Kannu starptautiskais festivāls ir viens no svarīgākajiem notikumiem pasaules kinodzīvē, šogad tas notiek no 14. maija līdz 25. maijam un festivālā ar kārtas skaitli 72 uz Zelta palmas zariem atkal pretendē pasaulē pazīstami kinomeistari – Džims Džārmušs, Kventins Tarantino, Pedro Almodovars, brāļi Dardēni, Kens Loučs, Ksavjē Dolans, Terenss Maliks un citi. Kannu galvenā konkursa filmas vērtēs žūrija, kuru vada režisors Alehandro Gonsaless Injaritu, un festivāls uzsver, ka žūrijā strādās astoņi kinoprofesionāļi no četriem kontinentiem – četri vīrieši un četras sievietes, septiņu dažādu tautību pārstāvji.
Jau ziņots, ka šogad Latvijas dalību Kannu kinofestivālā ievada būtisks sasniegums - pirmoreiz Latvijas kino vēsturē programmai Directors’ Fortnight atlasīta Latvijas filma - režisora Jura Kursieša un studijas Tasse Film kopražojums ar Lietuvu, Beļģiju un Franciju, pilnmetrāžas spēlfilma Oļegs. Pasaules pirmizrādi filma Oļegs piedzīvos 17. maijā pulksten 14:45, filmai kopumā paredzēti četri seansi dažādos diennakts laikos līdz 19. maijam.
Kannu festivāla sadaļā Directors’ Fortnight starp šogad atlasītajām filmām Latvijas vārds parādās pat divreiz – ne tikai Oļega titros, bet arī somu režisora J. P Valkeapää filmā Suņi nevalkā bikses / Dogs Don’t Wear Pants, kur līdztekus Somijas radošajai komandai un kompānijai Helsinki Filmi producēšanā piedalījusies arī studija Tasse Film.
Latvijas kinoprofesionāļi jau tradicionāli darbojas arī citās Kannu kinofestivāla sadaļās – piemēram, dalībai Eiropas daudzsološāko jauno producentu divdesmitniekā Producers on the Move izvēlēta studijas Mistrus Media producente Inese Boka-Grūbe, kas producējusi gan Viestura Kairiša spēlfilmu Melānijas hronika (2016) un Lietuvas kopražojuma filmu Elpa marmorā (2018), gan vairākas īsfilmas un dokumentālās filmas, bijusi līdzproducente Simtgades filmām Tēvs Nakts (2018) un Turpinājums (2018), bet šogad Nacionālais Kino centrs ražošanas konkursā atbalstījis Bokas-Grūbes līdzproducēto Aika Karapetjana absurda komēdiju Pig’n’Pah.
Kannu kinofestivāla tirgus sadaļā Marché du Film, kas dod iespēju satikties ar potenciālajiem izplatīšanas aģentiem un citiem industrijas profesionāļiem, šogad tirgus seansi ieplānoti divām Latvijas filmām – Dāvja Sīmaņa Simtgades spēlfilmai Tēvs Nakts (16. maijā) un filmu studijas Rija līdzproducētajai pilnmetrāžas animācijas filmai Lote un pazudušie pūķi (18. maijā).
Kannu filmu tirgū jau tradicionāli darbojas arī Latvijas paviljons, kas veidots sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) un Rīgas Filmu fondu; tā ir aktīva lietišķu tikšanos un kontaktu veidošanas vieta festivālā akreditētajiem Latvijas filmu producentiem. Nacionālais Kino centrs īpaši darbam Kannu festivāla Latvijas paviljonā sagatavojis un izdevis jaunāko un topošo Latvijas filmu katalogu (2019-2021). Tas apskatāms arī elektroniski: http://nkc.gov.lv/wp-content/uploads/2014/09/Katalogs-2019-web.pdf
Jāpiebilst, ka iespējas nokļūt Kannu kinofestivālā ir arī vienkāršiem kinoskatītājiem, kas nenodarbojas ar filmu ražošanu, tikai šīs iespējas jāprot iepriekš atrast un izmantot. Piemēram, konkursā European Film Challenge, ko Latvijā jau vairākus gadus regulāri organizē kinoteātris Kino Bize ar programmas Radošā Eiropa MEDIA atbalstu, vairāku mēnešu laikā legāli jānoskatās desmit Eiropas filmas un jākrāj punkti, bet balvā ir apmaksāts ceļojums uz kādu no Eiropas lielākajiem kinofestivāliem.
Šāgada konkurss par braucienu uz Kannām noslēdzās 15. aprīlī un balvu izcīnījusi vairākkārtēja konkursa dalībniece Natālija Jacenko, kura Kannās satiks šī paša konkursa uzvarētājus no Lietuvas, Somijas, Spānijas, Portugāles, Serbijas, Horvātijas, Bosnijas un Hercegovinas.
Aktuālajai informācijai no Kannu festivāla sekojiet Nacionālā Kino centra Facebook profilā: https://www.facebook.com/NationalFilmCentre/