Pagājušajā svētdienā, 8. decembrī, Vīnes Valsts operā notika austriešu komponistes Olgas Neivirtas operas Orlando pasaules pirmizrāde. Libreta pamatā ir angļu modernisma klasiķes Virdžīnijas Vulfas romāns, kurā tiek pētīta dzimumu identitāte un radošā spēka daba. Ar šo darbu, kas tapis pēc Vīnes Valsts operas pasūtījuma, teātris cenšas nostiprināt savu reputāciju kā laikmetīga un drosmīga mākslas institūcija, kura ir pārliecinoši iesoļojusi XXI gadsimtā.
Operu Orlando diriģē laikmetīgās mūzikas speciālists Matiass Pinčers (viņš pats arī ir komponists). Izrādi ir iestudējusi režisore Pollija Greiema. Milzu publicitāti šim projektam ir nodrošinājusi leģendārās modes mākslinieces Rei Kavakubo iesaiste – kulta zīmola Comme des Garçons dibinātāja darinājusi tērpus šai neordinārajai izrādei. Rei Kavakubo savā daiļradē vienmēr ir izcēlusi kontrastu, pretrunu un paradoksu skaistumu, kā arī visu, kas ir divdomīgs, dīvains, neparasts. Tāds pats ir Orlando (daudziem ir pazīstama režisores Sallijas Poteres 1992. gada filma ar Tildu Svintoni galvenajā lomā).
Jaunā opera ir gan politiska, gan poētiska, gan emocionāla, tā akcentē mūsdienu sabiedrībai būtiskākos jautājumus, kas ir saistīti ar dzimumu politiku, klimata pārmaiņām, brīvību un humānismu visdažādākajās izpausmēs. Orlando izaicina patriarhālo sabiedrības modeli. Romāna un operas titulvaronis ir starpstāvoklī gan dzīvē, gan mākslā. Virdžīnijas Vulfas darbā Orlando sāk dzīvi kā vīrietis aristokrāts Elizabetes I laikmetā Anglijā, mākslinieciski noskaņotais jaunietis noslēpumaini un negaidīti maina dzimumu un vairāk nekā trīs gadsimtus vēlāk –1928. gadā – noslēdz savu dzīvi kā 36 gadus veca sieviete.
Komponiste Olga Neivirta turpina Orlando stāstu līdz pat mūsdienām, varonis kļūst par XX un XXI gadsimta katastrofu un citu vēstures notikumu liecinieku (Otrais pasaules karš, holokausts, 1968. gads, Irākas karš, galēji labējo ideju uzplaukums utt.).
Galveno lomu fenomenāli atveido amerikāņu mecosoprāns Keita Lindsija, kura demonstrē neticamas pārvērtības gan vokāli, gan dramatiski. Būtisks izrādes personāžs ir Orlando bērns, kuru tēlo ikoniskais starpdzimumu mākslinieks, Ņujorkas kabarē zvaigzne Džastins Vivians Bonds.
Opera skan angļu valodā. Izrāde ilgst trīs stundas, tas ir monumentāls darbs. Orlando ceļojumu cauri gadsimtiem atspoguļo mūzika, kas ir tikpat daudzveidīga, ekscentriska un netverama kā titulvaroņa identitāte. Partitūrā var saklausīt atsauces gan uz XVII gadsimta angļu renesanses kora dziedājumiem, gan baroka mūziku, gan XX gadsimta avangardu, gan džezu, roku, estrādes un fankmūziku. Operas orķestra skanējumu papildina elektroniskā mūzika, elektriskās ģitāras, sintezatori, bungu komplekts un skaņu efekti. Viens no bērnu koriem novietots griestu telpā virs lustras.
Operu Orlando Vīnē varēs dzirdēt 18. un 20. decembrī, visas biļetes ir pārdotas.
18. decembra izrāde tiks demonstrēta teātra mājaslapā (www.staatsoperlive.com) un trīs dienas būs pieejama straumēšanas režīmā.
Informācija: www.wiener-staatsoper.at
reptilis
marksa ilgais ceļš kāpās