Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -3 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Lielo projektu konkurence

Vispirms Covid-19 pandēmija, bet pēc tam Krievijas iebrukums Ukrainā ir lielā mērā novērsis uzmanību no Eiropas Savienības (ES) stratēģijas Globālie vārti (The Global Gateway), kurai nepelnīti tiek pievērsts ļoti maz vērības.

Oficiāli Globālie vārti ir apvienotās Eiropas stratēģija sadarbībai ar partnervalstīm digitālajā, enerģētikas, transporta, veselības aprūpes un izglītības jomā. Ar mērķi cīnīties pret globālajiem izaicinājumiem, tādiem kā klimata pārmaiņas, attīstīt infrastruktūru u. c. No 2021. līdz 2027. gadam visam iepriekšminētajam paredzēts atvēlēt 300 miljardus eiro. Faktiski stratēģija tikmēr tapa kā atbilde uz Ķīnas šobrīd pieklusušo megaprojektu Viena josla, viens ceļš un ir paredzēta kā konkurējošs projekts Eirāzijā un Āfrikā.

Jāatgādina, ka Pekina sava plāna ietvaros vismaz oficiāli nepiešķir nozīmi politiskās pārvaldes formām sadarbības valstīs, taču izvirza striktus ekonomiskos noteikumus. Ja vienkāršoti, tad projekti tiek īstenoti par Ķīnas banku piešķirtiem kredītiem, to ietvaros ir paredzēta gandrīz tikai Ķīnas preču un pakalpojumu iepirkšana, bet ievērojamu daļu būvdarbu veic Ķīnas strādnieki. Gadījumos, kad partneri nespēj atmaksāt kredītus (bet, tā kā projekti tiek īstenoti ekonomiski ne labklājīgākajās valstīs, šādu situāciju nav retums), projektu objekti pāriet Ķīnas kompāniju īpašumā – šajā ziņā Pekinas komunisti ir lielāki kapitālisti pat par rietumu kapitālistiem.

Globālie vārti tikmēr paredz pielaidīgāku ekonomisko piedāvājumu – lielas daļas līdzekļu piešķiršanu grantu veidā, vietējo uzņēmumu un darbaspēka piesaisti, u. c., taču iespējas īstenot projektus tiek saistītas jau ar atbilstību apvienotās Eiropas priekšstatiem par demokrātiju vai vismaz ar virzīšanos šo priekšstatu virzienā. Tajā skaitā ar prorietumniecisku nevalstisko organizāciju un partiju darbības atļaušanu, kā arī cilvēktiesību ievērošanu. Apmēram līdzīgus plānus, jāpiebilst, virza arī ASV.

Ņemot vērā, ka Vienas joslas, viena ceļa, kas Eirāzijā sākotnēji bija paredzēts kā tirdzniecības ceļu starp Eiropu un Ķīnu tīkls, perspektīvas ģeopolitisku iemeslu dēļ ir kļuvušas neskaidras, var teikt, ka Eirāzijā un Āfrikā vēršas plašumā konkurence starp Eiropu un Ķīnu, tajā skaitā par šo reģionu valstu ģeopolitisko labvēlību. Vai un kādus panākumus šajā cīņā izdosies gūt tieši Eiropai, pagaidām ir neskaidrs. Vienlaikus tas ir papildu faktors, kas palielina jau tāpat pieaugošās problēmas Eiropas valstu un Pekinas attiecībās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē