Dinamiska nozare
Kolektīvās iepirkšanās portālu aizsācēji Latvijā Reinis Vaivars un Māris Strods pērn novembrī varēja atzīmēt šī biznesa veida divarpus gadu jubileju. Viņu Atlaižu klubs.lv (vēlāk CityLife.lv) tirgū ienāca gandrīz vienlaikus ar PerkamKopa.lv, kas darbojas kopš 2010. gada septembra. Vienu brīdi interneta vidē bija pat gandrīz 40 kolektīvās iepirkšanās portālu, šobrīd var teikt, ka nopietno spēlētāju palicis maz - tikai daži portāli, to vidū Cherry.lv, CityLife.lv, Perkamkopā.lv, Zizu.lv. Otra nozare, kas pastāv turpat blakus, ir portāli, kas apkopo kolektīvās iepirkšanās portālu informāciju (Gudriem.lv, Kolosali.lv, Refresh.lv).
Igaunijā un Lietuvā kolektīvās iepirkšanās portāli radās vismaz pusgadu ātrāk nekā Latvijā un lielākajā no tiem - Cherry media group - vēlāk iekļāvās arī CityLife.lv. Bet pamatā ideja par šāda veida biznesu nākusi no Amerikas, kur kopš 2008. gada darbojas Groupon. 2009. gadā Groupon bija uzņēmums ar 120 darbiniekiem un darbojās 30 pilsētās, kas ASV mērogiem ir ļoti maz, bet jau pēc gada darbinieku skaits bija četri tūkstoši kopumā 565 pilsētās visā pasaulē. Cherry.lv un CityLife.lv šobrīd ir 50 darbinieku, un visi finanšu rādītāji dinamiski virzās augšup.
«Sākumā attīstība bija dinamiska - pirmā gada ieņēmumi tika dubultoti jau otrā gada pusgadā,» atceras M. Strods. No kolektīvās iepirkšanās portāla viņi transformēja biznesu par e-komercijas platformu, kas laužas iekšā preču tirdzniecībā, lai gan kolektīvais iepirkšanās princips - vienu vienību pārdodot lielākā apjomā, tiek iegūta zemāka cena, - saglabājas. Pārdošanas apjomi ir ievērojami - Baltijā pērn kopējais pārdošanas apjoms līdzvērtīgs 30 miljoniem eiro. Neviens nav apzinājis, cik daudz preču un pakalpojumu tiek pārdots visās kolektīvās iepirkšanās akcijās, bet pēc Cherry un CityLife datiem Latvijā vien viņi ir pārdevuši vienu miljonu 610 kuponu.
Par popularitāti nevar sūdzēties arī portāls PērkamKopā.lv. Tas darbojoties Draugiemgoup.com ietvaros un atpazīstamību galvenokārt veido sadarbībā ar portālu Draugiem.lv, kuru ik dienas lieto 460 tūkstoši apmeklētāju, informē portāla PērkamKopā.lv vadītāja Liene Grenevica.
Neapmierinātie ir vienmēr
Pircējs, iepērkoties internetā, vienmēr mazliet riskē, jo nevar aptaustīt preci, bet pēc apraksta ne vienmēr var spriest par kvalitāti. Pakalpojumu pērkot, nevar prognozēt oficiantu garastāvokli, nav arī acu kontakta ar potenciālo masieri, frizieri, manikīri. «Tāpēc arī rūpīgi izvēlamies sadarbības partnerus. Tirgū gribam būt ilgtermiņā, nevis īstermiņā, mums svarīga zīmola atpazīstamība un kvalitāte,» saka R. Vaivars.
Tie cilvēki, kas grib tikai ātri nopelnīt, arī ātri pazūd no tirgus. Cherry pirmais no portāliem par savu piedāvājumu sola 100% garantiju. Tas nozīmē, ja pircējs vīlies, pircējam kaut kas nav paticis, saņemot pakalpojumu, viņi ir gatavi naudu atmaksāt. «Mēs izglītojam arī uzņēmumus. Servisa līmenim ir krietni jāaug,» domā M. Strods un piebilst: «Mums ir stingrs partneru atlases mehānisms. Esam arī daudziem, kuri vēlējās sadarboties, atteikuši.»
Kopumā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2012. gadā saņēmis 148 sūdzības un iesniegumus par kolektīvās iepirkšanās portāliem. Lielākoties cilvēki sūdzas par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm un pakalpojumiem, piemēram, patērētājs pēc pirkuma apmaksas un kupona saņemšanas tomēr preci vai pakalpojumu nesaņem vispār, stāsta PTAC pārstāve Ilze Žunde un piebilst, ka bijušas arī sūdzības, kad pēc pirkuma izdarīšanas patērētājs nevar sazināties ar pārdevēju, jo uzrādītā kontaktinformācija nav korekta.
Vienā dienā 12 tūkstoši
Pircēji patlaban jebkuras atlaides vērtē piesardzīgi, bet, ja ļaujas iepirkšanās priekam, tad - gandrīz vai neprognozējami, novērojuši uzņēmēji. Pie rekordiem var pieskaitīt to, ka Cherry.lv vienas dienas laikā pārdeva 12 tūkstošus pudeļu vīna.
«Piedāvājot preci, mēs nezinām, kāda būs atsaucība. Pašiem par brīnumu, vasarā tika pārdoti 700 ķiršu kauliņu izņēmēji. Ikdienā par tādu lietu pat neiedomājas un arī veikalā nemaz nedomā pēc tāda prasīt. Tāpēc katram produktam ir arī detalizēts un izsmeļošs apraksts,» informē M. Strods.
«Procents, kas paliek «starpniekam», ir ļoti mainīgs - no 10 līdz pat 100%,» saka R. Vaivars un skaidro: «Mazam uzņēmumam reklāmas kanālu nav daudz - bannerītis, reklāma internetā, radio, sociālajos tīklos. Mūsu mārketings strādā, jo uzņēmums maksā par to, ka reāli cilvēks aiziet pie viņiem, nopērk pakalpojumu vai preci. Komisijas procents, salīdzinot ar jebkuru citu reklāmas iespēju, mazam uzņēmumam ir neliels. Esam sadarbojušies ar vairāk nekā pieciem tūkstošiem uzņēmumu.»
Nāk vasara, un aizvien vairāk parādīsies portālos arī tūrisma piedāvājumi. Saistībā ar šo PTAC bijušas visvairāk sūdzību un SIA Izdevīgi pirkumi pat uzlikts 10 tūkstošu latu liels naudas sods par negodīgas komercprakses īstenošanu kolektīvās iepirkšanās portālos. Bet M. Strods par sava uzņēmuma sadarbību ar tūrisma firmām ir gandarīts. Viņš stāsta, kā veidojas lielās atlaides. «Vidēji ceļojuma aģentūra rēķina pašizmaksu ceļojumam uz 30 cilvēkiem, lai gan autobusā ir 40 un vairāk vietu. Braucējiem sanāk maksāt par tukšajām vietām. Kolektīvajās iepirkšanās tiek pārdots «pilns autobuss», līdz ar to ceļojuma pašizmaksa samazinās, tāpēc jau arī ir tā lielā atlaide. Arī viesnīcas cenā - vai ierodas 30 vai 50 cilvēku liela grupa - ir starpība un atlaide ir lielāka. Iegūst pircējs - to pašu servisu par lētāku cenu. Pagājušajā gadā, piemēram, izdevās nokomplektēt ap 40 pilnu autobusu uz Horvātiju un piecas pilnas lidmašīnas uz Turciju. Arī šī aktīvā tūrisma sezona izskatās cerīga.»
Dienā portālos ienāk 20 jaunu piedāvājumu un paliek līdz septiņām dienām, tātad katru dienu ir vismaz 100 piedāvājumu - tūrisma pakalpojumi, restorāni, aktīvā atpūta, skaistumkopšanas pakalpojumi, visdažādākās preces. Bizness šķiet vienkāršs: izveido mājaslapu, uzņēmumi liek piedāvājumus un kā starpniekam atliek tikai procesu regulēt. Bet realitātē ir rūpīgi jāstrādā gan ar uzņēmumiem, gan ar klientiem, kā arī jāmāk sabalansēt abu pušu intereses.