Latvijas publikai šī būs unikāla iespēja redzēt laikmetīgā mūzikas teātra darbu, kas tiek uzskatīts par revolucionāru. Opera vēsta par cilvēktiesību aktīvistu un vienu no ASV musulmaņu līderiem Malkolmu Iksu (1925–1965), kuru Metropoles operas jauniestudējumā atveido baritons Vils Livermens.
Operas pirmizrāde notika 1986. gadā Ņujorkas Pilsētas operā. X. Malkolma Iksa dzīve ir pirmā amerikāņu opera, kas nepastarpināti pievēršas aktuālai politiskai tēmai un personībai. Tās autors Pulicera balvas laureāts Entonijs Deiviss ir pazīstams arī kā džeza pianists improvizētājs un pedagogs. Operu viņš ir radījis kopā ar savu brāli Kristoferu Deivisu (stāsta autors) un savu māsīcu Tulani Deivisu, kura ir libreta autore. Operu veido divpadsmit epizodes no Malkolma Iksa dzīves – no jaunības gadiem līdz viņa slepkavībai.
Operu ir sacerējis tumšādains komponists, izrādes radošajā komandā un uz skatuves ir tumšādaini mākslinieki. Partitūrā ir jūtama Igora Stravinska un Paula Hidemita, afrikāņu, deju un džeza mūzikas ietekme. Metropoles operas orķestra skanējumu papildina paša komponista vadītais džeza ansamblis Episteme.
Titullomu operā X. Malkolma Iksa dzīve atveido baritons Vils Livermens. Foto – Zenits Ričardss
Izrādi ir sagatavojis diriģents Kazems Abdulla un režisors Roberts O’Hara. Iestudējums nav dokumentāls vēstījums par Malkolmu Iksu, bet gan pretrunīgi vērtētā līdera dzīves un mantojuma abstrakta interpretācija, skaidro režisors. Opera liek aizdomāties par to, kā aktīvista aizstāvētās cilvēktiesību idejas rezonē laikā un telpā, par rasu taisnīguma nozīmi un cīņu pret rasismu mūsdienās. Malkolms Ikss izrādē tiek atainots kā ikviens no mums. "Gandrīz katrā pilsētā ir Malkolma Iksa bulvāris," saka Roberts O’Hara. "Cilvēki, šķērsojot ielu, skatās uz zīmi un domā par to, kā šis vārds tur ir nonācis un kā viņi iekļaujas šī cilvēka stāstā."
Skats no operas X. Malkolma Iksa dzīve jauniestudējuma Ņujorkā. Foto – Mārtija Sola
Iestudējumu caurstrāvo afrofutūrisma filosofija un estētika – izteiksmes veids, kas paredz alternatīvu, atbrīvotu nākotni afrikāņu izcelsmes cilvēkiem, bieži vien izmantojot idejas, kas ir saistītas ar zinātnisko fantastiku un tehnoloģijām. Viens no izrādes scenogrāfijas elementiem ir milzīgs kosmosa kuģis, kas paceļas virs skatuves, – tēls, kam ir precedenti afrofutūrisma mākslā un domāšanā.
Informācija: metopera.org, forumcinemas.lv