Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Krievijas nāvējošā aviodrošība

Tikai ceturtdien izmeklētāji un atbildīgie dienesti pabeidza darbu Kazaņas lidostā vietā, kur pagājušajā svētdienā nogāzās Krievijas reģionālajai aviokompānijai Tatarstan Airlines piederošā pasažieru lidmašīna Boeing 737-500, izdzēšot 44 pasažieru un sešu apkalpes locekļu dzīvību. Izmeklētāji apgalvo, ka par nesen notikušo katastrofu tur tagad liecinot divus metrus dziļš krāteris.

Divas paralēlas izmeklēšanas, ko veic Starpvalstu aviācijas komiteja un Izmeklēšanas komiteja, centīsies noskaidrot, kāpēc Tatarstānas lidsabiedrības lidmašīna, mēģinot veikt atkārtotu piezemēšanās manevru, ietriecās ar priekšgalu zemē. Sākotnējā informācija pieļauj, ka notikušajā vainojami piloti, nevis tehniskas ķibeles.

Traģiska piecgade

Daudzi Krievijā uzskata, ka Kazaņas katastrofa ir kārtējais pierādījums valsts aviācijas nozares nožēlojamajam stāvoklim un tam, cik bīstami mūsdienās ir lidot Krievijā. To parāda sausā statistika - pēdējos piecos gados Krievijā notikušas astoņas aviokatastrofas, kurās dzīvību zaudējis vairāk nekā viens cilvēks (visās kopā 366).

Divām no tām bija pievērsta plaša starptautiskā uzmanība. Pirmā notika 2010. gada 10. aprīlī, kad, sliktos laikapstākļos piezemējoties, Smoļenskas militārajā lidlaukā nogāzās Krievijā ražotā lidmašīna An-24, kurā atradās Polijas prezidents Lehs Kačiņskis un vēl 95 cilvēki, kuri visi gāja bojā. Polijas puse uzstāj, ka notikušajā vainojama lidlauka neatbilstība standartiem un Krievijas gaisa satiksmes kontrolieri.

Tikai pēc nepilna pusotra gada - 2011. gada 7. septembrī - Jaroslavļā īsi pēc pacelšanās avarēja pasažieru lidmašīna Jak-42, kam uz Baltkrieviju vajadzēja nogādāt vietējo hokeja komandu Lokomotiv. Katastrofā gāja bojā 44 no 45 lidaparātā esošajiem, arī latviešu hokejists Kārlis Skrastiņš. Izmeklēšana uzskatīja, ka avāriju izraisīja virkne pilotu kļūdu.

Krievijas Valsts domes deputāts Dmitrijs Gudkovs no opozīcijas partijas Taisnīgā Krievija savā interneta emuārā raksta, ka Krievijā gadā pārdod 75 miljonus aviobiļešu, bet ASV aptuveni miljardu. Neskatoties uz salīdzinoši daudz mazākajiem aviopasažieru pārvadājumu apjomiem, Krievija ieņem otro vietu pēc Savienotajām Valstīm nāvējošo aviokatastrofu daudzuma ziņā.

«Kazaņā nenogāzās tikai lidmašīna, bet visa Krievijas avioindustrija un, ja esam godīgi, visa valsts pārvaldības sistēma,» skarbus secinājumus izdara D. Gudkovs.

Kazaņā avarējusī Boeing 737-500 bija 23 gadus veca un pirms Tatarstan Airlines kalpojusi jau sešiem aviopārvadātājiem Francijā, Ugandā, Bulgārijā un Brazīlijā, kur tai veica remontu pēc neveiksmīgas nosēšanās.

Šonedēļ vairāki deputāti Valsts domē iesniedza likumprojektu, kas paredz, ka no 2017. gada Krievijā strādājošās aviokompānijas nevarēs veikt pārvadājumus ar lidmašīnām, kas vecākas par 20 gadiem.

Daudz lietotu lidmašīnu

Amerikāņu biznesa izdevuma Forbes nesen veiktajā pētījumā noskaidrojies, ka Krievijas civilās avioflotes ekspluatācijā esošo pasažieru lidmašīnu vidējais vecums ir 16,3 gadi, salīdzinot ar 11,9 gadiem pārējā pasaulē.

Līdzīgi kā gadījumā ar Kazaņā avarējušo Boeing 737-500, ievērojams skaits Krievijas aviokompāniju ekspluatācijā esošu lidmašīnu iepriekš daudzus gadus ir kalpojušas kādā citā valstī.

Tam ir divi galvenie iemesli. Pirmkārt - pēc Padomju Savienības sabrukuma Krievijā ir daudzkārt samazinājies saražoto lidmašīnu apjoms, tādēļ lidsabiedrībām jālūkojas pēc ārvalstu ražojumiem. Otrkārt - par katru importa lidmašīnu nodevās jānomaksā aptuveni 40% no tās vērtības, tādēļ aviokompānijas, no kurām vairākums ir nelielas, iegādājas lietotas lidmašīnas, kas ir krietni lētākas, raksta BBC.

Tomēr aviācijas ekspertu vidū nav vienprātības, vai pēc lidmašīnas vecuma var spriest par tās drošību. «Lidmašīnai galvenais nav vecums, bet - lai tā tiktu uzturēta lidošanai piemērotā stāvoklī, kas ir jāuzrauga par avionozari atbildīgajām institūcijām,» uzskata aviācijas konsultāciju uzņēmuma Infomost-Consulting ģenerāldirektors Boriss Ribaks.

Ierakumu pretējā pusē esošie uzskata, ka pat labi uzturēts vairāku desmitu gadu vecs lidaparāts nevar būt labāks par jaunu. «Veca lidmašīna ir tas pats, kas veca automašīna,» paralēles velk aviācijas portāla Aviation EXplorer eksperts Vladimirs Karnozovs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?