"Šī ekspozīcija veltīta attiecībām starp dažādām kultūrām un ar tām saistītām uzskatu sistēmām, tradīcijām un dzīvesveidu," tiek pieteikta tēlnieka Kirila Panteļejeva personālizstāde Es esmu viņš galerijā Māksla XO, kurā rietumu un austrumu pasaules veido savstarpēju dialogu, caur kuru mākslinieks vēlas izteikt savu attieksmi pret aktuālu tēmu, apejot politiskus un ideoloģiskus uzstādījumus, balstoties uz personīgo pieredzi un savām izjūtām.
Degunā iesitas kumīna smarža, ar kuru ir piepildīta galerijas lielā zāle. "Tā ir viena no izplatītākajām garšvielām, ar kuras smaržu austrumos piesūkušās veikalu, kafejnīcu un citu sabiedrisko telpu sienas," zina stāstīt Kirils Panteļejevs, kurš šī auga sēklas iesaistījis sava interaktīvā darba radīšanā – gluži kā smilšu animācijā ikviens viņa izstādes apmeklētājs var radīt zīmējumu, sajaucot vienā veselumā austrumniecisko ar savas rietumnieciskās iztēles augļiem.
Dilemmas priekšā
Izstādes centrā novietots Kirila Panteļejeva veidotais darbs Krusteniskās saites, kurš nostiepts uz visām galerijas pusēm, attēlojot rietumu indivīda pretrunīgo un iekšējo cīņu pārpilno eksistenci. "Cilvēks visu laiku tiek plosīts starp materiālajām lietām un garīgajām vērtībām, kas nereti nozīmē skatīšanos uz austrumiem," norāda mākslinieks, kurš caur šo darbu izstāsta arī rietumnieku attieksmes maiņu pret cilvēka ķermeni civilizācijas vēstures gaitā.
"Šis ir izteikti skulpturāls objekts, kurš aktīvi ienāk telpā un uzurpē daļu no tās," saka Kirilis Panteļejevs, kura interpretācijā rietumnieks ir kļuvis par gaisā nospriegotu silikona būtni, kurai izdevies pārvarēt gravitācijas spēkus un kura vizualizē šo attīstības stāstu – no ķermeņa glorifikācijas antīkajā pasaulē līdz viduslaiku inkvizīcijas nežēlībai un kaila cilvēka attēla devalvācijai mūsdienās caur tiražēšanu reklāmas un porno industrijās.
Svešinieka portrets
Pie galerijas loga redzams Kirila Panteļejeva radītais Svešinieka portrets. "Tas ir islāma ornamentikas paraugs, kuru es atlēju čugunā un kurā iemontēju divas Swarovski kristālu acis," atklāj darba autors, kurš savā izstādē vēlējies reprezentēt austrumu kultūras pārstāvi atbilstoši viņu mākslas specifikai. "Tajā neparādās konkrēti tēli, tajā viss ir paslēpts zem zīmēm un simboliem," uzsver mākslinieks.
Pretstatam Kirils Panteļejevs paņēmis savas sejas atspiedumu un pavairojis, izmantojot vakuuma presi. Viņš ir izveidojis pašportretus baltā, sarkanā un melnā krāsā, kas simbolizē cilvēka dzīves gaitu. "Nevainības, dzīves un nāves krāsā," paskaidro mākslinieks, kura sejas aprises it kā iznirst no medus rāmjiem līdzīgām konstrukcijām, kas rodas presēšanas procesā un parasti tiek nogrieztas nost. "Bezatkritumu māksla," viņš smejoties piebilst.
Antropomorfas iezīmes
Līdzīga kā Svešinieka portretā ar austrumnieciskās un rietumnieciskās kultūras elementiem, Kirils Panteļejevs ir sintezējis vēl vienu darbu, kuram devis nosaukumu Šihida nāve. Tā ir ornamentāla kompozīcija, kas atspoguļo attieksmi pret cilvēka ķermeni no islāma viedokļa – faktiski izvairīšanos no jebkādas viņa figūras interpretācijas, bet vienlaicīgi tā satur sevī arī zināmas antropomorfas iezīmes, kas izkliedētas pa visu darbu.
Šī lielizmēra objekta radīšanā mākslinieks izmantojis keramiskās flīzes baltā, zaļā un sarkanā krāsā, kas iet cauri visai islāma valstu simbolikai. "Flīzes asociējas ar mājīgumu un tīrību, bet tajā pašā laikā šajā objektā ir iekļauts ārkārtīgi satraucošs stāsts par pašnāvnieku – spridzinātāju, no kura baidās visa rietumu pasaule, jo viņa nāve var notikt jebkurā laikā un jebkurā vietā, radot dramatiskas sekas," sarunā ar Dienu stāsta autors.
Atšķirīgas bērnības
Savu dialogu veido arī divas projekcijas – Bērnības svētki un Es esmu.... "Tie ir dziļi personiski darbi, kuri ir saistīti ar manu ģimeni," atklāj Kirils Panteļejevs. Uz sienas redzamās fotogrāfijas savulaik uzņēmis viņa tēvs, kad ģimene pavadījusi divus gadus Alžīrijā. Tajā ir iemūžināta jēru kaušana ramadāna noslēgumā. Tajā piedalās piecus, sešus, septiņus gadus veci bērni, kurus neviens nedzen prom un ļauj noraudzīties šajā rituālā.
Savukārt uz galerijas griestiem redzamā video autore ir Kirila Panteļejeva sešgadīgā meita, kura bez vecāku atļaujas ir paņēmusi mammas planšetdatoru un izgājusi pastaigāties pa piemājas dārzu Kalnciema kvartāla apkaimē, filmējot sevi uz zilu debesu fona un dziedot pašas sacerētu dziesmiņu ar pilnīgi nesaprotamiem vārdiem. "Tā ir pilnīgi cita bērnība," akcentē mākslinieks, kura izstādē rietumi un austrumi veido neparastu simbiozi.
Kur, kad: Izstāde Es esmu viņš.
Galerijā Māksla XO līdz 21. novembrim.