Laika ziņas
Šodien
Migla
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Elektrovilcieni dīzeļu vietā

Ne tik trokšņaini kravu pārvadājumi, videi draudzīgāks, ātrāks dzelzceļš - tādi ir daži galvenie ieguvumi, Latvijā realizējot vienu no lielākajiem investīciju projektiem dzelzceļa infrastruktūrā - dzelzceļa elektrifikāciju. No 2016. līdz 2022. gadam iecerētais elektrifikācijas projekts izmaksās aptuveni pusmiljardu eiro, pašlaik vēl nav zināms, cik lielā mērā šī projekta realizācija ietekmēs biļešu cenas pasažieru pārvadājumos un kravu pārvadājumus.

Šonedēļ kļuva zināms, ka Latvijas dzelzceļš (LDz)saņems līdzfinansējumu 1,4 miljonu eiro apmērā no Eiropas transporta tīkla (TEN-T) programmas, lai līdz 2014. gadam izveidotu dzelzceļa tīkla elektrifikācijas skiču projektu, kas kopumā izmaksās ap 2,8 miljoniem eiro.

Eiropā dzelzceļu elektrifikācija notiek strauji - Lielbritānijā 2007. gadā tapa stratēģija par masveida dzelzceļa elektrifikāciju turpmākajos piecos gados, ko briti sāka īstenot divus gadus vēlāk. Patlaban Lielbritānijā ir elektrificēta trešdaļa dzelzceļu, Vācijā un Norvēģijā - puse, savukārt Zviedrijā elektrificētas trīs ceturtdaļas no visiem dzelzceļiem. Latvijā šobrīd elektrificēta tikai aptuveni septītā daļa no visa sliežu kopgaruma.

Tīkls noveco

Tas, ka elektrificētā dzelzceļa tīkls pamatā izveidots pagājušā gadsimta 60. un 70. gados (pirmais dzelzceļa iecirknis Rīga-Dubulti tika elektrificēts 1950. gadā) un nav pieredzējis būtiskas pārmaiņas kopš padomju varas aiziešanas, ir viens no iemesliem, kāpēc jau tuvākajā desmitgadē sagaidāmas pārmaiņas.

Latvijā dzelzceļa sliežu kopgarums ir 1888,2 kilometri, no tiem elektrificēta ir neliela daļa - 257,4 kilometri, norāda Satiksmes ministrijā (SM). Šābrīža plānos redzams, ka galvenais iemesls dzelzceļa elektrifikācijai ir intensīvie kravu pārvadājumi, par ko liecina plāni elektrificēt tieši noslogotākās kravas pārvadājumu līnijas. Taču līdztekus tam tiks rekonstruētas jau esošās elektrificētās dzelzceļa līnijas, kuras patlaban tiek izmantotas tikai pasažieru pārvadājumiem. Tās paredzēts pārveidot no līdzstrāvas par maiņstrāvas līnijām - tas nepieciešams, jo maiņstrāvas sistēma esot efektīvāka un prasa mazākas izmaksas tās izbūvē un uzturēšanā. «Ņemot vērā to, ka elektrificēt paredzēts vairāk, nekā šobrīd jau ir, tika izvēlēta maiņstrāvas sistēma,» norāda SM pārstāve Diāna Ļaha.

Uz Daugavpili

Plānots, ka galvenais dzelzceļa pārvadājumu koridors tiks elektrificēts virzienā «no Krustpils uz austrumiem līdz Rēzeknei un Daugavpilij, kā arī virzienā uz rietumiem līdz Ventspilij caur Jelgavu un Tukumu», skaidro SM. Visa elektrificēšanas projekta izmaksas patlaban tiek lēstas 549 miljonu eiro (380 miljoni latu) apmērā, un tas paredzētu elektrificēt līnijas līdz Daugavpilij, Rēzeknei un Ventspilij, kā arī rekonstruēt jau esošās. Nepietiekamās kravu plūsmas dēļ netikšot elektrificēta līnija uz Liepāju.

«Īstenojot elektrifikācijas projektu, dzelzceļa pārvadājumi kļūs ekoloģiski tīrāki, un tas galvenokārt attiecas uz kravas vilcieniem, kas ir lielākie energoresursu patērētāji. Vilcienu kustība kļūs nedaudz ātrāka, līdz ar to uzlabosies līnijas caurlaides spēja. Tas nozīmēs arī pasažieriem ērtākus pasažieru vilcienu kustības sarakstus,» par ieguvumiem, kas radīsies, realizējot projektu, skaidro SM eksperti. Paredzams, ka dzelzceļš kļūs arī daudz klusāks.

Patlaban vēl nav zināms, kā elektrifikācijas projekts varētu iespaidot biļešu cenas pasažieru pārvadājumos. «Cenu maiņa vispār vēl nav apspriesta. Tas vēl ir pārāk tālā nākotnē,» norāda a/s Pasažieru vilciens (PV) pārstāve Jana Priedniece. Savukārt Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss 2011. gada nogalē aģentūrai BNS norādījis, ka, realizējot šo projektu, ir svarīgi, lai «neciestu pasažieru pārvadājumi, nesamazinātos esošie kravu pārvadājumi».

Transporta mugurkauls

Arī jauno vilcienu konkurss esot pakārtots iespējamajai dzelzceļu elektrifikācijai. «Paredzēts, ka jaunos pasažieru dīzeļvilcienus varēs arī attiecīgi pārveidot un izmantot kā elektrovilcienus, ja notiktu dzelzceļu elektrifikācija un jauno elektrovilcienu skaits būtu nepietiekams,» norāda SM. Arī šobrīd elektrovilcienu darba apjoms un pārvadāto pasažieru apjoms krietni pārsteidz dīzeļvilcienu pārvadāto - elektrovilcieni pārvadājuši 90% no visiem pasažieriem, liecina PV sniegtā informācija.

SM uzsver, ka ideāls pasažieru pārvadājumu modelis nākotnē ir apvienot autobusu un dzelzceļa satiksmi. «Dzelzceļa transports ir kā pārvadājumu mugurkauls, bet autobusi pieved pasažierus pie dzelzceļa, kur notiek pasažieru pārsēšanās no autobusa vilcienā.» Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu dzelzceļa satiksme pasažieru pārvadājumos ir noteikta par prioritāru. Arī ES transporta politikas Baltajā grāmatā un pašlaik spēkā esošajā Latvijas Nacionālajā attīstības plānā (2007.-2013. gadam) dzelzceļa satiksme izcelta kā prioritāra. Perspektīvā SM domā par autobusu maršrutu un dzelzceļa tīkla integrētu sistēmu, kas ļautu optimāli izmantot abu transporta veidu priekšrocības. Ieteikumos NAP 2014.-2020. gadam PV iesaka dzelzceļu izmantot kā pārvadājumu mugurkaulu: «Nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus, jāparedz izmantot esošo vilcienu tīklu kā transporta un teritoriālās attīstības pamatu.» Tālākā nākotnē SM paredz ieviest arī vienotu transporta biļeti izmantošanai visos iekšzemes transporta veidos.

Aizvadītajos gados pieredzēto autobusu maršrutu slēgšanu SM skaidro ar pasažieru skaita kritumu un finansējuma samazinājumu. Maršrutu tīkls ticis optimizēts, slēdzot vilcieniem paralēlus autobusu reisus. Gan dzelzceļa, gan autobusu satiksmi patlaban dotē valsts. Tas notiek, slēdzot līgumu par pasažieru pārvadāšanu konkrētos maršrutos, un saskaņā ar līgumu un normatīvajiem aktiem pārvadātājiem tiek kompensēti zaudējumi, kas rodas, pildot valsts pasūtījuma līgumu. 2012. gadā (pirms gaidāmajiem budžeta grozījumiem) zaudējumu kompensēšanai paredzētā kopējā dotācija ir 46,46 miljoni latu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?