Šādā situācijā svarīga būs uzņēmumu un iedzīvotāju spēja vienoties, kā arī pašvaldības atbildība rast risinājumu, kas apmierinātu abas puses.
Ne tikai nafta
Rīgas brīvostas sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Leiškalne Dienai skaidro, ka jautājums par SIA Man-Tess vēstuli nav iekļauts ostas valdes sēdes darba kārtībā, tomēr valde varētu analizēt J.Krūmiņa iebildumus par pērn gada beigās pieņemto lēmumu lauzt līgumu par 30 ha teritorijas Kundziņsalā iznomāšanu uzņēmumam. A.Leiškalne lēmumu pamato ar to, ka šajā teritorijā "sešus gadus nenotiek nekāda saimnieciskā darbība, kaut arī pieteikti vairāki projekti".
Savukārt J.Krūmiņš Dienai skaidro, ka Kundziņsalas attīstība "mākslīgi bremzēta" - Rīgas dome 2004.gadā septiņus mēnešus nav iepazinusies ar plānotā naftas termināļa ietekmes uz vidi novērtējumu. Tad atzinuma termiņš beidzies, un tagad dome prasa jaunu vides novērtējumu. "Es jau septiņus gadus gaidu, kad ļaus būvēt, bet mani vienkārši ignorē!" sašutis uzņēmējs. Tagad viņš Kundziņsalā vēlas būvēt daudznozaru tranzītkravu termināli.
Kundziņsaliešu dzīvi var ietekmēt arī pērn novembrī pieņemtais lēmums iznomāt 105 ha Kundziņsalas zemes konteineru termināļa būvei Krievijas kompānijas meitasuzņēmumam SIA Nacionālais konteineru termināls.
Cīnīsies līdz galam
"Lielākā daļa iedzīvotāju nekur negrasās pārvākties, un nekādas kompensācijas viņiem nav vajadzīgas!" Dienai paziņo biedrības Kundziņsala valdes loceklis Māris Jansons. "Mēs maz ko varam darīt, taču no Kundziņsalas mums nav jāiet prom. Mēs cīnīsimies un jau šogad iesim uz Satversmes tiesu," sola aktīvists. Pēc Dienas rīcībā esošajām ziņām, augstākā kompensācijas summa, ko kāds Kundziņsalas iemītnieks prasījis Rīgas ostai, ir 200 latu par kvadrātmetru zemes.
Pašvaldība gan iezīmējusi kundziņsaliešiem iespējamo kompensācijas zemi Pakalniešu ielā pie Ķīšezera, tomēr pērn novembrī plānotais finansējums juristiem, kas meklētu kompensācijas procesa piemērotāko risinājumu, kā tobrīd "nesvarīgam mērķim" Finanšu komitejā nav piešķirts. Tagad šis jautājums tomēr varētu tikt apspriests kādā no tuvākajām sēdēm.
"Kundziņsala nav labākā vieta, kur dzīvot - purvaina, tuvu rūpnieciskai videi, un, protams, ka osta te pletīsies, jo kravas jāpārceļ tuvāk jūrai un tālāk no pilsētas centra," Dienai pauž Kolumbijas universitātes profesors, pilsētplānošanas eksperts Sigvards Grava. Ģeogrāfiskā novietojuma dēļ šī teritorija nepārprotami jāatdod ostai, tomēr "iedzīvotājiem par pārcelšanos jāsaņem tādas kompensācijas, lai viņi aizietu smaidīgi," uzsver eksperts Sigvards Grava.