NikNak, ko medijs Clash Magazine nodēvējis par radošu smagsvaru un patiesu polimātu, ir pirmā tumšādainā vinilplašu manipulatore (angliski - “turntablist”), kas saņēmusi prestižo Oramas balvu - elektroniskās mūziķes Dafnes Oramas iedvesmoto apbalvojumu, ko pasniedz sieviešu dzimuma vai LGBT mūziķiem un skaņu māksliniekiem, par inovācijām skaņā, mūzikā un ar šiem laukiem saistītās tehnoloģijās.
Māksliniece tiecas vinilplašu atskaņotājus un dīdžeju ekipējumu uzlūkot nevis kā jau iepriekš ierakstītas mūzikas atskaņošanas līdzekļus, bet gan kā skaņu radīšanas un robustas skaņu apstrādes instrumentus. Šī pieeja visbiežāk rezultē apcerīgā, silti tumšā un ambientā mūzikā, savukārt viņas DJ priekšnesumi un radio miksi pieturas basu mūzikas un džeza žanriem.
NikNak debijas albums - 2020. gadā publicētais Bashi - ir Turcijā veiktos vides ierakstos balstīta skaņu eseja par mieru visās tā izpausmēs, savukārt 2023. gada minialbums Moon ir veltījums sapņiem, miegam, debesīm un tumsai - tas veidots no dabas skaņām, kas ierakstītas nakts laikā Portugālē, kā arī audio fragmentiem no NASA programmas lidojumiem kosmosā.
Visstāstnieciskākais no NikNak ierakstiem ir 2022. gada albums Sankofa, kas balstīts multi-kanālu skaņas priekšnesumiem radītā materiālā. Tas ir reizē miegains un nervozs, kā arī neverbāli stāstniecisks un savā pakāpeniskajā kāpinājumā pat simfonisks ieraksts, ko iedvesmojusi NikNak ilgstošā interese par afrofutūristiskiem komiksiem. Mūziķes ķermeni pat rotā kompānijas Marvel publicētās komiksu sērijas X-Men varonei Vētrai (Storm) veltīts tetovējums. Šāds netipisks eksperimentālās mūzikas un masu kultūras satikšanās punkts liek aizdomāties - cik atšķirīgi mēs uztvertu supervaroņu kino, ja tā skaņu celiņus būtu radījusi, piemēram, NikNak?
Tiesa NikNak nesenākais veikums - šogad publicētais albums Ireti - ticis ievērots kā solis ārpus mākslinieces tiktāl ierastā skanējuma: elektroniskajai mūzikai veltītais medijs Resident Advisor to raksturojis kā “enerģisku ceļojumu caur drum’n’bass, dabstepa un trip-hopa žanriem”, kas ļāvis viņai izlauzties ārpus “ambientās mūzikas čaulas”.
Afro-futūristiskais albums iedzīvina mūziķes iztēlē lolotu stāstu par tālā nākotnē notiekošu karu starp cilvēkiem un mākslīgā intelekta darbinātām ierīcēm. NikNak, kas pati sevi raksturo kā kaislīgu videospēļu cienītāju, iecerējusi šo albumu kā klasiskās zinātniskās fantastikas filmas Blade Runner centrālo motīvu pārstāstu no afro-centriskas perspektīvas.
Vienlaikus ieraksts Ireti uztverams arī kā kompromiss starp ambientās mūzikas perspektīvām, kas tiktāl dominējušas viņas ierakstos, un deju mūziku, kas parasti dzirdama viņas DJ priekšnesumos. “Senāk biju radījusi dažus “jungle” žanra skaņdarbus, taču kautrējos tos publicēt. Vispār ir pagājis ilgs laiks, kopš kādā projektā esmu strādājusi ar ritmisku mūziku,” NikNak stāsta intervijā medijam DJ Mag. “Tādēļ bija ļoti patīkami atgriezties pie elektroniskās mūzikas formām, kuras ne tikai kādreiz klausījos, bet kuru man gluži vienkārši pietrūkst.”
NikNak veido arī podkāstu The Narrative, kas tiecas izgaismot sieviešu un LGBT kopienas pārstāvju spilgtus pienesumus mūsdienu elektroniskās mūzikas ainavā.
NikNak šo priekšnesumu sniegs kā daļu no savas rezidences Rīgā - sadarbībā ar biedrību Skaņu mežs un skaņu mākslas projektu tekhnē māksliniece no 4. līdz 12. decembrim uzturēsies Rīgā, lai strādātu pie jaunas skaņu mākslas instalācijas, kas vēlāk būs aplūkojama galerijā Smilga (Eduarda Smiļģa iela 34A).
Biļetes iespējams iegādāties www.bilesuserviss.lv.
Vairāk informācijas: www.skanumezs.lv