Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -2 °C
Skaidrs
Svētdiena, 24. novembris
Velta, Velda

Interešu konkurence

Konkurences padome (KP) atkal devusi iemeslu aizdomām par tās darbošanos kādu interešu grupu labā. Šoreiz tie varētu būt auto ražotāju autorizētie servisi. Proti, KP ieskatā autotransporta tehniskās apskates funkcijas būtu jāuztic arī autoservisiem, nevis tikai Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD).

Vispirms jau mulsina vēlme radīt konkurenci valstij loģiski piedienīgas kontroles funkcijas nodrošināšanā. Pat ja šajā ziņā atvērtu tirgu, tas kādam būtu jākontrolē, cik kvalitatīvi tiek sniegts pakalpojums, un vai tad būtu jārada konkurence arī starp tiem, kas uzrauga uzraugus? Absurds? Piekrītu. Tāpēc varbūt vienreiz būtu jānovelk svītra starp funkcijām, kur var būt un ir pat vēlama konkurence, un funkcijām, kam jāpaliek valsts pārziņā, pat ja veidojas monopolstāvoklis.

Konkrētajā gadījumā arī ieguvumi apšaubāmi. Vai pakalpojumi to sniedzēju konkurences apstākļos būs lētāki, tātad autoīpašnieki būs ieguvēji? Atļaušos apgalvot, ka ne. Jo, pat ja kāds serviss auto apskati piedāvās veikt par brīvu, tas būs tikai tāpēc, lai pievilinātu klientu savam pamatbiznesam – remontēt –, turklāt izmantojot tikai un vienīgi detaļas, kas pašu piedāvājumā. Auto īpašnieks tad vairs nebūs noteicējs par to, kur un par kādām cenām iegādāties rezerves daļas, ko paša rokām labot, ko uzticēt meistariem, – ja ievedi auto uz apskati, tad ārā netiec, kamēr viss nav saremontēts "pēc pilnas programmas". Ko ar to gribu teikt? Autotransporta tehniskās apskates funkcijas uzticēšana arī autoservisiem varbūt arī rada konkurenci, taču vienlaikus arī interešu konflikta situāciju.

Kāds teiks, ka līdz ar to pieaugs satiksmes drošība? Arī to atļaušos apšaubīt, jo, kurš gan spēs izkontrolēt, vai reāli nolietojušās un jau maināmas bijušas detaļas, ko servisi ņemsies mainīt tādā situācijā, kad remonts un pielaide satiksmei vienās rokās (lūk, kur būs reālais monopols!). Protams, šādi izkontrolētas automašīnas nebūs nedrošākas satiksmē, taču noteikti arī ne būtiski drošākas. Jo vismaz šobrīd nav pamata apšaubīt esošo autotransporta tehnisko apskašu objektivitāti.

Var jau atrunāties arī ar to, ka CSDD kontrolētās tehniskās apskates vietas saglabāsies arī turpmāk, taču skaidrs, ka situācijā, kad būs mazāka klientu plūsma, esošā, gadiem veidotā, dārgi aprīkotā infrastruktūra būs tikai daļēji izmantota, un tas nozīmē arī tiešus zaudējumus. Tostarp valstij. Negribētos domāt, ka konkurences uzraugi novēlētu zaudējumus valstij un, kā šajā gadījumā, arī šoferiem, tāpat aizdomas par lobistu ietekmi ir, bet tās tiecos atvairīt, vairāk sliecoties domāt, ka te vienkārši uz procesu paskatījušies no šaura aspekta, nepārredzot laukumu kopumā.

Top komentāri

TrollisJT
T
Manam tēvam otrajā dienā pēc "tehniskās apskates" salūza stūres mehānisms un kapsētā viņš nenokļuva tikai tāpēc, ka ātrums bija neliels. Man pašam trešajā dienā pēc tehniskās apskates aizmugures labais amortizators "izskrēja caur bleķiem" . Kapsēta šoreiz nedraudēja, tikai šausmīgs troksnis... . Ar šo es vēlos ilustrēt to, ka tehniskās apskates nemaz negarantē drošību. Padomāju... VAI GRANDIOZO TEHNISKĀS APSKATES MAŠINĒRIJU PILNĪBĀ NEAIZSTĀTU AUTOVADĪTĀJA APZIŅA, KA, JA VIŅAM GADĪTOS AVĀRIJA SLIKTA TEHNISKĀ STĀVOKĻA DĒĻ, VIŅŠ NO APDROŠINĀTĀJIEM NESAŅEMTU N-E-K-O!!!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē