Festivāls Sirenos tiek rīkots kopš 2004. gada, un šajā laikā tas ir iepazīstinājis Lietuvas publiku ar mūsdienu izcilāko režisoru darbiem. Viņu vidū ir bijuši Tadasi Sudzuki, Liks Persevals, Heiners Gebelss, Jans Fabrs, Romeo Kastelluči, Ivo van Hove, Kirstena Dēlholma, Ārpāds Šillings, Kristians Smedss, Mihaels Tālheimers, Kristians Lupa, Jans Klata, Kšištofs Varlikovskis, Alvis Hermanis, Rodrigo Garsija, Ivans Viripajevs, kā arī kolektīvi Rimini Protokoll, The Tiger Lillies, Gob Squad un citi.
Šoreiz Lietuvas teātra izrāžu programmu, kas būs skatāma 22.–25. septembrī, ir kūrējušas kritiķes un ekspertes Ramune Balevičūte un Vlada Kalpokaite. Pirmo reizi festivāla vēsturē iestudējumus vērtēs ārzemju teātra profesionāļi no Slovēnijas, Spānijas, Beļģijas, Francijas un Grieķijas. Par trim balvām sacentīsies vienpadsmit iestudējumu, kuru vidū būs arī Kauņas Nacionālā drāmas teātra un Latvijas Dirty Deal Teatro kopprojekts – dramaturga Kārļa Krūmiņa un mākslīgā intelekta radītās lugas Frankenšteina komplekss iestudējums Valtera Sīļa režijā. Starp skatei atlasītajām izrādēm dominē eksperimentāli mazās skatuves darbi, taču skatītāju un žūrijas uzmanībai tiks piedāvāti arī lielās skatuves iestudējumi, piemēram, Marjus Ivaškeviča futūristiskā antiutopija Guļošie Oskara Koršunova režijā (Lietuvas Nacionālais drāmas teātris) un Antona Čehova Tēvocis Vaņa slovēņu režisora Tomi Janežiča interpretācijā (Viļņas Mazais teātris). Par kādiem sasniegumiem un kādas balvas tiks pasniegtas, lems pati žūrija.
"Ideja par konkursu neradās tāpēc, ka mēs izjustu sacensības trūkumu teātrī, drīzāk to noteica vēlme uzzināt, ko par mūsu teātri domā un kā to uztver teātra eksperti ar plašu pieredzi un redzesloku – producenti, kritiķi, festivālu un teātru direktori. Bieži vien dzirdam, ka Lietuvas teātra zelta laikmets, iespējams, jau ir aiz muguras. Tagad uzzināsim, kā to redz ārvalstu profesionāļi," uzsver festivāla Sirenos mākslinieciskā vadītāja Kristina Savickiene. Lietuvas teātra izrāžu skati aicināti apmeklēt gan ārzemju eksperti, gan vietējā publika.
Festivāla starptautisko viesizrāžu sadaļā uzmanības centrā šogad ir ķermenis. "Nākamajos trijos gados savā programmā atgriezīsimies pie teātra pirmsākumiem un pētīsim galvenos teātra elementus: ķermeni, telpu, tekstu. Šogad sāksim ar ķermeni. Tēma tiks attīstīta divos vektoros: viens ir ķermenis uz skatuves, otrs – ķermenis kā diskusiju objekts mūsdienu sabiedrībā, konflikta un cīņas zona. Ķermenis, ar kura palīdzību cīnāmies par tiesībām pastāvēt, būt pašiem par sevi," saka Kristina Savickiene, kura ir veidojusi festivāla viesizrāžu programmu.
Sirenos centīsies atbildēt uz jautājumu – ko festivāls var piedāvāt laikā, kad pavisam tuvu notiek karš, kura klātbūtni sajūtam katru reizi, kad ieslēdzam jebkuru no pieejamiem ekrāniem, un kā mūsu ķermenis iesaistās gan virtuālajā karā, gan ikdienas dzīves kaujās. Izrādes liks aizdomāties par aktiera vietu mūsdienu teātrī. Vai aktieris ir neaizstājams? Vai ķermeni var aizstāt tehnoloģijas? Kāda ir aktiera nozīme uz skatuves šodien, un kāda tā būs tuvākajā nākotnē? Kādas ir jaunākās tendences neverbālās valodas teātrī, fiziskajā teātrī un performancē?
Savus darbus Viļņā izrādīs mākslinieki no Francijas, Šveices, Slovēnijas, Polijas un Vācijas. Starptautisko programmu 28. un 29. septembrī atklās Vācijas apvienības Rimini Protokoll izrāde Uncanny Valley (režisors Stefans Kegi), kurā galveno un vienīgo lomu spēlē nevis aktieris, bet robots humanoīds. Tas ir radīts kā izrādes dramaturga Tomasa Melles kopija, kas runā viņa balsī, atkārto viņa ķermeņa valodu un iepazīstina ar viņa autobiogrāfisko stāstu. Tas ir vēstījums par cilvēku, kurš cieš no bipolāriem traucējumiem.
Informācija: sirenos.lt