Mazos pārpērk
Tomēr, ja vēlaties investēt tieši tādā kompānijā, kuras pamatdarbs ir saistīts ar mākslīgā intelekta produktu radīšanu, var nākties krietni vien papūlēties ar meklējumiem. Bankas Luminor Ieguldījumu pārvaldes vadītājs Atis Krūmiņš stāsta, ka internetā ir pieejami vairāki saraksti ar kompānijām, kuras nozares speciālisti atzīst par līderēm tā dēvētajā AI (no angļu valodas vārdiem – artificial intelligence, tulkojumā – mākslīgais intelekts) un tā dēvētajā ML (no angļu valodas vārdiem – machine learning, tulkojumā – mašīnmācīšanās) jomā. Tomēr, pēc eksperta teiktā, lielākā daļa no šīm mazajām, specializētajām kompānijām ir privātās rokās un biržā netirgojas. Līdz arī to finanšu dati nav publiski pieejami pārskatāmā veidā.
Arī Baltic International Bank (BIB) investīciju portfeļu pārvaldnieks Konstantīns Goluzins norāda uz to, ka ar mākslīgo intelektu pārsvarā nodarbojas jaunuzņēmumi jeb start-up vai lielo uzņēmumu nodaļas, kas izstrādā mākslīgā intelekta produktus vai projektus. BIB eksperts teic, ka tādi uzņēmumi kā Boston Dynamics negūst peļņu, bet ir pasaulē labi pazīstami ar saviem sasniegumiem mākslīgā intelekta nozarē, kurus varētu pārvērst finansiālā ieguvumā. Tāpēc, pēc Goluzina teiktā, šos jaunuzņēmumus bieži pārpērk riska kapitāla fondi, kuri dod tiem līdzekļus savu projektu realizācijai. Arī pazīstamais uzņēmums Boston Dynamics esot pārpirkts un ir viens no Ķīnas Softbank Venture Capital ieguldījumiem.
Vienlaikus BIB eksperts zina teikt, ka daudzi mākslīgā intelekta risinājumi jau tagad ir pieejami mūsu ikdienā un dod peļņu lielajiem uzņēmumiem. "Kā zināmākos varu minēt Amazon Echo, Apple, Siri vai Tesla autopilotu. Bet lielākā daļa mākslīgā intelekta gala produktu ir tikai papildinājums vai risinājums kādai ierīcei vai tehnikai. Amazon Echo un citi līdzīgi produkti ir mākslīgā intelekta monetizācijas labs piemērs, kur balss vadība ir galvenais produkta pārdošanas aspekts," spriež Goluzins. Pēc viņa domām, droši var teikt, ka nākotnē mākslīgais intelekts būs sastāvdaļa arvien lielākā skaitā produktu un pakalpojumu, kas dos iespēju uzņēmumiem pelnīt ar šiem izstrādājumiem vai stipri samazināt savas darbības izmaksas.
Jāpērk lielie
"Lai ar publiski tirgotu vērtspapīru starpniecību iegūtu ekspozīciju uz mākslīgā intelekta jomas izaugsmi, ir jāsamierinās ar alternatīvu – ieguldīt lielajās informācijas tehnoloģiju (IT) kompānijās. Lielās kompānijas ir iekšēji attīstījušas vai iegādājušās un integrējušas sevī mazas kompānijas, kuras ir fokusējušās uz AI vai ML," skaidro Krūmiņš. Starp šīm kompānijām viņš min Alphabet (Google), Amazon, Nvidia, IBM, Microsoft, Yext un vēl citas.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 18. aprīļa, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!