Kā jūs raksturotu pašreizējo situāciju piena produktu ražošanā un tirdzniecībā?
Galvenā problēma, runājot par vietējo Latvijas tirgu, ir tāda, ka piena produktu patēriņš samazinās, turklāt nesamazinās patēriņš uz vienu cilvēku, bet gan patērētāju, respektīvi, Latvijas iedzīvotāju skaits.
Kā mainās patērētāju gaume? Ekoproduktus izvēlas biežāk nekā pirms vairākiem gadiem?
Pētījumi rāda, ka patērētāju interese par ekoproduktiem jeb bioloģiskajiem produktiem pieaug, līdz ar to arī šādu produktu noiets palielinās, tomēr tas notiek lēnāk, nekā gribētos. Galvenais iemesls tam gan nav tas, ka ekoprodukti ir nedaudz dārgāki kā parastie produkti, bet gan tas, ka cilvēki netic tam, ka tie piena produkti un arī citu grupu produkti, kas marķēti kā ekoprodukti, tiešām arī ir ekoprodukti. Pircēji domā, ka viņus vienkārši māna, un skeptiski apgalvo, ka ekomarķējumu uz iepakojuma var uzlikt jebkuram produktam, lai gan patiesībā tā tas, protams, nav.
Lai produktu marķētu ar ekomarķējumu, tam ir jāatbilst ļoti stingriem kritērijiem, taču diemžēl sabiedrība to neizprot.
Jāsecina, ka daudzi cilvēki ir pieraduši, ka viņus regulāri māna, tāpēc netic ekomarķējuma pamatotībai.
Ko darīt?
Vispirms patērētājiem kopumā jānotic tam, ka viņus nemāna, un tas attiecas ne jau tikai uz ekomarķējumu piena produktiem, bet uz attieksmi pret patērētājiem kopumā. Taču galvenais pārmaiņas dzinējspēks, manuprāt, ir ekoproduktu ražotāji, jo nevienam citam, izņemot pašus ražotājus, nav resursu un nav arī intereses stiprināt sabiedrības uzticēšanos ekomarķējumam un kopumā tam, ka produkti, kas tiek dēvēti par bioloģiskajiem produktiem, tiešām arī ir bioloģiskie produkti.
Kā jūs vērtējat sadarbību ar piensaimniekiem?
Mums veicas ļoti labi, jo paši esam ieguvuši stabila un droša biznesa partnera reputāciju. Mums ir ilglaicīgi un stabili sadarbības partneri – pamatā zemnieku saimniecības. Sadarbojamies ar Latvijas piensaimniekiem un jau gadiem arī ar vienu piensaimniecību Igaunijā, taču pamatā piens, no kura ražojam produkciju, ir no mūsu pašu valstī esošajām piensaimniecībām.
Un kā veicas sadarbībā ar saražoto produktu tirgotājiem?
Nekādu fundamentālu sadarbības problēmu nav, un, ja gadās kādas nelielas, ikdienas darba gaitai raksturīgas problēmas, tad tās mēs atrisinām. Mūsu ražotā produkcija ir visos Latvijā esošajos lielveikalu tīklos, kā arī mazajos veikalos. Var teikt, ka mēs sadarbojamies ar visdažādākā mēroga tirdzniecības uzņēmumiem. Paši savu veikalu tīklu gan neplānojam veidot, jo es uzskatu, ka ikvienam uzņēmējam jānodarbojas ar to biznesa virzienu, ko šis uzņēmējs prot ļoti labi, un nevajag iet tādās nišās, kas nav labi pazīstamas. Ražojošajiem uzņēmumiem ir sava darba specifika, bet tirdzniecības uzņēmumiem – gluži cita. Mēs, uzņēmums Tukuma piens, esam profesionāls ražošanas uzņēmums, labi pārzinām piena produktu ražošanu, bet produkcijas pārdošanu deleģējam tirdzniecības profesionāļiem. Iespējams, mazā biznesa segmentā pats ražotājs var veidot nelielu veikaliņu un savus ražojumus tirgot, bet lieliem ražotājiem racionālāk ir sadarboties ar profesionāliem tirdzniecības nozares uzņēmumiem.
Visu interviju lasiet laikraksta Diena pirmdienas, 3. decembra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!
Udo Ulbergs
Apčidrinskis
strādnieks gumijniekos