Šī būs arī Sanfrancisko simfoniskā orķestra pirmā starptautiskā turneja kopš 2016. gada. Par tās pieturvietām ir izvēlētas trīs institūcijas, ar kurām amerikāņu orķestrim ir ciešas saites: Parīzes filharmonija (9.–12. martā), Luksemburgas filharmonija (13. martā) un Elbas filharmonija Hamburgā (15.–17. martā). Braucienā tiks īstenota nevis ierastās viesturnejas, bet gan jauna rezidenču koncepcija, kas sniedz iespēju piedāvāt daudzveidīgas programmas un izglītojošas aktivitātes Parīzē un Hamburgā triju dienu garumā. Tā ir daļa no ilgtermiņa kultūras apmaiņas programmas starp Sanfrancisko orķestri un šīm pilsētām.
Kopā ar kolektīvu ieradīsies tā sadarbības partneri – komponists Niko Mjūlijs un flautiste Klēra Čeisa –, kuri piedalīsies koncertos dažādu stilu krustcelēs. Programmās būs pārstāvēti gan Vecās pasaules grandi Žans Sibēliuss un Bēla Bartoks, gan Jaunās pasaules autori Semjuels Bārbers un Stīvens Stakijs, kā arī jaunā Kalifornijas komponiste Gabriela Smita. Orķestrim pievienosies divi virtuozi solisti: ķīniešu pianiste Juidzja Vana visās trijās pilsētās spēlēs Sergeja Rahmaņinova Trešo klavierkoncertu, savukārt jaunais zviedru un norvēģu vijolnieks Jūhans Dālene Parīzē un Hamburgā atskaņos Semjuela Bārbera Vijoļkoncertu.
12. martā Parīzē flautiste Klēra Čeisa kopā ar Sanfrancisko orķestra mūziķiem un Ildefransas reģiona amatiermūziķiem īstenos līdzdalības projektu ģimenes auditorijai – publika iepazīs mūsdienu brazīliešu komponista Markusa Baltera opusus. 9. martā Parīzē un 17. martā Hamburgā skanēs eksperimentālās un telpiskās mūzikas programma Kodi/Codes, kuru sastādījis komponists Niko Mjūlijs. Tajā piedalīsies Sanfrancisko orķestra mūziķi, maestro Esa Peka Salonens, pianiste Juidzja Vana un pats Niko Mjūlijs. Klausītāji dzirdēs Johana Sebastiāna Baha, Fransuā Kuperēna, Džona Daulenda, Pītera Maksvela Deivisa, Kerolainas Šovas, Niko Mjūlija, Esas Pekas Salonena un Billija Čaildsa kompozīcijas.
"Kopš pandēmijas sākuma orķestra turnejas koncepcija ir kļuvusi sarežģītāka, to ietekmē arī vides aspekti. Taču, ja mēs spēsim pārveidot turneju par rezidences projektu, nevis atsevišķu viena vakara pasākumu katrā nākamajā pilsētā, tas mainīs situāciju. Iecere ir tāda, ka simfoniskā vienība dodas uz pilsētu, kurā pārliecinoši parāda, uz ko tā ir spējīga un kāda ir tās nozīme kultūrā," uzsver Esa Peka Salonens. "Mēs varam atklāt visu simfoniskā orķestra darbības spektru, rīkot izglītības pasākumus kopā ar sadarbības partneriem, spēlēt simfoniskos koncertus, atskaņot jauno mūziku un pasniegt meistarklases. Man labāk patīk darboties kā kultūras vēstniekam, nevis tikai nospēlēt koncertu un uzreiz doties uz nākamo vietu. Vēlos, lai mūsu viesošanās ietekmētu pilsētas kultūras dzīvi," viņš turpina.
Sanfrancisko simfoniskā orķestra un Parīzes filharmonijas sadarbība paredz arī Parīzes orķestra/Orchestre de Paris viesošanos ASV, turklāt Sanfrancisko un Parīzes institūcijas kopīgi pasūta jaundarbus. "Cieša partnerība ir arī ar Elbas filharmoniju, kurā jau otro sezonu esmu rezidējošais komponists," stāsta Esa Peka Salonens. "Tā ir kultūras diplomātija. Pēdējā laikā ir redzams, ka politiskajai diplomātijai ir savas robežas un tā nav bijusi veiksmīga, ja runājam par karu Ukrainā. Šādos apstākļos kultūras diplomātija kļūst arvien svarīgāka, un tas ir efektīgs veids, kā nodot savu vēstījumu," uzskata mākslinieks.
Informācija: sfsymphony.org, philharmoniedeparis.fr, philharmonie.lu, elbphilharmonie.de