Eirovīzijas kvēlākais fans Filips Kirkorovs mēdz teikt, ka šis ir konkurss, kurā nav otrās vietas. Balva ir tikai viena, viss pārējais – balsošanas tabula. Rīt, 12. maijā, Eirovīzijas otrajā pusfinālā Stokholmā ar pirmo kārtas numuru uzstāsies Latvijas pārstāvis Justs Sirmais ar dziesmu Heartbeat, kuras autore ir 2015. gada konkursa 6. vietas ieguvēja Aminata Savadogo. Par iekļūšanu lielajā finālā, kas Stokholmā notiks sestdien, 14. maijā, Justs konkurēs ar 17 valstu mūziķiem. Finālā tiks desmit labākie, kurus izvēlēsies žūrija un skatītāji. Par uzvaru sestdien cīnīsies 26 valstis.
Jaunas vilnis Eirovīzijā
Par vienu no favorītiem tiek uzskatīts Krievijas dziedātājs Sergejs Lazarevs – viņš ar Filipa Kirkorova atbalstu konkursam sagatavojis tehniski sarežģītāko, vizuāli iespaidīgāko priekšnesumu, kura stilistiku ietekmējis pagājušā gada uzvarētāja Monsa Selmerlēva triju minūšu šovs (kustību sinhronizācija ar videoefektiem uz ekrāniem). Sergejs Lazarevs ir pirmā Jūrmalā notikušā konkursa Jaunais vilnis (2002) uzvarētājs.
Uz Eirovīzijas skatuves kāps vēl viena Jaunā viļņa zvaigzne – kolorītā, savdabīgā ukrainiete Džamala, kura triumfēja Jūrmalā 2009. gadā. Viņa ir džeza vokāliste, kura eksperimentē ar elektronisko un soulmūziku. Rīt Džamala izpildīs pašas komponēto balādi 1944, kas vēsta par Krimas tatāru deportācijām Otrā pasaules kara laikā. Džamala ir dzimusi Kirgīzijā, viņai ir Krimas tatāru un armēņu saknes. Bērnību un jaunību viņa pavadījusi Krimas pilsētā Aluštā.
Potenciāls nav realizēts. Kāpēc?
Latvija otro gadu pēc kārtas deleģē uz Eirovīziju mūsdienīgu, melodisku un stilīgu dziesmu. Aminatas Love Injected, kas skanēja pērn Vīnē, kļuva par konkursa sensāciju, lai gan nekļuva par starptautisku hitu. Nebija savlaicīgi izveidots tāds atbalsta mehānisms, kas ļautu dziesmai iziet ārpus Eirovīzijas geto un realizēt savu komercpotenciālu ārzemēs.
"Ne tikai Latvijas, bet arī citu Austrumeiropas valstu problēma ir tā, ka mūzikas nozares pārstāvji nav pietiekami labi apguvuši šīs industrijas spēles noteikumus un bieži vien piedalīšanās Eirovīzijā pati par sevi ir mēŗkis, nevis līdzeklis. Mūziķim un viņa komandai ir jābūt izstrādātai stratēģijai, kas notiek pēc pusfināla vai fināla," sarunā ar Dienu norāda Latvijas delegācijas Eirovīzijā preses sekretāre Guna Zučika, kurai ir liela pieredze grupu Prāta vētra un Carnival Youth starptautisko attiecību veidošanā.
"Ja viss ir sakārtots atbilstoši mūzikas industrijas pamatprincipiem, Eirovīzijas kompozīciju autoriem ir iespēja saņemt atlīdzību gan no digitālajiem servisiem, gan no dziesmas atskaņošanas radio. Turklāt vienmēr ir jāsaprot, kas ir tās teritorijas un valstis, uz kurām mūziķis koncentrējas, jo nošaut visus zaķus ne vienmēr iespējams," piebilst Guna Zučika.
Viņa bija Eirovīzijā Stokholmā 2000. gadā, kad Latvija konkursā piedalījās pirmo reizi un Prāta vētra ar dziesmu My Star ieņēma 3. vietu. "Toreiz bija tikai viens raidījums un visi dalībnieki – 24 valstis – uzreiz startēja finālā. Šajos 16 gados notikušas būtiskas izmaiņas mūzikas industrijā, iestājies digitalizācijas laikmets," norāda Guna Zučika. "2000. gadā par singla un albuma izdošanu bija jārūpējas savlaicīgi, lai nākamajā pirmdienā kompaktdisks būtu piegādāts veikalos. Mūsdienās visiem Eirovīzijas dalībniekiem ir iespēja uzreiz būt pieejamiem digitālajās platformās visā pasaulē. Tas palīdz dziesmām nokļūt tur, kur agrāk, pirms interneta laikmeta iestāšanās, principā nebija reāli."
Justs izsauc Džo Kokera garu
Justa izpildītais skaņdarbs Heartbeat attīsta Love Injected muzikālās idejas, kuras ģenerē dziesmas autore Aminata kopā ar aranžētāju un producentu Kasparu Ansonu. Šis opuss ir dzīvotspējīgs arī ārpus Eirovīzijas konteksta. Justa nopelns dziesmas līdzšinējos panākumos arī nav mazs – 21 gadu vecais dziedātājs patīkami pārsteidz ar balss briedumu un spēku, kas kontrastē ar smukulīša tēlu. Viņš dzied tā, it kā censtos izsaukt Džo Kokera garu. Iespējams, Eirovīzijas skatuve ir ideāla vieta, kur to darīt.
Guna Zučika Dienai no Stokholmas ziņo, ka ārzemju preses attieksme pret Latvijas pārstāvi ir pozitīva: "Palīdz tas, ka dziesmas autore Aminata pagājušajā gadā sevi pieteica ļoti veiksmīgi. Justam jau ir bijušas un vēl paredzētas intervijas nozīmīgos raidījumos, svarīgākā no tām bija intervija tiešraidē Lielbritānijas BBC pirmā pusfināla laikā. Justam būs intervija Beļģijas TV ziņu raidījumam – ar dziedātāju sarunāsies tas pats žurnālists, kurš pirms 16 gadiem Stokholmā notikušajā Eirovīzijas konkursā intervēja Prāta vētru. Kā zināms, Beļģija toreiz piešķīra Latvijai 12 punktu."
Džastina Timberleika faktors
Šonedēļ kļuva zināms, ka fināla īpašais viesis būs amerikāņu superzvaigzne Džastins Timberleiks. Kad sestdien būs izskanējušas visas 26 dziesmas, viņš iepriecinās publiku ar savu jaunāko grāvēju Can't Stop the Feeling, kuru uzrakstījis kopā ar zviedru autoriem un producentiem Maksu Martinu un Karlu Johanu Šusteru. Šis paziņojums izraisījis pretrunīgu reakciju. Vieni priecājas, ka Eirovīzija kļūst tik nozīmīga, ka šovā vēlas piedalīties globālas slavenības. Citi pamatoti uztraucas, ka Džastins Timberleiks ar savu klātbūtni aizēnos ne tikai Sergeju Lazarevu un Džamalu, bet arī Justu Sirmo.
"Būs interesanti vērot, kā Džastina Timberleika piedalīšanās ietekmēs mūzikas industrijas attieksmi pret Eirovīziju. Nav noslēpums, ka mūzikas lielvalstis kā, piemēram, Lielbritānija nekad nesūta uz konkursu zvaigznes. Es aizdomājos – MTV balvu pasniegšanas ceremonijas jau ir noiets etaps, tām strauji sarukusi auditorija, varbūt tieši Eirovīzija ir līdzeklis, kas palīdz sasniegt lielu auditoriju? Kāpēc ne?" uzsver Guna Zučika.
Džastina Timberleika piesaistīšanai ir racionāls skaidrojums: pirmo reizi Eirovīzijas fināls tiešraidē tiks demonstrēts ASV televīzijā – gejiem, lesbietēm, starpdzimumu personām un viņu draugiem adresētajā kanālā Logo. Amerikāņi ir ieinteresēti, lai šovā piedalītos kāda viņu ikona. Džastins Timberleiks ir lieliska izvēle. Varbūt viņš nav tik kaismīgs Eirovīzijas fans un pazinējs kā Filips Kirkorovs, taču, būdams uzņēmējs multimiljonārs, Džastins Timberleiks apzinās, ka "skandināvu mājsaimnieču iecienītākā pārraide" ir milzīga platforma, kas ļauj iepazīstināt 200 miljonu patērētāju ar savu jaunāko produktu (albumu, dziesmu u. c.), tikai jāprot to pārdot. Mūsu mūziķi to neprot, bet Džastins prot.