Situācija, kad preču un pakalpojuma iegādes līgumcena ir augstāka par tirgus cenu, var rasties trijos gadījumos. Pirmkārt, privātā uzņēmuma rīcībā nav informācijas par citiem piegādātājiem, kas var nodrošināt nepieciešamo preci vai pakalpojumu, jo, meklējot piegādātāju dažādās tīmekļa vietnēs, tas ir laikietilpīgi un neefektīvi. Rezultātā uzņēmums sameklē trīs vai četrus piegādātājus, noskaidro viņu piedāvātās cenas un noslēdz līgumu. Tajā pašā laikā tirgū ir vēl vairāki uzņēmumi, kas var piedāvāt konkurējošu, daudzos gadījumos pat zemāku cenu, tomēr viņi netiek uzrunāti.
Otrkārt, uzņēmums sadarbojas ar vienu piegādātāju, noslēdzot līgumu, kas tiek pagarināts no gada uz gadu. Tas šķietami apmierina abas puses - pircējs pieradis pie esošās situācijas attiecībā uz esošo piegādātāju un ir pārliecināts, ka saņēmis labāko piedāvājumu, savukārt piegādātājs ir apmierināts, jo piegādā pasūtītājam preci vai pakalpojumu ilgtermiņā par augstāku cenu, nekā tā ir.
Treškārt, un uzņēmuma vadībai šis ir visnepatīkamākais gadījums, par kuru bieži netiek runāts skaļi - pastāv iekšēja vienošanās starp piegādātāju un to personu uzņēmumā, kura atbildīga par preču vai pakalpojumu iegādi. Vienošanās rezultātā piegādātājs iegūst līgumu par viņam izdevīgām cenām un arī atbildīgā persona gūst finansiālu labumu uz sava darba devēja rēķina.
Runājot par privātā sektora iepirkumu sistēmu, no šādām situācijām var izvairīties, izsludinot iepirkuma konkursu elektroniski. Mūsu klientu atsauksmes liecina, ka, veicot preču un pakalpojumu iegādes elektroniskā vidē, iespējams ietaupīt līdz pat 30% no plānotajām izmaksām. Konkursā piedalās ne tikai esošais piegādātājs, bet visi uzņēmumi, kuri var nodrošināt attiecīgo preci vai pakalpojumu un atbilst pasūtītāja prasībām - gluži tāpat, kā tas notiek publiskajā sektorā.
Lielākas konkurences rezultātā iesniegtās cenas atspoguļo reālo tirgus situāciju, un pircējam ir iespēja izvēlēties kvalitatīvāko un finansiāli izdevīgāko piedāvājumu vai arī pārliecināties, ka esošā piegādātāja cena atbilst reālajai tirgus situācijai.
Atšķirībā no valsts iestādēm privātie uzņēmumi var paši noteikt veidu, kā publiski izsludināt savu iepirkumu konkursu. Lai piesaistītu vairāk potenciālo piegādātāju, viens no risinājumiem ir informācijas ievietošana laikrakstā vai sava uzņēmuma mājaslapā. Šādi iespējams sasniegt to piegādātāju daļu, kas paši aktīvi seko līdzi jaunām biznesa iespējām, tomēr tādā veidā netiek atrisināta, piemēram, caurskatāmība lēmuma pieņemšanas procesā.
Jāatzīst, ka pēdējos divos gados arvien vairāk uzņēmumu kļūst atvērtāki un ir ieinteresēti izmantot jaunus, efektīvus risinājumus kvalitatīvākai iepirkumu procesa pārvaldīšanai un līdz ar to arī efektīvākai uzņēmuma līdzekļu izmantošanai.
* SIA Mercell Latvia vadītāja