Pēc Darena Aronofska ciklopiskā projekta Noass (divas stundas 18 minūšu ilgs par 125 miljoniem ASV dolāru saražots kinoprodukts, kuru par filmu klasiskā nozīmē grūti saukt) noskatīšanās varētu kā bērnībā mana mīļā omīte, pārcietusi mazbērnu sagatavoto mājas Ziemassvētku teātra uzvedumu, pārmest krustu, pacelt acis pret debesīm/griestiem un iesaukties: "Jēziņ Kristiņ, kas viss tik tur nav sabāzts!"
Izredzētības brīnums
Vispirms, protams, ir sižets – Vecās Derības stāsts no Radīšanas (Ģenēzes) grāmatas 6.–9. nodaļas apraksta Ādama pēcnācēja, goda vīra Noasa un viņa ģimenes (sieva Noama, trīs dēli Šims, Hams, Jafets, kā arī pieņemtās bārenes Ilas, kuru tēvs "paredz" vecākajam dēlam Šimam par sievu, un filmā Ila fizioloģiski precīzi dzemdē, kamēr vidējais brālis Hams izmisis plosās pa ekrānu, jo gaidāmo grēku plūdu kontekstā saprot, ka var mirt, nezaudējis nevainību un nebaudījis riktīgu seksu) izredzētības brīnumu – Dievs viņu bija nolūkojis kā amatnieku grandioza šķirsta – kārbveida plosta – būvniecībai, uz kura brīdī, kad pasaule piedzīvos grēku plūdus, patverties ne tikai Noasa ģimenei, bet arī pa pārim eksemplāru no visas dzīvās radības, kas apdzīvo zemi.
Lieki bilst, ka dramatisko Ilas lomu dikti cenšas tēlot Emma Votsone (sanāk bēdīgi), bet par Noasa dēliem izvēlēti seksīgi jaunās paaudzes Holivudas skaistuļi Duglass Būts un Logans Lērmens. Diemžēl jānorāda, ka Noasa un viņa sievas Noamas lomās darbojas divi visgarlaicīgākie aktieri pasaulē – blāvā Dženifera Konelija un sportiskais austrāliešu zirgkopis Rasels Krovs.
Ilustrācija naivisma stilā
Nākamā kinokompota sastāvdaļa ir kompjūterģenerētās Noasa vīziju ainas – naktīs viņš redz ne ta sapņus, ne ta zemapziņas uzplaiksnījumus no cilvēces kolektīvās atmiņas slāņiem – vispirms ir pasaules radīšanas epizode ar Ādamu, Ievu, čūsku, koku un ābolu (ilustrācija naivisma stilā, kurā Ādams un Ieva ir mirdzošas figūriņas), tālāk reālas vai iedomātas Noasa tikšanās ar kritušajiem eņģeļiem (tie veidoti no akmens un stipri atsit Gredzena pavēlniekā redzētos nelaimīgos un neglītos briesmoņus, kaut arī runā slavenu Amerikas kinoveterānu balsīs, piemēram, viens eņģelis ir Niks Nolte), kas atklāj Noasam filmas morāli – cilvēki ir pārāk iegrimuši grēkos, korupcijā, varaskārē, asiņainos noziegumos, ignorē ekoloģisku dzīvesveidu, tāpēc visai drīzi gaidāms Dieva sods.
Noass sāk gatavoties visļaunākajam, atklājot sevī izcila konstruktora un būvinženiera talantus, – top slavenais Noasa šķirsts, kuram Noass audzē īpašus ciedru kokus ar "aizmugurēju domu" – varbūt tomēr cilvēki attapsies un mainīs savu izvirtīgo un varaskāro dzīvesveidu? Tikai neuzdodiet sev jautājumu, vai tad ciedri spēj izaugt dažos gados un vai tiešām Noasa dzimta nēsāja tik apbrīnojami elegantus rupja auduma tērpus pelēkbrūnā pasteļu gammā, kuri šķiet nākuši pa taisno no Armani butika. Pasaka ir pasaka.
Divas trešdaļas šīs kinoatrakcijas aizņem visas šīs morālās priekšspēles, Noasa tikšanās ar vectēvu Metuzālu (lomā, saprotams, slavenākais visu kino civilizāciju pirmtēvs sers Entonijs Hopkinss) un inženiertehniski detalizēti dokumentēta Noasa glābējplosta radīšana. Visai garlaicīgās sadzīves ainas atšķaida pasakaini skaistie kameras planējumi pa Islandes kalnu, vulkānu un geizeru ainavām (tur lielākoties notikusi ārskatu filmēšana).
Lai skatītāji pirms tiešām kinematogrāfiski iespaidīgās, taču ne sevišķi oriģinālās grēku plūdu ainas nenoslīktu pareizas dzīvošanas pamācībās, Darens Aronofskis ir piemeklējis arī Noasa pretmetu. Tāds ir ļaunais puisis – britu aktiera Reja Vinstona garšīgi notēlotais cars (?) Tubals – visa pretīgā un nosodāmā iemiesojums, bet ar savdabīgu morāles izpratni: "Es esmu dzīvību devis, es varu to arī atņemt." Ja abstrahējamies – ar ko tad varmākas Tubala morāle tik dikti atšķiras no Dieva morāles principa?
Desmit minūšu ar pāvestu
Nesaprotu arī, kādēļ Noass sacēlis tādu globālo brēku – Katarā, Jordānijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, Ēģiptē filma ir aizliegta (ortodoksālo musulmaņu tradīcijā nedrīkst kā dzīvus cilvēkus pat kino attēlot Allāha tiešos pēctečus), savukārt katoļu centrālais laikraksts Vatikānā apveltījis Darena Aronofska Noasu ar vārdiem: "Garām palaistā iespēja godprātīgi izstāstīt vienu no galvenajiem Bībeles stāstiem."
Entuziastiskais Rasels Krovs, saprotams, pēc šāda filmas novērtējuma mierā nelikās un savā tvitera profilā uzaicināja jauno Romas katoļu virsganu pāvestu Francisku satikties, lai padiskutētu par Noasu. Aktieris un Francisks arī tikās Romā, un pāvests Raselam Krovam veltīja desmit minūšu sava dārgā laika. Iespējams, lai pateiktu, ka ar šādu kinotehnoloģisku "ķiš-miš-ar-rozīnēm" var barot pusaudžus un citus, kas nezina, kas tā Bībele tāda ir, bet teoloģisku diskusiju gan nav vērts par Noasu rīkot.
Noass/Noah ***
Piedzīvojumu filma, drāma. ASV. 2014.
Režisors Darens Aronofskis. Lomās Rasels Krovs, Dženifera Konelija, Emma Votsone, Rejs Vinstons, Duglass Būts, Logans Lērmens, Entonijs Hopkinss u. c.