Filma Kā apprecēt miljonāru tikko restaurēta visaugtākajā kvalitātē, bet operas tiešraide uz lielā ekrāna ir pārdzīvojums pat operas profesionāļiem. Kas gan varētu būt vēl rosinšāks un piemērotāks vēlam vasaras vakaram kā Mocarta mūzika vai seksapīlās Merilinas Monro klātbūtne?
Leģendu leģendas
Operas skatīšanās tiešraidē ir ekskluzīvs un sevišķs piedzīvojums, jo tiešraide, kas tiek nodrošināta ar vairākām kamerām, ļauj izgaršot arī tuvplānus, katru solista grimasi un tuvumā ieraudzīt tādas scenogrāfisko detaļu nianses, kuras pat no priekšējām rindām zālē ieraudzīt būtu pagrūti. Taču šajā gadījumā īpaši jāatzīmē vēl arī tas, ka tiešraides vakarā pie diriģenta pults stāvēs pasaulslavenais diriģēšanas vecmeistars Zubins Meta. Pirms diviem gadiem ar Izraēlas filharmonijas orķestri, kura mākslinieciskais vadītājs maestro ir kopš 1977. gada, viņš viesojās arī Jūrmalā Dzintaru koncertzālē. Diriģents dzimis Indijā, dzīvo ASV un strādā ar vadošajiem pasaules orķestriem. Viņš ir muzicējis ievērojamākajos pasaules opernamos – Ņujorkas Metropolitēna operā, Londonas Koventgārdenā, Milānas La Scala, Vīnes Valsts operā un citviet, kur maestro ceļi krustojušies arī ar mūsu operzvaigznēm Elīnu Garanču, Marinu Rebeku, Egilu Siliņu, Valsts akadēmisko kori Latvija un režisoru Alvi Hermani.
Mocarts Bēgšanu no seraja sarakstīja 25 gadu vecumā, savas dzīves gaišākajā posmā – iemīlējies, tikko kā saderinājies un atbrīvojies no tēva aizbildniecības, viņš bija nokļuvis Vīnē, kur apņēmības pilns bija iecerējis uzsākt karjeru teātrī ar komisku operu. Tās darbība norisinās šeiha pilī Turcijā, Stambulā. Viena no operas centrālajām tēmām – mīlestības uzticības pārbaude. 1782. gada 16. jūlija pirmizrāde nostiprināja Mocarta reputāciju Austrijā, atnesot jaunajam komponistam profesionāļu draudzību un publikas mīlestību. Salīdzinot ar tā laika operu, Mocarta tēli bija vitāli un spilgti, apvienojot liriku ar bufonādi. Operas Bēgšana no seraja pirmizrādei sekoja panākumi visā Eiropā, un pēc tam tā nepameta skatuvi astoņus gadus, kas tiem laikiem ir īsta sensācija.
Arī La Scala iestudējums ir īpašs – tas ir atjaunojums, kas veltīts režisora Džordžo Strēlera 20 gadu piemiņas gadadienai un skatuves un kostīmu mākslinieka Lučāno Damjāni 10 gadu piemiņas gadadienai. Neaizmirstamā siluetu spēle, ar kuru režisors Džordžo Strēlers interpretēja Mocarta komisko operas šarmu, tika veidota Zalcburgas festivālam, kur Bēgšana no seraja tika iestudēta 1965. gadā. Arī toreiz tās diriģents bija Zubins Meta. Tagad, 20 gadu pēc lieliskā režisora nāves, kurš no 1951. gada uzveda zināmas un leģendāras operas La Scalā (tajā skaitā Makbetu, Simonu Bokanegru, Falstafu, Figaro kāzas un Donu Žuanu), operteātris vēlējās no jauna nosvinēt vienu no šiem iestudējumiem.
Žilbinošās dīvas
Citāds, taču ne mazāk krāšņs un komisks solās būt otrs sezonas noslēguma pasākumus – režisora Džīna Negulesko 1953. gada komēdijas Kā apprecēt miljonāru seanss, kas piedāvās vakaru pavadīt trīs spožu XX gadsimta dīvu Merilinas Monro, Lorēnas Bekolas un Betijas Greiblas sabiedrībā. Uz ekrāna ikoniskajai Monro piespēlēs ne mazāk valdzinošā un satriecoši skaistā Lorēna Bekola, aktiera Hemfrija Bogarta sirdsmīļotā un ekrāna partnere, fascinējošā Holivudas zelta laikmeta zvaigzne, kas filmējās līdz pat sirmam vecumam arī pie tādiem režijas korifejiem kā Larss fon Trīrs. Bet trešās un arī vecākās no trijotnes – Betijas Greiblas – viens no valdzinošākajiem trumpjiem ir viņas ikoniskās kājas, kas savlaik apdrošinātas par teju vienu miljonu dolāru. Savukārt to, ka Merilinai Monro piemīt XX gadsimta ikoniskākais seksapīls, pateiks pat tie, kuri nekad nebūs redzējuši nevienu leģendārās aktrises filmu. Tāpēc kinoteātra piedāvājums ir noskatīties vismaz vienu filmu ar šo sievieti, lai zinātu, par ko runājam. Izcili augstvērtīga trijotne, ko ir vērts redzēt!
Tiem, kas filmu jau redzējuši, iespējams, pat vairākkārt savos televīzijas ekrānos, datoros vai planšetēs, šī būs iespēja to novērtēt tā, kā tā ir jāskatās – uz lielā ekrāna. "Šī ir brīnišķīgi restaurēta filma, un var tikai brīnīties par to, kas notiek ar publiku, kad tā komunicē ar ekrānu, kur viena Merilinas Monro acs zīlīte ir, es atvainojos, spaiņa lielumā, un skatītājs var redzēt katru skropstu, izbaudīt tuvplānu, kas ir pilnīgi absolūti liegts jebkurā citā formātā. Kinoteātrī neko nevar apturēt vai apstādināt, skatītājs ir vienā ritmā ar to, kas notiek uz ekrāna, un, ja kaut kas tiek palaists garām, tad tas ir palaists garām. Tāpēc kino savulaik bija brīnums," kino neatkārtojamo pieredzi raksturo kinokritiķe Daira Āboliņa. Viņasprāt, ja vispār vēlamies piedzīvot kino brīnumu, saprast kino jaudu, tad tas un it sevišķi klasiskās filmas jāskatās uz lielā ekrāna. Turklāt šī konkrētās filmas versija, pateicoties jaunākajām tehnoloģijām, atjaunota tā, ka to būs iespējams skatīties līdzīgā kvalitātē kā filmas iznākšanas gadā. "Runa ir par to, ka mēs varam laiku ne tikai apstādināt, bet pat pagriezt atpakaļ, jo mēs to redzēsim tieši tādu kā 1953. gadā, nevis sešdesmit gadu nostāvējušu leģendu, no kuras nopūšam putekļus un iztēlojamies, cik tas bija skaisti. Tas ir pilnīgi kaut kas cits! Jauno tehnoloģiju labi restaurētas filmas ir nevis tās, kurās var redzēt, ka tās ir brīnišķīgas attēlā, bet gan tās, kurās nevar redzēt, kas ir izdarīts. Šī versija nav XXI gadsimta krāsās, filma ir 1953. gada krāsās. Tā nav tā Holivuda, ko mēs skatāmies šobrīd Karību pirātos," slavē kritiķe.
Vēl bez tehnoloģisko iespēju un šarmanto dīvu vērtējuma skatītāji filmā varēs vērot arī 50. gadu stila tendences, pafantazēt par to, kā varēja būt ģērbušies mūsu vecāki un vecvecāki, novērtēt tā laika meiteņu aizraušanos ar platīnblondajiem matiem un galu galā pat uzzināt pāris knifiņu, kā "copēt" miljonārus. Tiem, kam filmas sižets nav pazīstams un vēl nav ne jausmas, kā meitenēm ies ar miljonāra precēšanu, var atklāt tik vien, ka plāns viņām ir skaidrs un viņas pilnīgi noteikti ir tā vērtas, lai dabūtu katra savu miljonāru. Katra no viņām kaut ko filmas finālā arī iegūs, bet tieši ko – to vislabāk skatīties uz lielā ekrāna un atceroties, ka atrastais miljonārs ne vienmēr pārvēršas zaļās banknotēs.
Viens no vakara bonusiem būs arī TV un radio zvaigznes Baibas Sipenieces-Gavares stendapa priekšnesums pirms seansa. Āboliņa gan pagaidām neatklāj, ar kuru no filmas prīmām Baiba sevi asociēs, jo filmas trīs ekrāna partneres ir ne mazāk līdzvērtīgas un seksapīlas. "Meklējām filmas koķetajai, ārkārtīgi ironiskajai, pozitīvajai noskaņai atbilstošu personību, kura varētu "sasiet" laikmetus. Un mums likās, ka Baiba ir īstā. Viņa kā absolūti neatkārtojama un krāšņa sieviete piekritusi pirms leģendārās filmas sniegt savu versiju ievadam," tikai piebilst Āboliņa.
Mūsdienās ne viens vien mēdz atkārtot, ka vislabāk ir dzīvot tieši šeit un tagad, laikā, kurā esam. Taču mums ir arī tā iespēja izbaudīt, ka robežas starp pagātni un tagadni izlīdzinās, kad gan Merilina Monro, gan Zubins Meta ir šeit un tagad, kopā ar mums, un ekrāns mūs vieno un padara mūžīgus – vienā acumirklī viss ir pa īstam, pat ja tas noticis gadus 60 tālā pagātnē.
atkal