LEAN stratēģijas pamatā ir lielākas vērtības radīšana klientam, izmantojot pēc iespējas mazāk resursu. LEAN nav ātrs risinājums esošajām problēmām un nav burvju kociņš, kas atrisinās visas uzņēmuma problēmas. Jārēķinās, ka tas ir laikietilpīgs un nepārtraukts process, nevis projekts ar sākuma un beigu datumu. LEAN uzdevums ir radīt vidi, kurā nav bail atklāt problēmas. Apgalvojums «problēmu nav» ir visu problēmu pamatā, jo, tikai apzinoties nepilnības, iespējams uzlabot uzņēmuma efektivitāti.
Uzņēmums, kurā vadās pēc LEAN principiem, īpašu uzmanību velta nepārtrauktai procesu pilnveidei un zudumu samazināšanai. Produkcija tiek saražota tikai tik daudz, lai nodrošinātu nākamā procesa norisi jeb ražots tiek tikai pēc klienta pieprasījuma, nevis veidoti gatavās produkcijas krājumi cerībā tos kādam pārdot. Tāpat LEAN stratēģija nosaka, ka ir būtiski fokusēties uz klientu, jo klients ir tas, kurš nosaka produkta vai servisa patieso vērtību.
LEAN uzņēmumā pilnvērtīgi tiek izmantoti katra darbinieka talanti. LEAN stratēģijas neatņemamas sastāvdaļas ir darbinieku motivācijas, apmācību un treniņu sistēmas, kā arī nepārtraukta procesu uzlabojumu īstenošana un darbinieku iesaiste procesu pilnveidošanā. Jāatceras, ka darbinieki ir tie, kuri vislabāk zina, kas un kā jāuzlabo, lai pilnveidotu darba procesus, kurus viņi veic ikdienā, tādā veidā sniedzot vērtīgu ieguldījumu uzņēmuma attīstībā un konkurētspējas stiprināšanā.
LEAN pamatprincipi ietver sekojošo: nav jāstrādā vairāk, bet gudrāk, jo sasniegt vairāk iespējams arī ar mazāku ieguldījumu. LEAN palīdz strādāt gudrāk, izmantojot četru soļu pieeju.
Pirmais solis ir klienta izzināšana - nepieciešams izprast klientu, apzinoties, ko klients vēlas, kādu vērtību sagaida, par ko gatavs maksāt. Jāņem vērā, ka klientu prasības var mainīties ļoti strauji, tāpēc uzņēmējam ne tikai jāizprot klienta vajadzības, bet arī jābūt gatavam pielāgoties pārmaiņām. Otrais solis ir zudumu novēršana - pilnībā jāizprot esošie uzņēmuma procesi, jo, tikai tos analizējot, iespējams atklāt darbības, kuras rada vērtību un kuras - zudumus. Trešais solis ir elastības vairošana - jāspēj pielāgoties, mainot esošās komponentes, lai radītu efektīvāku risinājumu un varētu reaģēt uz klientu vēlmēm. Ceturtais solis ir konsekvences nodrošināšana - jānovērš snieguma nepastāvība. Pēc tam, kad uzņēmējs apzinājies, kas jāmaina, nepieciešams izmaiņas īstenot nepārtraukti.
Klienti kļūst aizvien prasīgāki, tāpēc spēju pielāgoties mainīgajām vajadzībām uzskata par pašsaprotamu. Tirgū nepārtraukti notiek dažādas pārmaiņas - parādās jauni konkurenti, inovatīvi izgudrojumi un iepriekš nebijušas tendences, un uzņēmumam jāspēj būt elastīgam un īsā laikā jāsakārto paša uzņēmuma procesi tā, lai tie atbilstu jaunajām klientu prasībām un vēlmēm.
*Biznesa efektivitātes asociācijas sertificēts eksperts, a/s Virši-A mazumtirdzniecības daļas vadītājs un Nordea biznesa skolas lektors