Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +13 °C
Skaidrs
Svētdiena, 28. aprīlis
Terēze, Gundega

Šis stāsts ir par mani. Londonā iestudēts Rūfusa Veinraita un Ivo van Hoves mūzikls Pirmizrāde

Aizkustinoša un nežēlīga drāma, kurā teātris pieskaras reālajai dzīvei. Londonā iestudēts dziesminieka Rūfusa Veinraita un režisora Ivo van Hoves radītais mūzikls Pirmizrāde ar aktrisi Šeridanu Smitu galvenajā lomā

Pusmūža krīzes pārņemta slavena aktrise piedzīvo nervu sabrukumu, viņa ir alkoholiķe, un neviens nezina, vai pēc dažām dienām viņa būs spējīga nospēlēt pirmizrādi Ņujorkā. Neilgi pirms pirmizrādes aktrises acu priekšā uz ielas iet bojā septiņpadsmit gadu veca viņas fane. Mākslinieci sāk vajāt meitenes rēgs, viņas psiholoģiskais stāvoklis izjauc mēģinājumu procesu. Jaunās lugas pirmizrāde ir apdraudēta, nervozē režisors, dramaturģe, producents un aktrises partneri.

Šī aizskatuves drāma ir pazīstama skatītājiem, kuri ir redzējuši ASV neatkarīgā kino dižgara Džona Kasavītisa filmu Pirmizrāde/Opening Night (1977). Tajā galveno varoni – aktrisi Mērtlu Gordoni – atveido Džīna Roulendsa. Leģendārās filmas sižets ir kļuvis par pamatu mūziklam Pirmizrāde, ko radījis kanādiešu un amerikāņu dziesminieks Rūfuss Veinraits un flāmu režisors Ivo van Hove. 

Mūzikls Pirmizrāde Gilguda teātrī Londonā skanēs līdz 27. jūlijam. Foto – Mets Krokets

Mūzikls tiek spēlēts Londonas Vestendā – aktiera Džona Gilguda vārdā nosauktajā teātrī. Izrādi Londonā var apmeklēt jau kopš 6. marta, taču svinīgā pirmizrāde notika otrdien, 26. martā. Mūzikls Gilguda teātrī skanēs līdz 27. jūlijam. Ik nedēļu no pirmdienas līdz sestdienai notiek astoņas izrādes (svētdien mākslinieki atpūšas). 

Jūtīguma skaņa

Džona Kasavītisa Pirmizrāde ir filma ar izcilu reputāciju kinematogrāfistu vidū. To kā vienu no saviem iedvesmas avotiem min arī 2023. gada godalgotās drāmas Kritiena anatomija/Anatomie d’une chute režisore Žistīne Triē. Pirmizrādei jau ir bijušas vairākas skatuves adaptācijas – pats režisors Ivo van Hove to ir iestudējis Amsterdamā holandiešu valodā (2006. gadā). Mērtlu Gordoni uz skatuves režisora Sirila Testa iestudējumā ir spēlējusi franču zvaigzne Izabella Adžanī (2019. gadā). Savukārt pērn maijā Londonas teātrī Young Vic bija skatāma 24 stundu izrāde maratons Otrā sieviete/The Second Woman, kuru ir iedvesmojusi viena Pirmizrādes aina, – eksperimentālajā iestudējumā, kurā saplūda teātris un kino, piedalījās aktrise Rūta Vilsone un simt aktieru vīriešu, nebināru personu un kvīru (viņi cits pēc cita izspēlēja vienu un to pašu ainu, stājoties pretim Rūtai Vilsonei). Lielākā daļa no viņiem bija neprofesionāli aktieri, turklāt iepriekš viņi nebija ne satikuši Rūtu Vilsoni, ne piedalījušies mēģinājumos ar viņu. Otrā sieviete ir luga, kurā galveno lomu atveido Mērtla Gordone un kuras iestudēšanas process ir iemūžināts filmā Pirmizrāde.

Laikmetīgā teātra meistars Ivo van Hove jau iepriekš ir strādājis ne tikai ar Džona Kasavītisa Pirmizrādi, bet arī ar viņa filmas Sejas/Faces scenāriju. Ivo van Hove ir iestudējis izrādes, kas ir balstītas arī Ingmara Bergmana, Pjēra Paolo Pazolīni, Mikelandželo Antonioni un Lukīno Viskonti darbos, taču viņš principiāli nekad neskatās filmas, kuru scenārijus adaptē saviem uzvedumiem. Režisors apgalvo, ka joprojām nav redzējis Kasavītisa Pirmizrādi. "Man ir jājūt, ka mēs varam radīt kaut ko unikālu," skaidro Ivo van Hove. Mūzika un dziesmas ienes pavisam citu dinamiku izrādes dramaturģijā. "Rodas kopskaņa. Nav tā, ka ainām seko dziesmas, – mūziklā tās saplūst viena ar otru, un, kad cilvēki uz skatuves sāk dziedāt, tas tiek uztverts pilnīgi normāli," piebilst Ivo van Hove. 

Šis nav režisora pirmais mūzikls – Ivo van Hove sadarbībā ar mūziķi Deividu Boviju un dramaturgu Endu Volšu ir radījis mūziklu Lācars, kas ir apceļojis pasauli, un Ņujorkas Brodvejā iestudējis mūsdienīgu Vestsaidas stāsta versiju (ar Annes Terēzas De Kērsmākeres horeogrāfiju). Režisora izrāžu sarakstā ir arī mūzikli Rent un Jēzus Kristus superzvaigzne.

"Pirmizrāde ir aizkustinošs, nežēlīgs, spraigs un sirdi plosošs stāsts, kurā teātris pieskaras reālajai dzīvei. Galvenajā lomā ir vajadzīga lieliska aktrise un dziedātāja, kurai piemīt izsmalcināts jūtīgums un meistarība," uzsver Ivo van Hove. Mērtlas Gordones loma jaunajā mūziklā ir uzticēta populārajai skatuves un ekrāna aktrisei Šeridanai Šmitai. Par savām lomām teātrī viņa divas reizes ir apbalvota ar Lielbritānijas teātra augstāko godalgu – Lorensa Olivjē balvu. Šeridana Šmita ir arī Lielbritānijas Kino un televīzijas akadēmijas balvas BAFTA laureāte. Viņa ir izdevusi divus mūzikas albumus. 

Kaut kas riskants

"Ja es nebūtu redzējusi filmu Pirmizrāde, es būtu pārliecināta, ka šis stāsts ir uzrakstīts man un par mani," atzīstas Šeridana Smita, kuras dzīve uz skatuves un ārpus tās ir bijusi dramatisku notikumu pilna, tāpēc aktrise ļoti labi saprot savu varoni. Mērtla Gordone ir emocionāli atkailināta, viņa saplūst ar tēliem, kurus spēlē. Viņa daudz smēķē un dzer, viņa ir neirotiska. Šai gudrajai, profesionālajai aktrisei ir jāmaksā augsta cena, lai padarītu lomu par savu. Šajā procesā Mērtla pārvērš ne pārāk interesantu jaunu lugu par kaut ko riskantu, vitālu un autentisku – tas ir iespējams tikai tāpēc, ka lomā viņa iegulda sevi un tajā spoguļojas viņas pašas dzīves traģiskums. Dramaturģes Sāras Gudas lugas Otrā sieviete (nosaukumā ir atsauce uz menopauzi) tēma ir novecošana, un aktrise par to diskutē ar autori. Lugas neadekvātums aktrisei šķiet īpaši uzkrītošs pēc viņas fanes traģiskās nāves. 

Mērtla ir pieradusi identificēties ar savām lomām, bet varone, kura viņa ir jāatveido Otrajā sievietē, nespēj viņai neko dot. Tāpēc šoreiz viņa atsvešinās no lomas, kas viņai nav tuva, un neviens viņai nespēj sniegt pārliecinošus paskaidrojumus un padomus – ne režisors, ne dramaturģe. Mērtla aizdomājas par laika plūdumu, un viņu visvairāk aizskar tas, kā laiks nomāc viņu kā mākslinieci un personību. Jā, viņa izmisīgi cenšas saglabāt jaunību un mirušajā fanē redz sevi. Mērtla vēlas sajust cerību šajā diezgan bezcerīgajā materiālā, kas viņai tiek piedāvāts. Turklāt viņu uztrauc tas, ka uz skatuves viņai iesit pļauku aktieris, kurš ir viņas bijušais mīļotais. Mērtlai nepatīk šī vardarbības izpausme, viņa visu uztver personiski. 

Aktieri Šeridana Smita (Mērtla Gordone) un Bendžamins Volkers (Moriss) mūziklā Pirmizrāde. Foto – Jans Versveivelds

Savā iestudējumā režisors Ivo van Hove prasmīgi izmanto videotehnoloģijas – aktieri tiek filmēti reālā laika režīmā, un uz lielā ekrāna skatuves vidū tiek demonstrētas arī iepriekš uzņemtas ainas. Kopā ar Ivo van Hovi, kā vienmēr, strādā scenogrāfs, gaismu un video mākslinieks Jans Versveivelds un kostīmu māksliniece Ana D’Heisa.

Tematiski radniecīgs Pirmizrādei ir vēl viens Ivo van Hoves Londonā veidotais iestudējums – Viss par Ievu/All About Eve –, kura pamatā ir režisora Džozefa L. Mankeviča 1950. gada Holivudas filma. Šajā izrādē pirms pieciem gadiem Londonas Vestendā spēlēja Džiliana Andersone un Lilija Džeimsa, mūziku tai ir rakstījusi alternatīvā roka ikona Pollija Džīna Hārvija.

Ivo van Hove bieži sadarbojas ar izcilībām – viņa iestudējumos ir mirdzējusi Žiljeta Binoša, Džūda Lovs, Izabella Ipēra, Bens Višovs un Sērša Ronana.

Sapņu rekviēms

Pirmizrāde ir XXI gadsimta mūzikls, un visi tajā iesaistītie aktieri pārsteidz ar savu vokālo meistarību un plastiskumu. Izpildīt Rūfusa Veinraita dziesmas nemaz nav tik viegli. Šeridana Smita ir izteikusies, ka iemācīties tās ir grūtāk nekā amerikāņu mūziklu klasiķa Stīvena Sondheima kompozīcijas. Šeridana Smita ir Pirmizrādes emocionālais centrs, viņa pilnasinīgi izdzīvo savas varones drāmu un brīvi elpo Rūfusa Veinraita mūzikā – viņas balsī ir dzirdama Mērtlas spriedze un nervozitāte. 

Pirmizrādes partitūra ir ļoti daudzveidīga – no ritmiskiem motīviem, kas atgādina Morisa Ravela Bolero, līdz soulmūzikai (izcils Nikolas Hjūzas dziedājums dramaturģes lomā!) un pulsējošai elektroniskajai mūzikai fantāzijas ainā, kurā Mērtla cīnās ar savas mirušās fanes Nensijas rēgu (ar neparastu tembru ir apveltīta Nensijas lomas atveidotāja Šira Hāsa).

Vislabākā Pirmizrādes solodziesma skan, tuvojoties finālam, kad Mērtla, tikko turoties kājās, pārāk vēlu ierodas Brodvejas teātrī, lai spēlētu savu pirmizrādi. Kompozīcija Ready for Battle – Gatava cīņai – ir Rūfusa Veinraita klasika, un Šeridanas Smitas sniegums ir neaizmirstams, tas trāpa tieši sirdī. 

Britu aktrise Šeridana Smita ir Pirmizrādes emocionālais centrs – viņa pilnasinīgi izdzīvo savas varones drāmu un brīvi elpo Rūfusa Veinraita mūzikā. Foto – Jans Versveivelds 

"Džona Kasavītisa Pirmizrādi vienmēr esmu uzskatījis par spožu kino izcilības un teātra spēka bāku. Tas ir ļoti piesātināts kino un skatuves mākslas apvienojums, vēstījums par ļoti personisku – garīgu un radošu – izdzīvošanu, un tas dziļi skar mūs visus," saka Rūfuss Veinraits. "Man bija nojauta, ka reiz uzrakstīšu mūziklu, un, manuprāt, daudzi to gaidīja. Pirmizrādes galvenās varones Mērtlas centieni tikt galā ar saviem dēmoniem, vecumu, mākslu un pašas dzīvi mani allaž ir iedvesmojuši un devuši cerību situācijās, kurās man kā māksliniekam un cilvēkam ir grūti. Dziesmas, šķiet, jau gaidīja pie skatuves durvīm, kad mēs ar Ivo sākām rakstīt mūziklu," stāsta Rūfuss Veinraits. "Kasavītisa filmu esmu redzējis vairākas reizes, un ikreiz tā mainīja manu dzīvi, jo atkal un atkal saskāros ar jauniem aspektiem, kuru izpratne prasa briedumu," secina mākslinieks. 

Rūfuss Veinraits izpaužas dažādos žanros – no folkmūzikas līdz kabarē. Savas dziesmas viņš izpilda gan solo, gan ar grupu, gan ar simfonisko orķestri. Rūfuss Veinraits ir divu operu – Primadonna un Adriāns – autors. Viņš ir sacerējis mūziku režisora Roberta Vilsona izrādei Šekspīra soneti Berlīnes teātrī Berliner Ensemble. 14. jūnijā Parīzē notiks viņa vokāli simfoniskā lieldarba Sapņu rekviēms/Dream Requiem pasaules pirmatskaņojums. To izpildīs Francijas Radio filharmonijas orķestris, Francijas Radio koris un soprāns Anna Prohaska diriģenta Miko Franka vadībā. Sapņu rekviēmā piedalīsies arī stāstniece – tā būšot viena no slavenākajām aktrisēm pasaulē, kuras vārds pagaidām netiek atklāts.

Mūzikla autors Rūfuss Veinraits kopā ar galvenās lomas atveidotāju Šeridanu Smitu. Foto – Kreigs Sagdens

"Rakstīt mūziklu ir sarežģītāk nekā operu. Operā komponists ir karalis, savukārt mūzikls paredz sadarbību visos līmeņos un prasa zināmu diplomātiju. Pirmizrādes radīšanas procesā man bija jābūt gatavam radīt kaut ko krāšņu un pēc tam to izdzēst, ja tas nekalpo mūsu kopīgajam mērķim un neiederas kopainā," savu darbu raksturo Pirmizrādes dziesmu autors. "Nervozākas ir tās pirmizrādes, kurās es pats neesmu uz skatuves. Kad uzstājos, es kontrolēju situāciju. Taču Šeridana Smita ir satriecoša! Pirms sākām strādāt kopā, es par viņu neko nezināju, bet uzreiz pēc pirmā mēģinājuma nodomāju – viņa ir absolūta zvaigzne!" saka Rūfuss Veinraits. 

Mūzikls
Pirmizrāde/Opening Night
Gilguda teātrī Londonā līdz 27. jūlijam

Informācija: openingnightmusical.com

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja