Jo ilgāk būs spēkā lidojumu aizliegums Max sērijas lidmašīnām un jo lielāku uzmanību plašsaziņas līdzekļi pievērsīs Boeing, jo lielāki būs kompānijas zaudējumi. Jau vairākas lidsabiedrības, kuras izmantoja Boeing 737 Max 8 lidmašīnas, paziņojušas par plāniem tiesas ceļā prasīt lidmašīnu ražotājam atlīdzināt zaudējumus un negūto peļņu. Ja šādas prasības kļūs masveidīgas un tiesa atzīs ražotāja vainu,
lidmašīnu dīkstāve Boeing var izmaksāt pat 150–200 miljonu ASV dolāru (133–177,3 miljoni eiro) dienā.
Jāņem vērā, ka ASV tiesas līdzīgos gadījumos mēdz piespriest arī iespaidīgus naudas sodus un lielas kompensācijas cietušajiem.
Par vēl lielāku triecienu Boeing var kļūt dažu pasūtītāju atteikšanās no Max sērijas lidmašīnām. Indonēzijas lidsabiedrība Lion Air, kurai piederošā šīs sērijas lidmašīna bija pirmā no divām katastrofu cietušajām, pēc traģēdijas Etiopijā paziņoja, ka atsakās no Boeing 737 Max iegādes. Lion Air bija pasūtījusi lidmašīnas 22 miljardu ASV dolāru vērtībā. Drīz pēc tam vēstuli Boeing ar lūgumu anulēt līgumu par 49 Max sērijas lidmašīnu iegādi 5,4 miljardu dolāru vērtībā nosūtīja Indonēzijas lielākā lidsabiedrība Garuda. Kompānija šo lūgumu skaidroja ar to, ka pasažieri "zaudējuši uzticību Boeing 737 Max un atsakās lidot ar tām", tas rada zaudējumus lidsabiedrībai. Par iespēju atteikties no 200 Max sērijas lidmašīnu iegādes paziņojusi Ķīna, un arī Krievijas lielākā lidsabiedrība Aeroflot informējusi, ka atteiksies no ieplānotās 50 lidmašīnu iegādes, ja Boeing nespēs sniegt pārliecinošas drošības garantijas.
Kopumā atbilstīgi Bank of America Merrill Lynch aplēsēm Boeing var zaudēt pasūtījumus ap simt miljardu ASV dolāru vērtībā. Tāpat ir skaidrs, ka pārliecinošs vairākums to pasūtītāju, kuri vēlējās iegādāties jaunākās paaudzes aviolainerus, taču nespēja izšķirties starp Airbus Neo un Boeing 737 Max sērijas lidmašīnām, tagad priekšroku dos Eiropas avioražotājam.
Konkurenti, kuru nav
Nozares eksperti gan norāda, ka Boeing situācija nav tik dramatiska, kā tiek uzskatīts, un galvenokārt tāpēc, ka ASV lidmašīnu ražotājam vienkārši nav alternatīvas. Gan Airbus, gan Boeing strādā uz maksimālo ražošanas jaudu galējās robežas un arī tad nespēj izpildīt pasūtījumus paredzētajos termiņos, tāpēc lidmašīnu piegādes kavējas pat par vairākiem gadiem. Šī iemesla dēļ, ja līdzšinējie Boeing klienti pat izšķirtos pāriet pie Airbus un pasūtīt Neo sērijas lidmašīnas, viņiem pasūtījumu nāktos gaidīt ļoti ilgi.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 15. aprīļa, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!