Savulaik, kad Latvijas neatkarīgo mūziķu apvienības Tornis mājvieta bija ūdenstornī Pārdaugavā, Māris Šverns tika dēvēts par vietējo hitu fabriku. Gan ar savu grupu Baložu pilni pagalmi, kuras nosaukums aizgūts no turku dzejnieku grāmatas, gan kā solomākslinieks Māris izdeva albumu pēc albuma - ražīguma ziņā ar viņu šodien varētu sacensties vienīgi dziesminieks Imants Daksis, kura izdoto albumu skaits nav zināms pat pašam.
"Šķībā" dziedāšana
Lielākajai daļai Māra dziesmu patiešām ir hitu potenciāls - tām ir gan lipīgas melodijas, gan vārdi, kas paliek atmiņā. Taču radiostacijas Māra dziesmas neatskaņoja, jo viņa dziedāšanas maniere neatbilda vispārpieņemtajiem standartiem, kā dziedāt "būtu pareizi".
Ingus Baušķenieks no Dzeltenajiem pastniekiem, kurš izdevis vienu no grupas Baložu pilni pagalmi albumiem, Māra dziedāšanu reiz nodēvēja par gabrielisku (pēc tūliņ Rīgā gaidāmā Pītera Geibriela vārda), jo katrs dziedātājs, kurš atver jaunu lapaspusi dziedāšanas mācību grāmatā, sākumā dzied nepareizi. Niks Keivs, Deivids Bovijs, Roberts Smits, Toms Veitss tikai tāpēc ir atpazīstami simtiem citu vidū, ka dzied citādi, nekā ierasts, un jebkurš viņu atdarinātājs tūliņ pat tiktu atmaskots un nopelts.
Arī tā sauktajā underground vidē Māra Šverna "šķībā" dziedāšana nereti tikusi kritizēta. Pats autors saka, ka viņš labprāt rakstītu dziesmas citiem izpildītājiem un dzied tikai tāpēc, ka joprojām nav atradis savu dziesmu dziedātāju. Deviņdesmito gadu sākumā viena no kandidātēm bija Lota jeb Lolita Roskoša, kas iedziedājusi fantastisku dziesmas Nē versiju, ko var dzirdēt vienā no pirmajiem neatkarīgās mūzikas izlases Odekolons izlaidumiem, bet tā arī viņa par Baložu solisti nekļuva.
Krietni vēlāk šīs pašas izcilās dziesmas versiju koncertos spēlēja Edgara Šubrovska vadītā grupa Hospitāļu iela. Pirmie ar Māra dziesmu interpretēšanu sāka nodarboties tieši viņa "biedri", kas arī deviņdesmito gadu vidū mēģināja un ierakstījās Tornī, - grupa Kartāga koncertos spēlēja savu dziesmas Mans lielais rakstāmgalds versiju, kas gan tolaik vairāk izklausījās pēc parodijas, jo Kartāga, salīdzinot ar Baložu pilniem pagalmiem, bija trokšņotāji un eksperimentētāji, nevis romantikas apdvesti dziesmu izpildītāji.
Krietni vēlāk tās pašas dziesmas versiju ieskaņoja Arnis Račinskis ar savu tā laika grupu Mofo, ļaujot tai izskanēt arī komercradiostacijās, kas no Māra vokāla pirms tam bija "bēgušas pa gabalu".
Piedalās arī indie fejas
Edgars Šubrovskis, kurš bijis gan Kartāgas, gan Hospitāļu ielas dalībnieks, ir idejas autors šim Māra Šverna dziesmu kaverversiju albumam, kurā piedalījušās grupas Alis P, Mācītājs On Acid, Das Sonntag's Legion, Satellites LV, Gaujarts, Laika suns, Pieneņu vīns, Oranžās brīvdienas un arī Inokentijs Mārpls, kura pirmsākumos pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados Māris piedalījies un pēc tam uz ilgiem gadiem no mūzikas norobežojies.
Māris Šverns pats sevi dēvē par dziesmdari un saka, ka vietējie Eirovīzijas iekarotāji, kuri pērk dziesmas no Zviedrijas autoru aģentūrām, varētu vērsties pie viņa un tur noteikti sanāktu lētāk. Māra dziesmas savos koncertos spēlējusi Anta Eņģele un arī par indie fejām dēvētā grupa Sus Dungo, kuras dalībniece Elizabete Balčus, dziedot, spēlējot klavieres un flautu, piedalās arī Māra dziesmu izlases albumā Brāļi un māsas - viņas piedāvātā versija ļoti atšķiras no oriģināla. "Līdz šim ar grupu Baložu pilni pagalmi nebiju ļoti pazīstama, bet šī dziesma likās atbilstoša manai būtībai."
15. maija vakarā no pulksten 19 šīs izlases iznākšana tiks svinēta Kalnciema kvartālā, piedaloties lielākajai daļai tās dalībnieku. Atšķirībā no iepriekšējā biedrības Hi izdevuma - Andra Indāna izdotās iedziedātās Raiņa dzejoļu izlases Strāvoklis - šoreiz skatuve būs tikai viena, bet to grupu skaits, kuras gatavas savas Māra Šverna dziesmas nospēlēt dzīvajā, tuvojas diviem desmitiem. Pēc kaverversiju koncerta uz skatuves kāps un savu dziesmu oriģinālversijas nospēlēs arī Baložu pilni pagalmi.