Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -3 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Ābolu ķocis. Vēlā mīla Jaunajā Rīgas teātrī. Siltuma meklējumi un garu izsaukšana

Īzaks Baševiss Zingers. Vēlā mīla. Jaunais Rīgas teātris. Režisors Alvis Hermanis. Lomās: Gundars Āboliņš, Regīna Razuma un Marija Linarte. Tuvākās izrādes 29. septembrī, 1., 2., 5., 6. oktobrī, 1., 2., 3., 7. novembrī

Henrieta Verhoustinska

@@@

Pirms desmit gadiem Minhenes Kamerteātrī tapusī Alvja Hermaņa izrāde Vēlie kaimiņi ir pārceļojusi uz Jauno Rīgas teātri. Tas pats dramatizējums, tā pati scenogrāfija, kostīmi, pat "tauciņi" aktrisei. Izrāde gan atguvusi Zingera stāsta oriģinālo nosaukumu – Vēlā mīla. Vientuļu, mūža nogalē siltumu un otru cilvēku meklējošu pensionāru lomās nav Barbara Nise un Andrē Jungs (lieliski vācvalodīgie aktieri), bet JRT izcilie mākslinieki Gundars Āboliņš un Regīna Razuma, kuri ir liriskāki, emocionālāki par vāciešiem, bet ne tik precīzi un līdz mielēm konkrēti. Pirms pieciem gadiem Minhenes Vēlie kaimiņi viesojās Rīgā. Iespaids bija brīnišķīgs, taču otrreiz vienā upē man kā skatītājai neiekāpt. Tāpēc mans pirmais jautājums – kas ir atšķirīgais? Gundars Āboliņš ir virtuozs gan teju 90 gadu veca vīra, gan ar prostatas iekaisumu sirgstoša ne gluži tik veca, taču vēl vientuļāka vīra lomā. Regīnas Razumas smalkā, mirdzošā harisma ideāli saskan ar 1. cēliena varones trauslumu un rada paradoksālu kontrastu ar nesatricināmo kā ziloņmāte garu izsaucēju 2. cēlienā. Taču neatradu citu cēloni izrādes tapšanai kā atkārtot veiksmes stāstu un turpināt JRT vecuma pētniecību ar pārbaudītām metodēm, nevis eksperimentiem. Un, protams, dot darbu lieliskiem aktieriem un piepildīt zāli.  

 

Mārīte Gulbe

@@@@

Vēlās mīlas režijas paņēmiens nav jauns – stāstu stāstīšanas princips, kad aktieri pārmaiņus iemiesojas un distancēti komentē varoni no trešās personas pozīcijas, bagātīgi izmantojot grotesku un īpaši to sabiezinot ķermeņa fizioloģijas norisēs. Izrādes pamatā ir noskaņas ziņā atšķirīgi stāsti un vide – bagāta Maiami standartdzīvokļa iemītnieka rutīna, kuru pēkšņi pāršķeļ eksistenciālistisks iegriezums, un austrumnieciskiem rekvizītiem pārsātināts, šaurs pseidomedija ūķis, kurā cinisks doktors vientulības bezcerībā samierinās ar ekscentriskas un aprobežotas mistiķes sabiedrību.

Izrāde vēl neliekas līdzsvarota. Spēcīgāku iespaidu atstāj pirmais stāsts, kurā pēc izstieptas ievaddaļas seko straujš kāpinājums un spējš, negaidīts kritums un aktieri dzīvo groteskajā formā. Gundara Āboliņa Harija garās dzīves diena ir detalizēti piepildīta, izdabājot novecojušā ķermeņa vajadzībām un baudot mazos, ikdienišķos rituālus. Tēls ir tik pilnasinīgs, ka Hariju, šķiet, var pat saost. Spilgta ir Regīnas Razumas pievilcīgā koķete, kuras bērnišķīgi pārspīlētais uzbudinājums izrādās tikai izmisuma maska. Otrajā stāstā Seanss nav izteiktas dinamikas un groteskā forma tiek vairāk demonstrēta.

"Āboli" Monikai Pormalei par telpu un Gundaram Āboliņam.   

 

Top komentāri

Andris Grinbergs
izrade bez rezijas/ absoluti aktieru sen izspeleti manierigi stampi///intonacijas - zesti////
cerība
c
ar laiku ieraudzīt arī TV lodziņā....
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Jautājums tad ir: vai nu Īzaks Baševis Singers nebija pelnījis Nobeli literatūrā, vai - Hermaņalvis nav spējīgs Singeru īsti uztvert un saprast?!?...
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja