Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Piektdiena, 8. novembris
Agra, Aleksandra

Visšķīstākais mīlas stāsts. Tiešraidē no Ņujorkas – Džeika Hegija opera Mirušais nāk

Šī opera nedrīkst būt atonāla. Nepalaidiet garām komponista Džeika Hegija drāmas Mirušais nāk tiešraidi no Ņujorkas!

Sestdien, 21. oktobrī, plkst. 19.55 Rīgas kinoteātrī Forum Cinemas tiešraidē no Ņujorkas Metropoles operas tiks demonstrēts mūsdienu amerikāņu komponista Džeika Hegija un libretista Terensa Maknelija saviļņojošās, emocionālās operas Mirušais nāk/Dead Man Walking jauniestudējums. Latvijas publikai šī būs iespēja iepazīt vispopulārāko un visbiežāk iestudēto pēdējo divdesmit gadu operu.

Mūsdienu repertuārs

Ir daudz iemeslu, lai nepalaistu garām šo tiešraidi. Pirmkārt, galveno – māsas Helēnas – lomu dzied amerikāņu mecosoprāns Džoisa Didonato, kuru šovasar dzirdējām lieliskā programmā Dzintaru koncertzālē. Otrkārt, iestudējumu ir veidojis Metropoles operas muzikālais līderis kanādiešu maestro Janiks Nezē-Segēns un viens no mūsdienu teātra spožākajiem meistariem flāmu režisors Ivo van Hove. Treškārt, operas Mirušais nāk stāsts ir pazīstams no režisora Tima Robinsa 1995. gada filmas ar Sūzenu Sarandonu un Šonu Pennu galvenajās lomās. Šī krimināldrāma vēsta par Romas katoļu mūķenes māsas Helēnas Prežānas un uz nāvi notiesātā Džozefa de Rošē attiecībām – māsa Helēna cenšas glābt slepkavas dvēseli. Filmas scenārija pamatā ir māsas Helēnas Prežānas 1993. gadā izdotā grāmata, kas balstīta patiesos notikumos. Māsa Helēna jau ilgstoši cīnās par nāvessoda atcelšanu.

Mirušais nāk ir komponista Džeika Hegija pirmā opera, un to ir iedvesmojusi gan māsas Helēnas grāmata, gan Tima Robinsa filma. Operas pirmizrāde notika 2000. gadā Sanfrancisko. Kopš tā laika opera Mirušais nāk iestudēta vairāk nekā 75 reizes, un tai ir izdevies atrast savu vietu teātru repertuārā visā pasaulē – tas ir gandrīz neticams XXI gadsimta operas sasniegums.

26. septembrī operas Mirušais nāk jauniestudējums svinīgi atklāja Ņujorkas Metropoles operas 2023./2024. gada sezonu, kura ir īpaša ar to, ka trešdaļu sezonas repertuāra veido operas, kas komponētas pēdējos četrdesmit gados. Tāda ir ASV lielākā operteātra reakcija uz pārmaiņām, kas ir notikušas pēc pandēmijas: mūsdienu operas izrādes piesaista ļoti stabilu auditoriju un arī tos, kuri līdz šim operu nav apmeklējuši, daudzas no tām kases ieņēmumos pārspēj klasiskās operas izrāžu rezultātus (Metropoles operā pēdējā laikā ir uzvesta Metjū Okoina Eiridike, Breta Dīna Hamlets, Kevina Putsa Stundas, Terensa Blanšāra Uguns, ieslēgta manos kaulos un Čempions).

Jau drīz kinoteātros visā pasaulē, arī Forum Cinemas, tiešraidē no Ņujorkas tiks piedāvātas vēl divas laikmetīgās operas: amerikāņu komponista Entonija Deivisa 1986. gada darbs X. Malkolma Iksa dzīve (tiešraide 18. novembrī) un meksikāņu skaņraža Daniela Katana 1996. gada darbs Florensija Amazonē (tiešraide 9. decembrī).

Grēku izpirkšana

Mecosoprāna Džoisas Didonato partneris operas Mirušais nāk jauniestudējumā Ņujorkā ir amerikāņu basbaritons Raiens Makinijs, kurš atveido cietumnieku Džozefu de Rošē. Izrādē piedalās amerikāņu mecosoprāns Sūzena Greiema, kurai Džeiks Hegijs ir komponējis māsas Helēnas lomu (viņa to dziedāja pasaules pirmizrādē 2000. gadā), bet tagad māksliniece spēlē nelielo cietumnieka mātes lomu.

Džoisa Didonato, kura jau iepriekš ir tēlojusi māsu Helēnu, ir pārliecināta: Mirušais nāk aizkustina klausītājus tāpēc, ka pirmām kārtām tas ir mīlas stāsts – viens no gaišākajiem un tīrākajiem, kāds jebkad ir ticis izklāstīts operā –, nevis darbs par nāvessodu. "Šī ir opera par to, kā paraudzīties uz savu vai citu cilvēku tumšo pusi un pajautāt: kā tagad veidosim attiecības? Kā mēs varam savienoties viens ar otru? Vai es tevi pilnībā noraidu tāpēc, ka zinu, ko esi izdarījis un par ko esi iestājies? Vai tomēr es varu atvērt sirdi un pamēģināt nodibināt saikni ar tevi? Galu galā tas ir jautājums par to, kurš ir mīlestības un grēku izpirkšanas cienīgs," dziedātājas teikto citē laikraksts The New York Times. "Lai gan māsa Helēna redz šausmas, ko šis cilvēks ir pastrādājis, viņa turpina apgalvot, ka viņš ir Dieva bērns. Stāsta pavērsiens ir tāds, ka arī notiesātais spēj nonākt līdz mīlestībai pret māsu Helēnu," piebilst Džoisa Didonato.

"Savā mūzikā Džeiks Hegijs neatkāpjas no emocionālās patiesības. Ņemot vērā sašķeltību mūsu pasaulē, šī opera sniedz brīnišķīgu iespēju aicināt skatītājus kļūt par mīlestības avotu otram cilvēkam, īpaši tam, kas viņus biedē. Nespēju iedomāties neko citu, par ko es šobrīd gribētu dziedāt," uzsver Džoisa Didonato.

Ne restu, ne važu

Māsa Helēna Prežāna kļuva par mūķeni astoņpadsmit gadu vecumā. Kopš 1982. gada viņa strādā ar notiesātajiem, kas gaida nāvessoda izpildi. Šī māsas Helēnas agrīnā pieredze ir aprakstīta viņas grāmatā. Režisors Ivo van Hove uzskata operu Mirušais nāk par "izteikti amerikānisku stāstu". Viņaprāt, tā ir universāla drāma, kas vēsta ne tikai par brutalitāti, bet arī par cilvēcību. Gatavojoties izrādes iestudēšanai, režisors ir izlasījis māsas Helēnas grāmatu, bet nav redzējis filmu. Jāatgādina, ka par māsas Helēnas lomu aktrise Sūzena Sarandona ir saņēmusi Oskaru.

Ivo van Hoves izrāde ir atbrīvota no daudziem elementiem, kas asociējas ar cietumu. Šeit nav ne restu, ne važu. Iestudējumā māsa Helēna un Džozefs de Rošē brīžiem brīvi pārvietojas telpā, ko radījis Ivo van Hoves pastāvīgais radošais partneris scenogrāfs Jans Versveivelds. Starp varoņiem nav nekādu šķēršļu. Izrādē tiek izmantotas videokameras, un operatori uz skatuves seko dziedātājiem, kuru sejas izteiksme tiek projicēta uz liela ekrāna. "Tā ir kā Ingmara Bergmana filma, kurā vissvarīgākais ir varoņu sejas. Jūs varat ieskatīties viņiem acīs un ielūkoties tajā, kas notiek viņos dziļi iekšā," skaidro Ivo van Hove.

Māsa Helēna Prežāna un komponists Džeiks Hegijs. Foto – Jegors Jerohomovičs

Svarīga piebilde – Džeiks Hegijs raksta aizkustinošu mūziku, kas neatbaida klausītājus. Tā ir viena no viņa skaņdarbu panākumu atslēgām. Liels nopelns ir arī pašas māsas Helēnas ieguldījumam, viņas enerģijai un pozitīvajam noskaņojumam. Atbildot uz jautājumu, kāda ir bijusi viņas reakcija, uzzinot, ka viņas grāmata kļūs par pamatu operai, māsa Helēna stāsta: "Es teicu: "Lieliski! Uz priekšu!" Kad Džeiks man piezvanīja, es norādīju: "Apsoliet man divas lietas. Pirmkārt, opera nedrīkst būt atonāla, tajā ir jābūt melodijām, kuras cilvēki var dungot. Otrkārt, stāsta centrā ir jābūt grēku izpirkšanai. Noklausoties operu, es secināju, ka tā skaisti izvērš šo stāstu, tajā ir gan drāma, gan mūzika, kas pamāca sirdi. Opera mūs aizved uz vietām, par kurām pat nenojaušam."

Informācija: metopera.org, forumcinemas.lv

Mirušais nāk
Kinoteātrī Forum Cinemas 21.X plkst. 19.55
Biļetes EUR 22,10–26

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja