EMAP/EMARE rezidences mākslinieks Leons Batlers (Leon Butler) prezentēs mākslas darbu Novērošana un performances, kurā visvairāk uzraudzītās un kontrolētākās pasaules lokācijas kļūs par performanču skatuvēm, nejaušiem garāmgājējiem kļūstot par performanču dalībniekiem, atklājot, kā izmantot novērošanas kameras un tehnoloģiskos kontroles rīkus performanču organizēšanā.
Diskusiju vadīs kurators Raitis Šmits, kurš arī iepazīstinās, kā latviešu mākslinieki ir strādājuši ar agrīnajām novērošanas tehnoloģijām, par kurām tuvāk ir stāstīts RIXC šogad izdotajā grāmatā Jauno mediju māksla: Saglabāšana un reprezentācija. Grāmata ir unikāls pētījums un atskats vēsturē par jauno mediju mākslu Latvijā, kā arī RIXC ieguldījumu laikmetīgās mākslas jomā Latvijā un RIXC mākslas un zinātnes festivāla izaugsmi starptautiski nozīmīgā jauno mediju mākslas notikumā, kas Rīgā pulcē profesionālus māksliniekus, mākslas, zinātnes un tehnoloģiju ekspertus un pētniekus.
Pasākums notiks gan RIXC galerijā, Lenču ielā 2, gan Zoom tiešsaistē. Reģistrēties apmeklējumam klātienē un tiešsaistei (lai saņemtu Zoom saiti) varēs evenbrite sistēmā līdz 29. septembra plkst. 16.00.
Novērošana un performances (Surveillance and Performances) ir mākslas pētījuma projekts, kura ietvaros īru mākslinieks Leons Batlers pēta, kā izmantot novērošanas un kontroles rīkus cilvēku pašizpausmei. Darba mērķis ir izmantot novērošanas kameras un infrastruktūras, atklājot to izmantošanu kā vienu no performanču rīkiem, nodrošinot elastīgāku un pieejamāku performanču organizēšanu.
Nemierīgā videonovērošanas kameru panorāma veido video kartēšanas, mūzikas un mašīnmācīšanās tehnoloģiju sajaukumu, radot tehnoloģisko tīklu ainavas un nodrošinot vienmērīgu digitālo piekļuvi visā pasaulē. Arvien visaptverošāki novērošanas rīki ir mainījuši ietekmes dinamiku starp sabiedrību un vietām, kurās tā dzīvo. Mākslinieka veidotās novērošanas performances mērķis ir atjaunot līdzsvaru, izmantojot datorredzes, mākslīgā intelekta un mašīnmācības rīkus, kas tiek pielietoti "viedajās" novērošanas sistēmās.
Izmantojot tiešraides no publiski pieejamām videonovērošanas kamerām, kas tiek straumētas reāllaikā, šajās plūsmās notvertie cilvēki kļūs par performanču izpildītājiem, kas kontrolēs to, ko mēs redzam galerijas telpā. Kad šie performances "aktieri" pārvietojas video kadrā, viņu žestus interpretēs mašīnmācīšanās modelis.
Mākslas performance norisinās ilgstošā laika periodā – vairumā gadījumu subjekts pilnībā neapzinās kameras klātbūtni vai ir pasīvs "dalībnieks". Darba mērķis ir censties atgūt kontroli pār digitālajām infrastruktūrām un meklēt veidus, kā izprast digitālos tīklus un komunikāciju kā performanču instrumentu. Šīs novērošanas performances var likt cilvēkiem pārdomāt savas attiecības ar uzraudzības rīkiem, mašīnmācīšanos un tehnoloģijām, dziļāk izprotot un no jauna iztēlojoties pasauli.
Leons Batlers ir mākslinieks un dizaineris, kas strādā, savienojot mākslu ar tehnoloģijām. Mākslinieka darbus ir atzinušas tādas organizācijas kā Type Directors Club un 100 Archive, kā arī viņš ir ieguvis Future Makers Awards, Digital Media awards, Young Directors Awards un Irish Design Awards atzinības. Nesenākās mākslinieka radītās performances ir Emperor 101 (SxSW un Dublinas teātra festivāls), Shelter and Place (Cork Midsummer), Desired (Losandželosā).
Mākslas darbs Novērošana un performances ir izstrādāts 2022. gadā RIXC rezidencē Eiropas Savienības programmas Radošā Eiropa līdzfinansētās EMAP/EMARE: Eiropas mediju mākslas platformas / Eiropas mediju mākslinieku rezidenču apmaiņas programmas (European Media Art Platform / European Media Artist in Residence Exchange) ietvaros.
Savukārt diskusijas vadītājs kurators Raitis Šmits savā šogad iznākušajā grāmatā arī ir aprakstījis latviešu jauno mediju mākslas darbus, kuru radīšanā jau 20. gs. beigās mākslinieki ir izmantojuši novērošanas tehnoloģijas. Straujā interneta un datortehnoloģiju attīstība 20. gadsimta nogalē iedvesmoja māksliniekus eksperimentiem un jaunu mākslas formu meklējumiem.
Globālais tīmeklis un digitālās tehnoloģijas kļuva vienlaikus par mediju un virtuālu telpu mākslas darbu radīšanai, izstādīšanai un arī saglabāšanai. Grāmata ir pētījums par digitāli radītās mākslas saglabāšanas un izstādīšanas problemātiku, kas tiek aplūkota plašākā laikmetīgās kultūras un starptautiskās digitālās mākslas kontekstā.
Raitis Šmits ir jauno mediju mākslinieks, kurators un tīkla mākslas celmlauzis Latvijā, Jauno mediju kultūras centra RIXC Rīgā dibinātājs, kā arī asociētais profesors Latvijas Mākslas akadēmijā un vieslektors Masačūsetas Tehnoloģiju institūtā Bostonā.
RIXC Mākslas un zinātnes festivāla Trauslā realitāte izstāde vēl apskatāma līdz 16. oktobrim Kim? Laikmetīgajā mākslas centrā Sporta 2 kvartālā, savukārt 5. starptautiskā konference Renewable Futures notiks tiešsaistē no 6. līdz 8. oktobrim.
Plašāka informācija: http://rixc.org/