Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Vēlas pavērt ceļu jaunām kravām

Ekonomiskāks un klusāks dzelzceļš ar potenciālu palielināt pārvadāto kravu apjomu - šādus ieguvumus sola Latvijas iecerētais dzelzceļa elektrifikācijas projekts, par ko jau samērā drīz būs jāizšķiras Satiksmes ministrijai un uzņēmumam Latvijas dzelzceļš (LDz). Tiesa, izskan arī aicinājumi uz LDz un satiksmes ministra Anrija Matīsa aktīvi atbalstīto projektu, kas pagaidām vēl ir izpētes stadijā, raudzīties ar piesardzību.

Apjomīgie, aptuveni 1,3 miljardus eiro lielie ieguldījumi tajā, no kuriem daļu veidos Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējums, var apgrūtināt Latvijas iespējas realizēt citus projektus, piemēram, Rail Baltica otrās kārtas projektu. Turklāt projekta veiksmi lielā mērā noteiks Latvijas sadarbība ar Austrumu kaimiņiem.

Būs piemērotāks kravām

Raksturojot iemeslus, kāpēc LDz ir ieinteresēts projekta realizācijā, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis sarunā ar Dienu norādīja - no kopējās dzelzceļa infrastruktūras Latvijā pašlaik elektrificēti ir tikai aptuveni 260 kilometri, bez tam elektrificētie posmi ir aprīkoti ar veco, 3 kilovoltu līdzstrāvas elektroapgādi, kas ir piemērota vienīgi pasažieru vilcienu darbībai. Tomēr uzņēmums neslēpj, ka apjomīgais projekts tiek plānots, domājot tieši par kravu pārvadājumiem, kas pašlaik veido lauvas tiesu no visas dzelzceļa satiksmes Latvijā un tiek nodrošināti tikai ar dīzeļlokomotīvju palīdzību. Kravas elektrolokomotīvēm nepieciešams tīkls, kas ievērojami atšķiras no jau esošā tīkla - pirmkārt, tajā tiks izmantota salīdzinoši efektīvākā maiņstrāva, kā arī lielāks spriegums - 25 kilovolti.

«Kravu pārvadājumos elektrolokomotīves ir gan videi draudzīgākas, gan arī efektīvākas, jo tās spēj pavilkt lielākas kravas,» tā norāda U. Magonis, piebilstot, ka ne mazāk svarīgs aspekts ir arī izmaksu stabilitāte - pašlaik izmantotās dīzeļdegvielas cena ir ievērojami svārstīgāka nekā elektroenerģijas cena. Jaudīgākās, bet klusākās elektrolokomotīves, kas tikpat kā nerada piesārņojumu un spēj vilkt garāku sastāvu, ir viens no veidiem, kā samērā noslogotajā Latvijas dzelzceļa sistēmā varētu palielināt kravu apgrozījumu, ļauj secināt LDz teiktais.

Latvijas kaimiņvalstu attieksme pret dzelzceļa elektrifikāciju ir atšķirīga - Lietuva šobrīd apsver iespēju elektrificēt dzelzceļa līniju uz Baltkrievijas galvaspilsētu Minsku, savukārt Igaunijā dzelzceļa nozares ekspertu izteikumi medijos liecina, ka ziemeļu kaimiņu šāds projekts īpaši neinteresē.

Lokomotīves būs jāmaina

Viens no vispretrunīgāk vērtētajiem aspektiem ir fakts, ka līdz ar elektrifikāciju Latvijai būs jāmaina arī līdz šim ekspluatētās dīzeļlokomotīves, un jaunu dīzeļlokomotīvju iegādes izmaksas tiek lēstas vismaz uz 500 miljoniem latu. Tiesa, LDz norāda, ka apjomīgās lokomotīvju iegādes izmaksas nebūs jāiznes valsts uzņēmumam vienatnē, jo tās būs jāmaina arī privātajiem pārvadātājiem. Turklāt Latvijā izmantojamo kravas lokomotīvju parks ir samērā vecs - lielākā daļa no pašreiz izmantotajām un 1960. gados konstruētajām lokomotīvēm tiek ekspluatētas jau vairākus gadu desmitus, jau tuvākajos gados aptuveni 35 lokomotīves savus resursus būs izsmēlušas, un arī šo vecāko lokomotīvju remonts un modernizācija prasa miljonu vērtus ieguldījumus.

U. Magonis apzinās, ka projektā ieguldāmie līdzekļi ir ļoti lieli, tāpēc sākotnēji elektrificētas tiks tikai ar kravu pārvadājumiem noslogotākās līnijas, kas savieno Daugavpili un Rēzekni ar Rīgu un Ventspili. Savukārt lēmums par dzelzceļa elektrifikāciju virzienā no Ziemeļiem uz Dienvidiem varētu tikt pieņemts tikai, ja būs pietiekama kravu plūsma.

Bažas par atkarību

Savukārt politiķus dara bažīgus apstāklis, ka apjomīgā elektrifikācijas projekta rezultātā var pastiprināties Latvijas transporta nozares atkarība no Krievijas kravu plūsmas un kavēsies Latvijas integrācija ar ES dzelzceļu. Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Roberts Zīle (Nacionālā apvienība), norāda - šīs, uz Krievijas kravām orientētajam projektam novirzītās, investīcijas attiecīgi vairs nebūs pieejamas un var padarīt grūtāk realizējamu, piemēram, Rail Baltica 2 projektu.

R. Zīle arī neslēpj piesardzīgu attieksmi pret augsto Krievijas kravu pārvadājumu īpatsvaru Latvijas dzelzceļa pārvadājumos, norādot, ka visas kravas ar augstu pievienoto vērtību Krievija cenšas novirzīt uz savām ostām, bet Latvijai tiek kravas ar zemu pievienoto vērtību, piemēram, ogles un naftas produkti, kuras ir potenciāli bīstamas un kaitīgas videi. Tiesa, R. Zīle vairākās savās publikācijās atzīst, ka tomēr atbalsta Austrumu-Rietumu virziena elektrifikāciju, bet uzsver, ka šim projektam būtu jāattīstās sinerģijā ar Rail Baltica 2 projektu, un jāveicina, lai dzelzceļa kravas no Austrumu-Rietumu koridora tiktu novirzītas uz Ziemeļu-Dienvidu koridoru.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mantotie ēdieni

Valsts svētku nedēļā – tradīcijām un atmiņām bagātas receptes.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?