Transā varoņi ir visai komplicēti – vai tas bija jūsu mērķis?
Būtībā tas arī bija viens no iemesliem, lai veidotu šo filmu. Filmas Transā scenārijs man netieši atgādināja manu filmu Seklais kaps, kurā arī bija trīs varoņi, un arī viņi nebija tādi, par kādiem uzdevās. Šāda veida filmas kā Transā nav iespējams veidot ar milzīgu budžetu, jo Holivudas studiju pārstāvji parasti nervozi interesējas tikai par to, ar kuru varoni publika varēs identificēties, kuram just līdzi. Ja nespēj precīzi formulēt, esi ārā no spēles. Man bija reta izdevība veidot filmu, kas nepakļaujas dzelžainiem likumiem, kas ļauj spēlēties ar tiem. Protams, Džeimsa Makevoja varonis filmas Transā sākumā šķietami ir varonis, kuram just līdzi, labais zēns. Viņš šķiet jauks puisis – simpātisks, ar labu humora izjūtu, veiksmīgs, zinošs izsoļu nama darbinieks. Tomēr viss nav tik vienkārši un iepriekšparedzami. Ja jūs turpināsiet akli uzticēties varonim, kuram šķietami ir jāuzticas, jūs kā skatītājs totāli apjuksiet. Tas bija viens no galvenajiem uzstādījumiem šajā filmā.
Man patika filmēt franču aktieri Vensānu Kaselu gangstera lomā, viņš bieži ir spēlējis šādus tipus. Taču arī ar viņu viss nav tik vienkārši... Un tad vēl ir Rozario Dosone, kura būtībā spēlē klasisku femme fatale – liktenīgo sievieti. Negribēju šajā lomā filmēt kādu vēsu, blondu skaistuli, jo arī pati filma ir krietni atšķirīga no tām filmām, kurās šādas liktenīgās blondīnes šķistu loģiskas. Pašā stāstā, šo triju varoņu attiecībās, ir dziļas emocijas, sāpes – tās tur ir, arī par spīti filmas varoņu ciniskajiem mērķiem.
Galvenajās lomās filmējāt britu Makevoju, amerikānieti Dosoni un franču aktieri Kaselu – vai tas bija ar nolūku?
Mēs gatavojamies filmēt Ņujorkā, Manhetenā, turklāt psihoterapeites Elizabetes loma bija paredzēta angļu aktrisei. Biju iecerējis, ka Elizabetei ir jābūt no citurienes – no citas zemes. Man likās būtiski, ka viņai apkārt nav savējo, nav cilvēku, uz kuriem varētu paļauties. Viņa ir svešiniece svešā zemē. Vēlāk filmas darbība tika pārcelta uz Londonu, taču turpinājām meklēt meiteni ārzemnieci – Francijā, Spānijā, arī Amerikā. Tā filmā parādījās Rozario Dosone. Arī Vensāna Kasela atnākšana bija negaidīta – pēkšņi viņš bija brīvs, viņam patika scenārijs. Kad notiek kaut kas tāds, vienkārši jāķer izdevība. Uzskatu viņu par vienu no labākajiem mūsdienu aktieriem. Kaut, protams, viņš nespēlē savā dzimtajā valodā, un to var uzskatīt par sava veida ierobežojumu. Taču es to neuzskatīju par problēmu. Tā aktieru komanda kļuva daudz internacionālāka, nekā sākumā bija domāts.
Vai māksla spēj jūs novest transā?
Jā! Mēs pabijām Sotheby’s izsolē. Vīrs, kurš spēlē mākslas dīleri filmā, – Marks Poltimors – ir Sotheby’s darbinieks – vecākais izsoļu vadītājs. Viņš mūs iepazīstināja ar šo vidi, aizveda mūs uz ļoti nopietnu izsoli, kurā pircēji tērēja simtiem miljonu dolāru. Tajā izsolīja Marka Šagāla gleznu. Mans dievs, tā bija tik skaista! Tad man pirmo reizi prātā ienāca doma – ja man ķešā būtu 700 000 mārciņu, šī Šagāla glezna varētu būt mana! Taču tā bija tikai sākuma cena, izjutu šo izsoli ļoti personiski. Toreiz glezna tika nosolīta par 2,4 miljoniem mārciņu. Tā tas notiek. Mani sajūsmināja šis process, man patika uz to lūkoties, sajūsmināties, iedomāties mākslinieku, kas to radījis. Tā bija īpaša pieredze.
Jūsu nākamās filmas nosaukums ir Porno…
Mēs mēģinām veidot Trainspotting 2, kam jānāk klajā 2016. gadā. Tā bija ļoti veiksmīga filma, un veiksmīgām filmām mēdz veidot sīkvelus. Pirmo reizi par to domāju jau pirms desmit gadiem, bet toreiz aktieri izskatījās apmēram tāpat kā oriģinālajā Trainspotting. Toreiz plēsām daudz jociņu par to, kā viņiem izdodas noturēties tik labā formā. Galu galā aktieri sevi kopj, nedēļas nogalēs liek uz sejas gurķu mizas, rūpējas par sevi. Tagad, kad būs pagājuši 20 gadi, būs daudz interesantāk paskatīties uz tiem pašiem puišiem, kas spēlēs tos pašus varoņus, – laiks ir pagājis, ar viņiem daudz kas ir noticis. Es nedomāju, ka šai filmai vajadzētu censties atkārtot oriģināla stilu – daudz kas ir mainījies. Mani pašu interesē, kas ar šiem puišiem ir noticis. Vai viņi ir palikuši tajā pašā pilsētā? Vai joprojām turas kopā? Vai viņi ir mīlējuši? To es gribu pētīt.