirgus specifiskā iezīme ir tā, ka ienāk ļoti daudz Polijā ražotu produktu. Polijas ražotāji ir ļoti spēcīgi konkurenti ne tāpēc, ka prastu strādāt labāk, nekā strādā Latvijas, Lietuvas vai Igaunijas uzņēmumi, bet tāpēc, ka Polijā ir ļoti liels iekšējais tirgus, uzņēmumi var strādāt efektīvāk un produkciju pārdot par zemāku cenu nekā Baltijas valstu ražotāji. Liels vietējais tirgus vienmēr nodrošina to, ka produkcijas cena sanāk zemāka un līdz ar to prece ir vieglāk pieejama pircējam. Jāsaprot, ka cenai šajā gadījumā nav nekāda sakara ar kvalitāti. Latvijā šī problēma vērojama piena produktu jomā, ienāk lētākie Lietuvas produkti, jo Lietuvā lielāks vietējais tirgus, piena pārstrādes uzņēmumiem lielākas jaudas, rezultātā var saražot lētākus produktus, ievest Latvijā un izkonkurēt vietējos ražotājus.

Pazīstat Latvijas, Lietuvas un Igaunijas uzņēmējdarbības vidi. Kurā valstī uzņēmējam strādāt visgrūtāk?

Nav jūtamu atšķirību ierēdņu attieksmē pret uzņēmējiem. Grūtības rada tas, ka Baltijas valstīs ir atšķirīgi likumi un prasības. Piemēram, Latvijā ir stingrākas prasības attiecībā uz sidra marķējumu, obligāti vajadzīga norāde, kas apliecina, ka dzēriens ir legāls un akcīzes nodoklis samaksāts. Pārējās Baltijas valstīs šāda norāde vajadzīga tikai stiprajam alkoholam. Būtu vieglāk, ja prasības visā Baltijā būtu vienotas, kā arī tam pēc Eiropas Savienības uzbūves loģikas vajadzētu būt.

Lietuvā šoruden ievēlēja jaunu parlamentu, izveidota jauna valdība. Vai uzņēmējus gaida radikālas pārmaiņas?

Uzņēmējam vislabāk ir tad, ja nav nekādu pārmaiņu. Seima vēlēšanas un valdības maiņa parasti nes līdzi izmaiņas, kas attiecas arī uz biznesa vidi. Neesmu pret to, ka tiek mainīti likumi, bet ir labi, ja uzņēmēji var sagatavoties pārmaiņām, un pārmaiņas ir konstruktīvas.

Jūs balsojāt Seima vēlēšanās. Esat gandarīts par vēlēšanu rezultātu?

Svarīgākais ir tas, kā strādās jaunās valdības vadītājs un ministri, kādi mērķi viņiem būs un kā tiks īstenoti. Seima vēlēšanās vēl nekad kāda partija nav ieguvusi tik lielu balsu vairākumu, lai varētu dominēt, neveidot koalīciju, pašas spēkiem izveidot valdību, neatkarīgi īstenot savu programmu un vēlētāji varētu prasīt no šīs partijas atbildību. Partijām jāstrādā koalīcijā, un ikviens politiskais spēks saista sevi ar ieguvumiem, bet uz citiem noveļ problēmas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Cido grupa

Lielākais sulu un nektāru ražotājs Baltijā. Ražo arī dabīgo minerālūdeni un alu.
2011. gadu noslēdza ar 33,2 miljonu latu lielu apgrozījumu un 925 tūkstošu latu peļņu, kas ir labākais finanšu rezultāts pēdējos trijos gados.
367 darbinieki.
Galvenais īpašnieks ir Dānijas akciju sabiedrība Royal Unibrew, īpašnieku vidū ir arī 12 Latvijas Republikas pilsoņi, kuriem pieder neliels daudzums kapitāldaļu.
Eksportē 24% saražotās produkcijas.
Ieguldītās investīcijas 2012. gadā - Ls 700 000.
Ieguldītās investīcijas no 2009. līdz 2011. gadam -
Ls 643 000.
Avots: Cido grupa, Lursoft

Mazumtirdzniecībā

apgrozījums šā gada oktobrī, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi,
Latvijā palielinājās par 9,2%
Lietuvā - par 3,2%
Igaunijā - par 6,4%.
Biznesa žurnāla Forbes sarakstā, kas norāda valsts vides labvēlību uzņēmējdarbībai
Latvija ierindojas 40. vietā
Lietuva - 35. vietā
Igaunija - 22. vietā
Tātad - situācija Igaunijā ir vislabvēlīgākā.
Avots: LETA

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?