W.E. centrā ir divu dāmu – XX gadsimta sākuma skandalozākās precētās amerikānietes Volisas Simpsones, kuras dēļ 1936. gadā britu karalis Edvards VIII atteicās no troņa, un XXI gadsimta sākuma Manhetenas iemītnieces vienkāršā skuķa Volijas – savstarpējo likteņu paradoksālais savijums. Pasaules pirmizrādi piedzīvojusi Venēcijas kinofestivālā rudenī, popkaralienes režisētā drāma nedaudz vēlāk sāka pelnīt Amerikas kinokritiķu kolektīvo, apskaužami vienbalsīgo būūū. Lūk, filma esot pārāk eklektiska, un vispār – kas tās par zvaigznes kaprīzēm – taisīt kino par kaut kādu vēsturisku skandālu britu karaļnamā! Te der atcerēties, cik akli draudzīgi ASV uzņēma britu filmu Karaļa runa, būtībā revizionistisku projektu, kas jau kuro reizi netieši attaisno Anglijas karaļnama koķetēriju ar nacistisko Vāciju, – daudzu vēsturnieku principiāli kritiski par melošanu vērtētā filma pērn saņēma trīs galvenos Oskarus.Jūtu ķīmijas strāvojumsVārdsakot, Madonnas otra režisētā filma (debija kinorežijā – filma Dubļi un gudrība/ Filth and Wisdom, 2008) ASV tika draudzīgi un publiski izsvilpta, starp recenziju rindām bija lasāms pamudinājums – tu labāk stāvi pie saviem popmūzikas ratiem.Komiskākais šajā kritikas kopkorī ir tas, ka filma ir stiprs sieviešu kino darbs, par kādu nebūtu jākaunas daudziem Holivudas melodramatisko sižetu virpinātājiem vīriešiem. Filma ne tikai nav bezcerīga popzvaigznes kaprīze pazīmēties art house lauciņā, tā ir laba, grodi veidota un ar teicamiem aktierdarbiem. It īpaši jāslavē Ebija Korniša mūsdienīgās Volijas lomā un viņas draugs – glābējs no vīra vardarbības – aktieris Oskars Īzaks, kurš tēlo krievu Žeņu Kolpakovu, kas strādā izsoļu namā Sotheby’s par sargu un savu amerikāņu dūdiņu mīļi sauc moja detka. Starp abiem jaunajiem aktieriem tiešām strāvo mistiskā jūtu ķīmija.Kas attiecas uz filmas eklektiskumu (vēsi britiskas, stilistiski perfektas epizodes mijas ar ekspresīvu rokas kameras lietojumu un gigantiskiem detaļu un seju tuvplāniem) – lai man piedod citzemju vērtētāji, teikšu, ka, pirmkārt, ar šo formālo paņēmienu režisore Madonna lieliski savieno divus tik atšķirīgus laikmetus (divus apziņā tik tālos, šķirtos gadsimtus tie raksturo kā stila zīmes). Otrkārt – tie ir absolūti organiski režisores un popdziedātājas daiļradē – vai kinokritiķi nebūs pamanījuši, ka Madonna jau gandrīz 30 gadu strādā eklektikas stilā, kuru izkopusi līdz virtuozitātei? Ar filmas vizuālo gaumi viss ir kārtībā – tā ir tieši tik dekoratīva, cik mūsu priekšstati par Angliju XX gadsimta pirmajā pusē, un šos priekšstatus lielākoties veidojis tieši kinematogrāfs.Ko vēlas sievietesJa nu kas ērcinājis kolēģus, to var saprast – viena no ietekmīgākajām sievietēm pasaulē nevis niekojas ar kino, bet pauž ar savu filmu ļoti striktu viedokli. Un šis viedoklis ir krasā kontrastā ar Holivudā ierasto vīriešu šovinismu jeb dominējošā vairākuma uzskatiem.Proti, pat filmās par mīlestību šīs attiecības parasti uzlūkotas no vīrieša (bieži vien tēviņa – privātīpašnieka) pozīcijām, un tieši šādam skatījumam Madonna kategoriski nepiekrīt. Jā, vīrieši, iesaistīdamies jūtu dzīvē, kaut ko zaudē (ak, dievs – karalis šitās palaistuves dēļ atteicās no troņa!), to mēs zinām, bet vai kāds ir uzdevis jautājumu – varbūt vēl vairāk no savas patības, no savas privātpersonas ego statusa zaudē sievietes? Ko vispār sievietes zaudē – konkrēti karaļnama apgānītāja Volisa Simpsone, un kādiem zaudējumiem ir gatava Volija no Manhetenas, lai paliktu vai kļūtu par to, kas viņa ir? No šāda aspekta Madonnas filma W.E. ir izaicinoša, tieši tālab – ļoti interesanta. Popdīvas draugs W.E. scenārija līdzautors un dokumentālās filmas Gultā ar Madonnu režisors Alekss Kešišjans reiz nosauca vienu no savām filmām Love and Other Disasters. Mīlestība un citas katastrofas – tas taču vienmēr ir saistījis cilvēkus. Madonnas jaunajā filmā šie vārdi – love and other disasters – arī skan. Skaidrs, ka māksliniece deklarē – sieviete nav Cartier broša uz kāda vīrišķa patmīlas, pat ja viņš ir karalis.Kam domāta? Madonnas, mīlestības un spēcīgu sieviešu faniem
Mēs. Ticam mīlestībai/ W.E.
Drāma. ASV. 2011.
Režisore Madonna
Lomās Ebija Korniša, Andrea Raisboro, Džeimss D’Ārsijs, Oskars Īzaks