Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Filmas Kerola recenzija. Sievietes kaisles akvārijā

Izcils Keitas Blānšetas un Rūnijas Maras duets sešiem Oskariem nominētajā Toda Heinsa drāmā Kerola

Filmas Kerola sākumā kā zilā samtā ienirstam krēslainajā, naksnīgajā Ņujorkā, tās vairāk nekā pusgadsimtu senajā pagātnē, sekojot virtuozajai kameras kustībai. Režisora Toda Heinsa filmas faktūra, vizuālais veidols, retrotērpi, mašīnas, vide ir pašvērtīgi. Tas ir aizraujošs stāsts par laiku, kas izplēnējis kopā ar tā priekšmetisko pasauli, laikmeta aktualitātēm, cilvēkiem, viņu kaislībām un drāmām. Laiks filmā ir pavisam konkrēts – XX gadsimta 50. gadi –, taču lielās laikmeta reālijas filmas norisēs ieskanas tikai fragmentāri – te nav politikas, aukstā kara, komunistu medību, par ko krāšņi atgādinās filma Trambo/Trumbo, kura Rīgā būs skatāma pēc nedēļas.

Kerolā 50. gadu sākums ir galantēriski un priekšmetiski izsmalcināts un savā ziņā hermētisks – varoņi dzīvo savā emociju un kaislību akvārijā. Ne velti filmas operators Edvards Lahmens, kurš par Kerolu nominēts Oskaram, daudz un izjusti portretē abas varones aiz stikla – mašīnu un ēku logiem.

Sanseta bulvāris Ņujorkā

Ir gan neliela atsauce uz kino – Kerolas sākuma daļā viena no galvenajām varonēm tumšmate Terēze draugu lokā skatās filmu. Kinomīlētāji īsajā fragmentā atpazīs 1950. gadā tapušo Billija Vaildera Sanseta bulvāri/Sunset Boulevard – filmu par Holivudu, kaislībām, liktenīgo sievieti un jauna cilvēka kompromisiem, kad viņš nonāk šīs sievietes emocionālajā gūstā. Tikpat labi Terēze, kuru atveido Rūnija Mara (filmas Meitene ar pūķa tetovējumu/ The Girl with the Dragon Tattoo zvaigzne), savā inteliģento draugu pulciņā varētu skatīties arī kādu citu tā laika filmu. Sanseta bulvāra saistība ar Kerolas galveno varoņu attiecībām ir nemanāma – jā, arī Kerola ir stāsts par kaislībām, taču tās varones krietni atšķiras no Sanseta bulvāra tēliem.

Jauniņās Terēzes draugi, kuri mīl Sanseta bulvāri, ir jauki un inteliģenti, viens no viņiem ir saistīts ar ietekmīgo laikrakstu The New York Times, viņš palīdzēs Terēzei īstenot sapni – fotografēt un strādāt presē –, bet tas būs vēlāk. Pagaidām, filmas sākumā, Terēze ir pārdevēja kādā Ņujorkas universālveikalā, viņa strādā bērnu rotaļlietu nodaļā. Ir laiks pirms Ziemassvētkiem, kņada un cilvēku ņudzeklis. Terēze, līdzīgi citām kolēģēm, ir uzlikusi rūķa mici. Stāvot aiz letes, viņa apkalpo pircēju – labi koptu dāmu, kura ienākusi nopirkt īpašu lelli savai meitiņai. Īpašās lelles ir beigušās, taču dāma nopērk Terēzes ieteikto rotaļu vilcienu (ar piegādi mājās) un nevilšus – vai tomēr tīšām – uz veikala letes atstāj savus ādas cimdus.

Tā ir Terēzes un Kerolas (Keita Blānšeta) pirmā tikšanās, impulss attiecībām, kas soli pa solim saistīs abas sievietes ar tik atšķirīgu dzīves pieredzi un arī no tik dažādiem sociālajiem slāņiem – Kerola ir pārtikusi dāma, kura šķiras no vīra, Terēze – radoša jauna meitene, kurai roku un sirdi uzstājīgi piedāvā viņas draugs. Kas gan viņām varētu būt kopīgs?

Nepārvaramais pievilkšanās spēks

Režisora Toda Heinsa Kerola plašu rezonansi izraisīja pēc pirmizrādes pērnā gada Kannu kinofestivāla konkursā, un kopš tā laika filmas labā slava tikai pieņēmusies spēkā un materializējusies dažnedažādu balvu kolekcijā. Kannās labākās aktrises balvu negaidīti saņēma Rūnija Mara. Tas nebija īsti godīgi pret Keitu Blānšetu, jo Kerola ir partnerības filma – darbs, kura dramaturģija un spēks slēpjas divu galveno varoņu tandēmā un abu aktrišu saspēlē. Iespējams, kādam likās, ka Keita Blānšeta ir kā vienmēr laba (viņa ir viena no Kerolas līdzproducentēm), savukārt Rūnija Mara ir pārsteidzoša (īpaši, ja par izejas punktu ņemam Meiteni ar pūķa tetovējumu – aktrises transformācijas spējas un talanta amplitūda ir iespaidīga). Taisnība, šķiet, ir triumfējusi – Oskara nominācijas ir gan Keitai Blānšetai (par labāko sieviešu lomu), gan Rūnijai Marai (par labāko otrā plāna lomu), kaut abu aktrišu ieguldījums ir vienlīdz spēcīgs, gluži tāpat kā abām atvēlētais ekrāna laiks.

Kerola ir vēstījums par divu sieviešu mīlestību – kaut šāds "zīmogojums" vardarbīgi samazina tās nozīmi un jēgu. Žanriski tā ir melodrāma, stāsts par divu cilvēku liktenīgo satikšanos un nepārvaramo savstarpējo pievilkšanās spēku – par spīti visam.

Ideālais režisors, ideālā melodrāma

Filmas pamatā ir rakstnieces Patrīcijas Haismitas darbs Sāls cena/The Price of Salt, kuru autore publicēja 1952. gadā, izmantojot pseidonīmu Klēra Morgana. Patrīcija Haismita (1921–1995) ir daudzu izcilu detektīvu autore, tie kļuvuši par pamatu Alfreda Hičkoka, Kloda Šabrola un citu režisoru filmām. Pazīstamākais ir Riplija cikls. Romāna Sāls cena pamatā ir Patrīcijas Haismitas personīgā pieredze, attiecības ar situētu sievieti, kura zaudēja aizbildniecību par savu bērnu. Vēlākos romāna izdevumos rakstniece savu autorību vairs neslēpa – 90. gadu sākumā šis literārais darbs tika izdots ar nosaukumu Kerola.

Ceļš līdz grāmatas ekranizācijai bijis vairāk nekā desmit gadu garš – scenāriju ir rakstījusi dramaturģe Filisa Neidžija (arī viņa nominēta Oskaram), kura ir bijusi pazīstama ar Haismitu viņas mūža izskaņā. Kā nereti projektos, kas pārtop filmās pēc ilgāka laika, mainījās gan režisors, gan aktrises – Terēzes lomas tēlotājas. Finālā Kerola nonāca režisora Toda Heinsa rokās. Tas, ka viņš ir uzņēmis filmu Far from Heaven/Tālu no paradīzes (2002) – eleganto retromelodrāmu ar Džūlianu Mūru –, kas ir sava veida veltījums Amerikas 50. gadu melodrāmu meistaram Duglasam Sērkam, pierāda, ka viņš ir ideālais Kerolas režisors. Tods Heinss ir perfekta izvēle – ar savu vērību pret detaļām un niansēm, ar prasmi retrovidi padarīt par spēles laukumu dzīvām, pārliecinošām emocijām.

Todam Heinsam nav raksturīga jūtināšanās, kaut stāstā par divu sieviešu attiecībām gaužām viegli kļūt salkanam, pārmērīgam, kičīgam un vēl noslīkt retrovides glamūrā. Viņam piemīt mēra izjūta – tas attiecas uz varoņu emocijām, intimitāti, vides iezīmēšanu, frāzēm, kas paskaidro un motivē Kerolas un Terēzes pieredzi. Gan Kerola, gan Terēze filmā ir saistītas ar vīriešiem: Kerolai ir vīrs, kurš kūsā šausmīgā aizvainojumā un loģiskā atriebes kārē, Terēzei – sparīgs draugs, kurš nespēj saprast viņas vēlmi pavadīt laiku kopā ar bagāto kundzīti Kerolu.

Kerola vizuāli un emocionāli ir tuva ne tikai filmai Tālu no paradīzes, bet arī Stīvena Daldrija Stundām/The Hours (2002) – vienai no filmas novelēm, kurā 50. gadu Amerikas mājsaimnieci nospēlēja Džūliana Mūra. Ja jūs savulaik ir uzrunājušas šīs filmas, Kerola jums patiks. Tā ir teju ideāla melodrāma.

Kerola/Carol *****
Romantiska drāma. ASV, Lielbritānija. 2015.
Režisors Tods Heinss
Lomās Keita Blānšeta, Rūnija Mara, Kails Čāndlers, Džeiks Leisijs, Sāra Polsone u. c. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja