Meitene ar lielām, skumjām acīm un īsiem matiem, kādi parasti ataug, ja nav izdevies galvu atkal pēc ieraduma noskūt gludu. Ar emocionāli nodziedāto mīlas balādi par kādu, kuram līdzīgu atrast vairs neizdodas, Šineida O’Konora 1990. gadā apbūra visu pasauli caur mūzikas televīzijas kanāliem, kuros šo klipu rādīja bieži. Šīs dziesmas autors ir tolaik jau labi pazīstamais mākslinieks, vārdā Prinss, un, iespējams, tā paliktu par vienu no daudzajām viņa maz zināmajām kompozīcijām, ja to nenodziedātu Šineida O’Konora.
Sauciens pēc palīdzības
Dziedātājas aiziešanas dienas – 26. jūlija – vakarā no YouTube dzīlēm izpeld arī populārā Ziemassvētku dziesma Silent Night viņas izpildījumā, kas jo iespaidīgāk skan brīdī, kad pār šo pasauli nolaižas pirmā pavisam klusā nakts bez Šineidas O’Konoras. Pirmā kopš viņas piedzimšanas Dublinā 8. decembrī pirms piecdesmit sešiem ar pusi gadiem. Šāds vecums vēl nešķiet gluži parasts, lai cilvēks mirtu, īpaši laikā, kad arvien biežāk atvadāmies no rokmūzikas klasiķiem, kuri patiešām nodzīvojuši ilgu, bagātu mūžu. Šineidas paaudzes mūziķu aiziešanu vajadzētu dēvēt par pāragru, bet katrs stāsts ir citāds. Krietni agrāk aizgājušā Kurta Kobeina atraitne Kortnija Lova šajās dienās atceras Šineidas dziedāto Kobeina dziesmu All Apologies, līdzās publicējusi foto, kurā viņas ģimene – pati Kortnija, Kurts un mazā Frānsisa Bīna – ir redzama kopā ar Šineidu.
Pēc otrajā Šineidas albumā I Do Not Want What I Haven’t Got (1990) iekļautās dziesmas Nothing Compares 2 U panākumiem cilvēki pievērsa vairāk uzmanības arī viņas lieliskajam debijas albumam The Lion and The Cobra (1987), kurā nav tik daudz lauvas vai kobras dusmu kā atsauces uz ķeltu mūziku un new age, savukārt dziesma Mandinka ir tik jaudīgs roka hits, ka visa īru rokgrupas The Cranberries daiļrade no šodienas viedokļa izklausās kā tās ilga un skaļa atbalss. Neviena pašas Šineidas dziesma neizpelnījās tik lielu atsaucību kā Prinsa sacerētais hits, bet viņas tēls bija kļuvis par ikonu.
Šineidas izpildītajā Nothing Compares 2 U iekodētais sauciens pēc palīdzības turpināja viņu pavadīt visu atlikušo mūžu, jo izskanēja daudz plašākā mērogā, neaprobežojoties tikai ar dziesmu un izpildītāju: sievietes sāka aktīvāk cīnīties par savām tiesībām, Šineidai kļūstot par tādu kā vēstnesi, jo izplatījās viņas pašas stāsti par seksuālo izmantošanu kopš bērnības, tika salauzti iepriekš populārās mūzikas vidē kultivētie priekšstati par to, kā ir jāskan popdziesmai un kā ir jāizskatās tās izpildītājai, – daudzas meitenes sāka staigāt ar gludi noskūtu galvu un labprāt iepriekšējo varbūt ne pārāk glaimojošo iesauku vietā pieņēma "Šineida" vai "O’Konora". 1990. gadā tas viss aizēnoja pašu dziedātāju kā personību, vairākumam aizmirstot, ka šajā video nav aktrise, bet dzīvs cilvēks.
Vissmagākais trieciens
Mākslinieces mūža pēdējie desmit gadi izvērsās ļoti smagi – viņa ilgstoši nebija koncertējusi un publicēja saucienus pēc palīdzības sociālajos tīklos, ārstējās no psihiska rakstura sarežģījumiem, kas mūsdienās tiek dēvēti par mentālajām slimībām. Pēc piecus gadus ilgas ārstēšanās 2020. gadā Šineida, jau pārgājusi islāmā un pieņēmusi vārdu Šūhada Sadakata, mēģināja atgriezties uz skatuves ASV – koncerti Rietumkrastā bija izpārdoti. Intervijās ir dzirdams, ka dziedātājas balss ir kļuvusi ļoti zema, bet koncertu ierakstos, skanot Nothing Compares 2 U, notiek brīnums – pat dziesmas augstākās notis skan tuvu tam kā pirms trīsdesmit gadiem. To sadzirdēt bija gatavi turnejas turpmāko pieturas punktu apmeklētāji, izpērkot visas biļetes arī uz Austrumkrastā paredzētajiem koncertiem, bet tie visi tika atcelti Covid-19 pandēmijas ierobežojumu dēļ.
Sižetā par atgriešanos uz skatuves Šineida O’Konora nemēģina stāstīt pasakas par to, cik ļoti bijusi noilgojusies pēc skatuves dēļiem un vēlējusies atkal tikties ar klausītājiem, bet, kūpinot intervētāja pasniegto smēķi, nosaka, kā patiesībā ir, – viņa bijusi spiesta atsākt strādāt, jo kontā pēc ilgstošās ārstēšanās, piecus gadus neko nedarot, esot bijuši vairāki tūkstoši mīnusos... Šķiet pārsteidzoši, ka kaut kas tāds ir jādzird par dziedātāju, kuras aiziešanas dienā miljoniem cilvēku internetā gandrīz korī apgalvoja, cik gan Šineida ir bijusi nozīmīga un izcila persona mūzikas un ne tikai mūzikas vēsturē ar savu skaisto eņģeļa balsi un lielajām, skumjajām acīm, drosmi un politisko aktivitāti, cik gan viņas tagad šai pasaulei pietrūks utt.
Paliek jautājums, vai jelkas spēja dziedātājai palīdzēt. Papildus visiem jau esošajiem sarežģījumiem mūziķes dzīvē nāca jauns, vissmagākais trieciens. 2022. gada janvārī pats sev dzīvību septiņpadsmit gadu vecumā atņēma Šineidas dēls Šons. Pēc viņa nāves dziedātāja vairākkārt paudusi, ka bez sava mīļotā dēla vairs nesaskata savai dzīvei jēgu. 2023. gada 26. jūlijā Šineida O’Konora tika atrasta savā Londonas dzīvoklī bez dzīvības pazīmēm. Viņas nāves datums oficiālajos avotos vēlāk nomainīts uz aptuvenu – 2023. gada jūlijs –, arī cēlonis netiek minēts, un varbūt nevajag to zināt. Galvenais, ka Šineida beidzot ir atradusi mieru.