Dienas aptaujātie kuģīšu biznesa pārstāvji uzsver, ka, neraugoties uz konkurenci, klientu pietiek visiem un pēdējos trīs gados ir strādāts gan ar pieaugošu apgrozījumu, gan peļņu.
Konkurents jahtām
Šā biznesa īpatnība ir izteikta sezonalitāte un atkarība no laikapstākļiem, kuru gan nedaudz mazina iepriekš rezervētie korporatīvie pasākumi, privātie banketi un pat kāzas, kas vasarā notiek jebkādos laikapstākļos. Jāpiebilst, ka visiem kuģīšiem apakšstāvos ir slēgtas banketa telpas, kas pasargā no iespējamā lietus.
Kuģīšu Jelgava un Horizonts īpašnieks un kapteinis Iļja Ļitviņenko ar lepnumu stāsta, ka Jelgavai, kas kuģo pa Daugavu, rit 18. sezona, bet Horizontam - sestā. Turklāt Horizonts, saskaņā ar I. Ļitviņenko teikto, ir Latvijā vienīgais jūras kuģis, kas piedāvā Saulrieta braucienu - izbraucienu no Daugavas uz Rīgas jūras līci. «Lielākā daļa mūsu pasažieru ir ārzemnieki. Vietējie mūsu kuģīšus vairāk izmanto jubilejām, arī kāzām. Tāpat uzņēmumi mēdz rīkot pie mums savus pasākumus. Tā ka kuģīši dīkā nestāv un ir noslogoti,» ar gandarījumu pauž kapteinis. Viņš arī norāda, ka Horizonts, kas dodas uz jūras līci, ir nopietns konkurents jahtām, jo atšķirībā no tām var uzņemt nevis tikai 12, bet 50 cilvēku, turklāt par krietni lētāku cenu. Klienti saviesīgiem pasākumiem arī var paši izdomāt kuģīšiem piemērotus maršrutus, uz kurieni gribētos doties, kā arī noteikt sev vēlamo izbraukuma garumu.
Darbs visu gadu
Uzņēmums River Cruises Latvia saviem klientiem piedāvā četrus kuģīšus - Vecrīga kursē pa Daugavu, trīs pārējie ir kanāla kuģīši. Uzņēmuma valdes loceklis Jānis Uvarovs stāsta, ka River Cruises Latvia dibināts 2013. gadā un kopš tā laika vērojams ikgadējs apgrozījuma pieaugums, tāpat kuģīši strādā ar peļņu. Par savām konkurences priekšrocībām J. Uvarovs uzskata gan augsto servisu, gan kuģīšu dizainu. Piemēram, Vecrīga piedāvā gan pusdienu ēdienkarti grupām, gan aukstos un siltos ēdienus privātiem banketiem un korporatīviem pasākumiem. Vecrīga, stāsta J. Uvarovs, ir iecienīta kāzu rīkošanas vieta.
«Mūsu kuģīši pamazam pārvēršas ne tikai par iespēju apskatīt pilsētu no ūdens, bet arī par izklaides vietu, kur var nobaudīt gan kokteiļus, gan ēdienu. Tāpat kā cilvēki iet uz restorāniem un kafejnīcām, tāpat nāk uz mūsu kuģīšiem, lai izklaidētos,» bilst J. Uvarovs. Arī viņš atzīst, ka konkurence ir, taču tā nav tik asa, lai sūrotos par klientu trūkumu.
Teju 80% tūristu ir klienti Rīgas kanāla kuģīšu kompānijai Riga by Canal, stāsta tās izpilddirektore Iveta Skane. «Mūsu kuģīšu noslodze ir gana augsta, saulainās dienās pa kanālu izbraukt gribētājiem gadās pat rindā pastāvēt. Mūsu klienti ir tūristi no Sanktpēterburgas, Vācijas, ir daudz itāļu un franču. Bijuši arī tūristi no ASV un Japānas. Daudz klientu mums atved Rīgas pasažieru ostā ienākošie kruīza kuģi. Vietējie uzņēmumi mūs ir iecienījuši saviem korporatīvajiem pasākumiem. Diezgan daudzas kompānijas savus ārzemju sadarbības partnerus ar mūsu kuģīti aizved uz Andrejostu, kur viņi tālāk dodas uz kādu restorānu,» min I. Skane.
Visi aptaujātie kuģīšu biznesa pārstāvji teic, ka darbs ir visu gadu, jo nesezonā notiek kuģīšu remontdarbi, dizaina uzlabošana, pārkrāsošana. Tāpat tiek slēgti līgumi ar tūrisma aģentūrām un meklēti potenciālie sadarbības partneri, veidoti reklāmas bukleti.