Izcila angļu valoda, lepna stāja un pilnīga pārliecība par to, ko viņa grib dzīvē. Dizaina vēsture nav viņas interešu lokā.Vienu dienu starpbrīdī Liliana noturēja runu par to, cik brīnumains ražotājs ir IKEA. Kad ieminējos ka IKEA nodarbojas ar dizaina zagšanu (un tas nav tikai mans viedoklis, par piemēru varu minēt interviju ar dāņu dizaineri Berisu Berlinu Dienai), uz ko saņēmu konkrētu atbildi, ka tie ir meli. IKEA ir dizaina priekšgalā, un visi citi mēģina nozagt IKEA dizainu, bet neviens nevar uzražot tik lēti-momentāli atbildēja menedžere. Kāds cits ieminējās par lēta darbaspēka izmantošanu, uz ko saņēma atbildi, ka patiesībā tieši pateicoties IKEA pasaule nabadzīgākajās vietās vispār ir kāds darbs. Liliana informēja mūs par IKEA darbību labdarības jomā. Tad viņa lepni pastāstīja, ka Ingvar Kamprad (IKEA īpašnieks) ir pasaules bagātākais cilvēks, uz ko es iebildu, ka pirms pāris dienām skatīju biljonāru sarakstu Forbes, un viņš bija numur četri. Mana iebilde tika ignorēta, un Liliana turpināja lekciju par IKEA.
Tas, cik ātri viņa runāja iemācīto tekstu, izraisīja asociācijas ar New Age sludinātāju darbu. Iebildumiem nebija vietas, un katra kautrā iebilde saņēma pilnīgi skaidru atbildi no IKEA publisko attiecību instruktāžas materiāliem. Protams, Liliana ir tikai lojāla darba devējam, un tā kā viņas galva nav piesārņota ar zināšanām par dizaina vēsturi, Lilianu uztur pilnīga viņas (un IKEA) patiesības izjūta.Viss jau atkarīgs no kā tu skaties uz lietām, un no kura skatu punkta.
Viennozīmīgi IKEA ir visai interesants ražotājs. Pozitīvais, ko IKEA dara, - faktiski noved dizaina produktu līdz ideālam, izstrādājot vislētāko un racionālāko ražošanas veidu. Konstrukcija tiek vienkāršota līdz minimumam, un samontēt IKEA nopirkto lietu var jebkurš, kurš sasniedzis vecumu, kad viņam tiek atļauts lietot IKEA skrūvgriezni.Ņemsim par piemēru Charles Eams krēslu. 1954.gadā tika radīts stikla šķiedras biroja krēsls uz kājas ar četrām atbalsta daļām. Šis modelis savā laikā tika izņemts no ražošanas, jo izrādījās nepietiekoši stabils. IKEA radīja šī krēsla kopiju lētā materiālā - plastikātā, bet uz trim atbalsta kājām, un tas kļuva par IKEA bestselleru. Man pašai tādi mājās bija, pēc tam pārvedu tos uz biroju. Ļoti intensīvā lietošanā tie kalpoja gadus četrus, kas atbilstoši cenai 16 lati ir labs rādītājs.
No patērētāja redzes viedokļa skatoties - kādēļ gan viņam uztraukties vai IKEA zog vai nezog, ka tik lēti var ko iegādāties. Un no IKEA menedžera redzes viedokļa - ka tik peļņa būtu. Jautājums ir par katra personīgo attieksmi un vēlēšanos kaut ko zināt. Tādēļ, manuprāt, ir ļoti nepieciešami tādi pasākumi, kādu šajā nedēļā rīkoja ražotājs Vitra (Vitra ir licenzēts Eames dizaina ražotājs) Oslo. Tās bija brokastis par godu Charles Eames 100.dzimšanas dienai. Par godu šim notikumam tika publicēta rakstu sērija avīzēs par to, kas ir Vitra, kas ir Charles Eames. Par godu dzimšanas dienai Vitra ir laidusi ražošanā liekta saplākšņa zilonīti - krēslu bērniem, kura ražošanu savas dzīves laikā dizainers tā arī nepiedzīvoja. Mājās radītais krēsls bija par grūtu tā laika ražotnes tehnoloģijai. Ēdot vecā vīra dzimšanas dienas torti, domāju par to, cik vajadzīgas ir dizaina vēstures zināšanas parastam mēbeļu lietotājam Latvijā? Nu, lūk, mani dārgie komentētāji, uz šo jautājumu gaidu atbildes šajā reizē - cik daudz jūs gribat zināt? Runājot ar Dienas redaktoriem, radās doma, ka mana bloga ietvaros varētu veidot tādu kā īso dizaina skaidrojošo vārdnīcu - īsumā pastāstīt par katru no svarīgiem vārdiem, kurus vajadzētu zināt, ja gribat radīt sarunu biedrā sajūtu ka esat erudīts dizaina jomā. Kamēr gaidu atbildes - Happy Birthday, Mister Eames!
P.S. Tiem, kas nedaudz jau zina par Eames, atradu interesantu citātu Lakshmi Bhaskaran 2005 gadā iznākušajā Design Of The Times grāmatā, kurā apskatot biomorfismu kā stilu, autors nosauc Charles and Rey Eames par pirmajiem, kuri šo stilu iedzīvināja mēbelēs, pateicoties tehnoloģiskajiem risinājumiem, kas tika atrasti līmētā saplākšņa un plastikas materālu formveidē.